"privat" mentaltest/beskrivning

Sv: "privat" mentaltest/beskrivning

Jag har gjort det på en kurs för en käns hundprofil :) Jag vill gärna göra det med hund 2 också. Jag tror att man kan samla ihop ett gäng, men det är väldigt lång väntetid. Ev. har jag ett namn på ett par som testar. Hur långt kan du tänka dig att åka? :p Vi skulle kanske kunna dra ihop ett gäng?
 
Sv: "privat" mentaltest/beskrivning

Jag har gjort det på en kurs för en käns hundprofil :) Jag vill gärna göra det med hund 2 också. Jag tror att man kan samla ihop ett gäng, men det är väldigt lång väntetid. Ev. har jag ett namn på ett par som testar. Hur långt kan du tänka dig att åka? :p Vi skulle kanske kunna dra ihop ett gäng?

jag kan nog åka ganska långt (kan ju "mellanlanda" i stockholm), men jag behöver gott om tid på mig för att planera in med jobb och så, minst en månad eller två.
 
Sv: "privat" mentaltest/beskrivning

en allmän fundering kring testning av äldre hundar;

går det att "gömma" egenskaper hos en hund så att de inte syns på testet? och tvärt om? logiken säger ja, men finns det någon som har erfarenhet av sådant? om det är så att man kan manioulera en hunds testresultat, hur tillförlitliga är testen egentligen då?
 
Sv: "privat" mentaltest/beskrivning

en allmän fundering kring testning av äldre hundar;

går det att "gömma" egenskaper hos en hund så att de inte syns på testet? och tvärt om? logiken säger ja, men finns det någon som har erfarenhet av sådant? om det är så att man kan manioulera en hunds testresultat, hur tillförlitliga är testen egentligen då?

det går o lära hundar momenten så man får ett bättre resultat. Säger sig väl självt om man tar ex dumpen om du går förbi dumpen 200ggr o nån står o drar i den så reagerar ju inte hunden till slut. Så på testet drar dom dumpen o hunden får ingen rädslereaktion som den kanske fick de första 50ggr ni gjorde momentet.
 
Sv: "privat" mentaltest/beskrivning

Sen blir ju hundar oftast lite klokare med åldern också... De har varit med om mer och det trubbar så klart av också på sitt naturliga sätt.

Min hund var drygt 5 när hon gjorde sitt och jag känner att resultatet var helt rättvist. Speciellt som hon var i den åldern :) Mycket tryggare och modigare, samt hade mer tyngd i sin försvarslust än hon skulle haft som 2-åring.

Jag tycker aldrig att det är försent att testa hunden. Men resultate ska jämföras med jämnåriga hundar och inte med en mycket yngre grupp! Man får ta det lite som det är :idea:
 
Sv: "privat" mentaltest/beskrivning

Fördleen med att göra mentala tester privat vars resultat blir inofficiella är att man inte absolut måste följa standard-mallen för en korning.En duktig testare kan ändra om testet lite efter vägen för att ta reda på om det ena eller det andra finns i hunden.

Jag betalade 500 spänn för Evitas test.
 
Sv: "privat" mentaltest/beskrivning

gör folk så? i större skala alltså?

Det vet inte jag. men det går skrev ja

vissa driver ju på sina hundar innan L-test o korningar så Försvaret är mer under testet exempelvis. Men va gör det kan ju inte blir mer än vad hunden besitter så bara att man tagit fram max i hunden
 
Sv: "privat" mentaltest/beskrivning

jag vill gärna testa Loke för att se hur han reagerar (bara han inte får en hjärtinfarkt och dör på fläcken av dumpen). jag tror att hans resultat nu faktiskt ligger närmare sanningen än om jag gjort det när han var yngre. då hade han inte tid att reagera.

men jag undrar vad testet kommer att säga om Minina. om hon är för förstörd. kanske skulle hon vågat kampa med främmande män om hon inte blivit illa behandlad, men det är mkt tveksamt nu. dessutom har hon någon form av hund-multipla-personligheter. för någon månad sedan var allt skit och inget var roligt och grannens lilla hund skulle DÖ, men nu sprudlar hon av glädje och vågar fnatta trots att hon inte hunnit scanna av omgivningarna. fast jag kan i alla fall få på pränt hur hon reagerar just då, i det skedet av livet och med det humöret.
 
Sv: "privat" mentaltest/beskrivning

Fördleen med att göra mentala tester privat vars resultat blir inofficiella är att man inte absolut måste följa standard-mallen för en korning.En duktig testare kan ändra om testet lite efter vägen för att ta reda på om det ena eller det andra finns i hunden.

Jag betalade 500 spänn för Evitas test.

inte mer? ligger det på den nivån MÅSTE jag ju testa båda. och då har jag nog råd att åka väldigt långt.
 
Sv: "privat" mentaltest/beskrivning

det är mest det att jag gärna sitter och försöker skapa mig en bild av hur hundar från olika kennlar är. om då den ena får sina valpköpare att träna på testen och den andra inte blir ju bilden väldigt orättvis. och rädslebiten är viktig, det är skrämmande om reaktionen är borttränad. jag vill INTE riskera att köpa någon rädd hund.
 
Sv: "privat" mentaltest/beskrivning

det är mest det att jag gärna sitter och försöker skapa mig en bild av hur hundar från olika kennlar är. om då den ena får sina valpköpare att träna på testen och den andra inte blir ju bilden väldigt orättvis. och rädslebiten är viktig, det är skrämmande om reaktionen är borttränad. jag vill INTE riskera att köpa någon rädd hund.

Nej det är ett stort problem kan jag lova.

Det går o träna bort allt sånt för ett test.
därför satsar man på kennlar som återkommande har ljämna kullar.
 
Sv: "privat" mentaltest/beskrivning

Fördelen med rädda hundar är att så fort situationen ändras så visar sig rädslan igen. Det är fullt möjligt på ett icke standardiserat test. Hunden kan vara hur tränad på overallen som helst, men vad hjälper det när det kommer ut någon läskig typ i gorilla-mask från en jordkällare.

Den fördelen hjälper dock mest en själv för att se vad som är medfött resp inlärt hos ens egen hund. Andras hundar är det svårare med då många är mycket måna om att allt ska vara helt lika, jämt och ständigt.
 
Sv: "privat" mentaltest/beskrivning

lite trist att man får förlita sig på vad som står på pappret bara, de mesta och de bästa finns så långt norröver att det inte är hundar man träffar på lite då och då. jag får väl tänka "stort". man kan inte fiffla med resultaten när det är för många valpar.
 
Sv: "privat" mentaltest/beskrivning

lite trist att man får förlita sig på vad som står på pappret bara, de mesta och de bästa finns så långt norröver att det inte är hundar man träffar på lite då och då. jag får väl tänka "stort". man kan inte fiffla med resultaten när det är för många valpar.

Exakt!

Du ska kolla på flera kulla från samma kennel också du får man se deras kunnande när det gäller o kunna passa ihop 2 individer. men kolla också hur ljämna kullarna är inte bara på individer som föräldrar djuren har.
 
Sv: "privat" mentaltest/beskrivning

jag måste säga att jag är imponerad över vilken jämnhet en del lyckas få till! ibland är ju siffrorna nästan identiska kull efter kull. men det är tur att det är så pass lång tid tills jag ska skaffa tillökning, avel är inget man lär sig på en kafferast precis.

(lite OT, här har man skaffat en stor mjuk fäll till buren och vad gör hunden? bäddar bort den och lägger sig på träskivan...)
 
Sv: "privat" mentaltest/beskrivning

Ja min uppföddare tittar alltid på kullarnas ljämnhet inte individer det gört han sen om han väljer ex en hane och para med då tar han den som utmärker sig lite mer.

är kullen oljämn då är det ingen bra kull säger han även om några idivider är kanon.
 
Sv: "privat" mentaltest/beskrivning

nä just det. enligt murphys lag får man nästan räkna med att man råkar köpa den sämsta individen och då vill det till att den är bra.
 
Sv: "privat" mentaltest/beskrivning

Jag förstår din rädsla att få en till "dålig" hund. Det är ett spöke som förföljt mig också. Men jag lyckade plocka 5 poängaren ur kullen :angel: Hela kullen är jämn, utom en tik som utmärker sig lite negativt och så min pärla som utmärker sig positivt. (Tycker matte då!!) Det som jag tycker är så positivt är präglat i alla tikens kullar också. Men en kull är "hårdare" än de andra och där kan man prata både pappa och valparnas socialicering 6-8 veckor.

Vad är det för ras du kikar på?

Även om M är "förstörd", så är det ju så hon blev! Det är ju därför man testar i vuxen ålder för att få veta det färdiga resultatet.

Dumpe är allas mardröm. Men hitills har jag nog inte träffat någon som faktiskt reagerat som man trott ;) Våra hundar är smartare än så *hi hi*

Angående fällar så funderar jag på att spika fast dem...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 679
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
979
Senast: Niyama
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 028
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 178
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp