Priser på Granngården

E

Eeiram

Hallå!

Jag skall köpa in foder till pållen, och skall för första gången köpa sojamjöl. Är det väldigt dyrt för en säck? Finns det bara soja i form av "sojamjöl"? Alltså, om jag säger att jag skall ha en säck soja, finns det bara en sorts soja då?

Vad ger ni för betfor (strimlad) och guldhavren? Jag skall nog köpa en säck dyrhavre där för man skall väl inte ge färsk havre för i år än, det skall väl ligga någon månad vad jag har hört, eller har jag fel?

Mvh Marie

Sv: Priser på Granngården

Sojan brukar bara finnas en sort på Granngården, och den går att ge både kor, gris och hästar mm.
Sojamjöl är alltid sojamjöl.

Den brukar jag köpa, och ibland är den mera mjölig, ibland är det större flingor så det varierar.

jag undrar också lite om soja mjöl. hur stora är säckarna o vad kostar dem?

En säck soja väger 25-30 kg och kostar 165:-, sist jag köpte i somras iaf :)
Men den räcker länge eftersom man inte ger så stora mängder av det. Har för mig att max givan är 0,5 kg/dag

maxgivan på soja är 0,1 kg per 100 kg häst och dag.. :)

Aha :D Ja ingen av mina hästar väger över 450kg så foderstatsprogrammet brukar skrika till om jag vill ge 0.5 kg soja :p

jag fråga på granngården häromdagen 140 kr sa de till mig då för 30 kg säck men de hade ej analys

Vill du ge extra protein kan du ju ist ge Krafft hackad strå istället?
Jag är lite motståndare till soja-användning... Luckernhack odlas ju i Sverige, soja kommer ofta från andra länder som ibland skövlas för just detta.

Ja, fast om du tar per kg så innehåller lucernhack 105 g smb rp och soja ca 330 g - vilket är en stor skillnad. Likaså om man räknar ut priset för smb rp per kilo, men givetvis så kan man av etiska skäl välja att betala mera för ett annat foder.

De flesta ger ju ändå sojan för att täcka upp saknat protein så i så fall ligger väl Krafft Protein (330 g) eller Pluss Grön (200 g) om man nu pratar om GG:s sortiment, andra tillverkare har väl säkert sina alternativ.

Någon som vet om det finns Granngården i Strömstads området?

Liknande trådar

Hundhälsa Vår ena hund påbörjade allergiutredning för ett tag sedan. Vi gav henne RC Anallergenic under eliminationsdieten, och har så fortsatt...
Svar
5
· Visningar
823
Senast: hier
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Övr. Hund Vill börja med att skriva, att detta är bara en diskussionstråd, inte, vilket foder är bäst. Det finns ju en uppsjö av foder av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 501
Senast: Raderad medlem 94602
·
Foder & Strö Hur tycker ni att deras eget foder varit, främst deras egen müsli? Jag börjar känna mig besviken.. Tidigare tycker jag att fodret...
2
Svar
27
· Visningar
6 851
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV