Pris på vuxen hund

a-s

Trådstartare
Är ev intresserad av att köpa en 2 år gammal flat-hane, från uppfödaren, som vill ha valppris (12.000) + pengar för röntgen (hunden är friröntgad) och pengar för grundträning, och det hela kommer landa kring 15.000:- är det rimligt pris?
Känns ju ändå som man missat mycket av hundens första år och uppfostran även om det är skönt att slippa...

Sv: Pris på vuxen hund

Beror lite på varför uppfödaren vill sälja, är det en lovande avelshund som visat goda anlag för jakt eller bruks är den kanske värd ännu mer, medans om det är något fel på den så är den kanske lite dyr.
Valppris plus ersättning för röntgen låter ganska rimligt kanske, men att begära pengar för grundträning (utom just för specifik gren; om den är lydnads-, bruks- eller jakttränad) låter lite... Konstigt.

Beror på stam och bruksvärde.
En bra stam med avelsvärde är givetvis värd mer än en stam som finns i tusentals exemplar. Det föregående hade jag glatt betalt 15 000 för och det senare hade jag knappt gett valppris.

Vad har grundtränigen för standard? Är den relevant för det du vill använda hunden till?

Får jag vara nyfiken och fråga vad det är för uppfödare?

Om grundträningen är inom något annat än vardagsfostran så tycker jag det är ett mycket rimligt pris.

Nja. Jag betalade ett valppris för Nikka och då ingick grundträning i jakt, friröntgad, optigentestad för PRA ,veterinärbesiktning, en säck foder samt gränslöst med träningshjälp och stöd. Jag hade henne dessutom på prov en månad utan att betala något innan.
Frågan är väl lite varför de säljer honom också?

Jag tycker det ska vara en hund lite utöver det vanliga. Jag kommer betala 5 000 kr för en hund som är korad och tävlad en del i både lydnad och bruks, samt utställd med excellent. Det är förvisso mycket billigt, men enligt uppfödaren är det svårt att hitta köpare som är villiga att betala mer än 10 000. Att visst kan man säga att de är värda si och så mycket, men i praktiken är det få som betalar.

Om hunden är 2 år och ännu inte grundtränad eller röntgad så är den inte värd ett valppris utan bara ett par tusenlappar. Lägger hon på grundträning och röntgen på det så borde det landa på runt 6 000?

Jag håller med dig Cillamuffins, visst kan hunden vara värd det, men svårt att hitta köpare som är villiga att betala. Iallafall om vi pratar lydnad/bruks/sällskap. Kanske är skillnad på vallhundar och jakthundar? Det är ju mkt träning som ligger bakom även där om man vill ha en "färdig" hund, men det kanske finns en annan marknad för det.

När jag tog över min omplacering som tvååring så var hon röntgad, MH:ad och tävlad i bruks och lydnad. För min del så var hon bra grundtränad i lydnaden men tappade lite mer i vardagsträningen. Jag betalde 7000:- för henne.

Det känns verkligen inte rimligt.
Varför ska du betala för grundträningen?

För att hunden är tränad? Jag antar att TS med det avser jaktträning och om man inte är haj på det själv är det ju bra att få en hund med grunderna satta så att man kan gå vidare och lära sig en del själv på kuppen.

Jag tycker det beror dels på vad det är för hund, dels vilka ambitioner man själv har. Om jag hypotetiskt skulle köpa en jaktcocker (har showcocker sedan många år) skulle 15000 kännas som ett fynd för det TS beskriver. Att få en hund som är grundtränad, har bra höfter och är Optigentestad för 15 papp. Skulle bara tacka och ta emot. Naturligtvis förutsatt att hunden är bra! Jag menar, är den grundtränad men inte kan hålla tyst under arbete så är den ju ändå inte värd pengarna. Skulle stammen sedan vara bra så vore priset än mer rimligt. Flat är ju en annan ras, men det går kanske till viss del att jämföra ändå. Dock är det ju inte så vanligt att man använder flat på jakter. Det är ju mest (jakt)lab man ser på spanieljakt tycker jag.

Likaså om jag vore på jakt efter en avelshund skulle jag tycka att det var en excellent deal, naturligtvis förutsatt att hunden hade bra temperament, bra stam, bra exteriör o.s.v.

Ren sällskapshund? Nja. Det beror väl också på vilka krav jag har. Om jag "behöver" en vuxen hund och den här är problemfri, bra grundtränad och uppfostrad etc, varför inte? Så lätt är det inte att hitta vuxna hundar som lätt flyter in i livet (även om det finns massor för mindre pengar).

Men om jag hellre ville ha en valp skulle jag köpa en valp.

Jag anser att grundträning är ensamhetsträning, koppelträning, dvs. vanlig grund. I annat fall hade iaf. jag skrivit jakttränad, Ipo-tränad eller liknande.

Och jag förstår verkligen inte varför TS ska betala en röntgen som redan är gjord på ägarens initiativ.

Ponera min egen. Jag tänker ha kvar honom för resten av livet, men så går något fel.
Ska jag då be nästa köpare betala alla timmars träning jag lagt ner? Benbrottet? Röntgen? Ögonlysning?
Näe. jag tycker inte det känns helt okej oavsett inriktning eller vad den ska användas som.

Sämmer rätt bra med vad vi betalade för vår jaktgolden, drygt 1 1/2 år, och det var innan vi fått resultater på hennes HD/ED-röngen. Hon vad definitivt värd det i alla fall :D

Eftersom du funderar på att köpa just den hunden gissar jag att du gillar den och att ni fungerar ihop och att det är en hund som verkar fungera till det du vill hålla på med? Det tycker jag personligen skulle vara värt väldigt mycket, det är ju inte helt ovanligt att hund och ägare inte är riktigt överens om vad som är riktigt kul.

För mej skulle också röntgenresultatet betyda mycket, inte kul att få besked om C/D-höfter och veta att det mycket väl kan komma att ge bekymmer med hältor pga av pålagringar. Vill man sedan hålla på med något där det är viktigt (agility, drag, avel...) måste det ha ännu större betydelse.

Det är skillnad på vardagsträning och grundträning inom ett specialområde. När man köper en blivande arbetshund så är det viss skillnad jämfört om man köper en sällskapshund. De flesta med arbetande hundar kan inte sitta med fyra oanvändbara hundar som sällskap, utan de som finns i hushållet behövs till jobb. Då är en hälsotestad och grundtränad (arbetsprovad) hund betydligt säkrare köp än en valp. Vilket speglas i priset.

Att hunden har genomfört för rasen nödvändiga hälsoundersökningar är också ett mervärde. Att den har fått ett normalt omhändertagande, nödvändig veterinärvård och skötsel är inte ett mervärde, det är en självklarhet.

Spelar inte hälsoundersökningar roll oavsett vilken inriktning hunden skall användas inom?

Om jag köper en hund för t ex jakt, agility eller avel spelar det väl mycket stor roll om jag vet före köpet att hunden t ex har hd ua? För om det senare visar sig att hunden har hd-fel kan det göra att jag inte kan använda hunden till/den begränsas inom någon av de angivna aktiviteterna. Att jämföra det med ett benbrott känns extremt irrelevant (Sålde förresten en uppfödning med utläkt benbrott billigare eftersom det ändå är en osäkerhetsfaktor, så där påverkade det åt andra hållet prismässigt. Han var försäkrad utan reservationer.).

Samma med ögonlysning. Jag har en uppfödning som vi kasserade för avel p g a ett mycket ovanligt fel på ögonen - som upptäcktes vid ögonlysning. Nu är ögonlysning något som måste göras om flera gånger under hundens livstid, men om jag köpte en vuxen hund som tilltänkt avelshund skulle jag inte ta den om den inte var röntgad och ögonlyst. Och jag skulle definitivt betala för att det var gjort.

TS vet ju själv vad grundtränad innebär, men personligen skulle jag inte räkna det du anger som träning utan som normal uppfostran. Grundtränad på en flat tänker jag grundläggande jaktapportering.

Senast ändrad:

kl

Priset är väl beroende av vad köparna är villiga att lägga sas..

Jag har lagt 22 för en vuxen meriterad hälsotestad tik, där valppriset kanske skulle legat runt 15. Hon hade då två cert på utst och linjer jag kan tänka mig att ta in i min avel.

Hade jag sysslat med bruks som jag gjorde förr hade 15 för en hälsotestad individ jag trivdes med (fördelen med vuxen hund, man kan ju känna det på ett annat sätt) och som hade vettig grundträning inom min gren.. det hade ju varit ett kap. Medan linjer jag gillat mindre och irrelevant grundträning inte hade varit ngt som tilltalat mig. Men då hade jag nog inte köpt hunden oavsett pris å andra sidan.

Fast är det verkligen så vanligt att man får så bra betalt för sina hundar? Jag har en bekant som köper och säljer rätt mycket border collies och när hon nu ska sälja sin 5-åriga BC som förvisso inte är tävlad mer än att han har godkänt VP men är ganska färdig så får hon nog inte mycket mer än en 5-6 000 för honom. Förutom att han är duktig på att valla så är han väldigt trevlig, skottfast och friröntgad.

Och som sagt, den jag har tänkt köpa har jättefin stamtavla, två av tre syskon har tävlat med bra resultat, hunden är utöver HD/ED ua även ögon och patella ua, och systern har fått valpar som verkar vara trevliga (bara bäbisar än så länge). Så ur avelssynpunkt är det också en duglig hund. Men ändå verkar det svårt att få bra betalt.

Om hunden duger till jobb så får man bra betalt. Fridolfs moster utan speciella meriter såldes för nästan 40 papp.

En hobbyvallande hund måste ha tävlingsmeriter på en helt annan nivå för att vara så lättsåld.

En duktig och frisk femåring till arbetande hem borde lätt gå att få 25 tusen för.

En uppfödarbekant sålde sin multich-hane för sexsiffrigt. Vet flera med högt meriterade hundar som varit uppe runt de summorna. Det är givetvis inte vanligt, men det sker några ggr om året. Rätt linjer, rätt titlar och erkänd avelsförmåga gärna såld av rätt kennelnamn så.

Då pratar vi inte ens arbetande hundar. För en duktig upplärd vallare vet jag de som lagt rätt ordentliga summor också. Iaf uppåt 25-30.

Inom schäfervärlden är 15-20 ett ganska normalt pris för friröntgade unghundar ämnade till tjänst eller tävling.

För en kelpie får man dock uselt betalt. Där kan en mh:ad och friröntgad unghund inte ens säljas för valppris. Helt galet!

När jag köpt vuxen hund har priset legat på ungefär halva valppriset. Oavsett om de är röntgade eller ej.

Då har det handlat om "vanliga" hundar med god grundutbildning/grundlydnad men inga tävlingsämnen eller så.

Tex den riesen jag köpte. Halva valppriset, då var han grundutbildad, friröntgad höfter och armbågar, provtagen för sköldkörtel, mentalbeskriven osv - dvs det som borde ha skett/gjorts inom rasen. Ingen problemhund på något vis, såldes via uppfödaren åt ägarens räkning, anledningen var tidsbrist.

KL

Jag gav 20 papp för min nuvarande malle. Hade dåvarande ägaren sålt honom till någon av väktarna som var intresserade så hade han fått mer. Ett L-test hade han klarat utan att behöva göra sig till det minsta. Han var då 20 månader, röntgad, gjort MH och tävlats (iofs var det inget imponerande resultat, men sånt kan man ju fippla med när man tagit över hunden).

Jag hade kunnat ge mer för en hund med dessa egenskaperna!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 024
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 418
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 359
Hundhälsa Min uppfödare kontaktade mig idag. Hennes meduppfödare har en vuxen hane från Ryssland (rysk ras) som kom till Sverige väldigt nyligen...
Svar
4
· Visningar
1 868
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka