PRIS på SOMMARBETE!

Sv: PRIS på SOMMARBETE!

2000 kr för tre månader inkl verkning och avmaskning, 667 kr/månad alltså, för hingstbete.

Hemma betalar jag för stängsel, inte för gräset.

1000.-/månad! :cool: då ingår hagarna, stängslingen och vattenpåfyllningen, vi har jättefina hagar men jag tycker det är dyrt...

500 plus moms, tillgång till stall finns.
där kommer jag ha båda efter juni, just nu har jag stoet på annat bete närmare där jag jobbar.

Jag betalar lika mkt året om, 200:- /månad. då ingår box, bete och el.

jag betalar 300kr då ingaår allt.
vatten
mineraler
tillsyn
stall(självklart)
en hage stor som jag vet inte vad mitt ute i skogen med perfekt mkt bete
roliga hagkompisar
paddock, och ovalbana.
milslånga ridvägar m.m m.m

Jag har sommarbete i hyran. Så jag kan ha min häst ute dygnet runt på bete ( som ligger brevid vinterhagen!) och även stalla upp någon natt inför tävling. Så min häst går på något sorts bete fast det är mitt i hans tävlingssäsong.

Där min häst står på bete är det gratis för hela sommaren...... :)

taccotad skrev:
*Stora gräshagar med skog och öppna fält, självklart elstaket
*Tillgång till box vid behov, ex om det var riktigt oväder
*Vattenpåfyllning dagligen

Detta tog vi 100kr/häst varje månad.

Oj, jag skulle vilja ha min hyrhäst hos dig. Men men jag betalar 600 kr/ månad då ingår en egen hage med mina två kompisar, vatten som vi kanske måste fylla på själv och stallplats om det skulle hända nåt. Staket å sånt får vi.

1100:-/mån. Då ingår allt.

Jag släpper inte hästen på bete utan fortsätter som vanligt.

Jag betalar 550:- i månaden för sommarbete, då har jag ändå tillgång till min stallplats och kan ta in min häst när jag vill. Får betala för halmen och havren som jag ev. använder.

jag betalar 650 med moms. Då ingår tillsyn saltsten och vattenpåfyllning. Är väl inte speciellt billigt men jag har nära till betet, och eftersom bensinen är dyr så lägger jag hellre lite mer på bete närmare min bostad än att jag ska åka flera mil. :)

Äntligen en som uppger ett pris inklusive moms. 650 kr inkl moms är ett rimligt pris för bete till en häst. Det som bör ingå är daglig tillsyn, vatten och salt/mineraler. Tillgång till stall/sadelkammare är också positivt för den summan.

Hur är det med er övriga, det är ju OMÖJLIGT att jämföra priserna om vissa pengar är svarta och andra vita! :(

Ett av de största problemen med alla dessa hästverksamheter runt i landet är att flertalet hanterar svarta inkomster, som i sin tur gör att näringen inte kommer att kunna tas på allvar! :mad:

Bland annat underminerar alla som är med på detta möjligheten för människor att försörja sig på hästnäringen och då tänker jag främst på alla de ungdomar som går lantbruksprogram m.m. och sedan vill börja arbeta. Hjälp inte till att sabotera deras framtid!

Medverka till att vi får en lönsam, utvecklande hästnäring i vårt land:
1. Kräv kvitton på inbetalade summor. Även jättebra att ha om man hamnar i tvist.
2. Fråga hur pengarna redovisas och hur det är med momsen innan du placerar din häst. Alla verksamheter MÅSTE inte betala moms men då måste det redovisas som privat inkomst på annat sätt (och därmed skattas)
3. Om du får undvikande svar eller rent ut att det är svart, undvik stället!
4. Kom tydligt överens om vad som ingår och inte, på skrivet papper.

Ett annat faktum att beakta är att det är väldigt ofta i "svarta" stall där man inte har några kontrakt skrivna som jobbiga och svårlösta konflikter uppstår.

taccotad skrev:
Förr har vi haft andras hästar här under sommaren. Då har det ingått följande:
*Stora gräshagar med skog och öppna fält, självklart elstaket
*Tillgång till box vid behov, ex om det var riktigt oväder
*Vattenpåfyllning dagligen

Detta tog vi 100kr/häst varje månad.

Har du någon verksamhet där du erbjuder detta?

I så fall räknar vi av momsen (20kr) och sedan din vinstskatt vid uttag av lön (30%), vilket blir 56 kr/månad/häst. Tycker du att det är en rimlig betalning för ditt arbete/ansvar/stängselutgifter m.m.?

Om du inte har verksamhet så måste du givetvis redovisa inkomsten som inkomst av hobbyarbete istället och då gäller vanliga inkomstdeklarationen. MEN inte heller då blir det mer än 50-70 kr kvar på summan.

Jag tycker att det är HELT ORIMLIGT att erbjuda detta! :confused: :confused: :confused:

Och ni som har skrivit att ni gärna skulle vilja ha hästen här så säger jag bara: Kolla om pengarna är VITA, att det ges kvitton, att ni får ett skrivet kontrakt, om inte undvik!!!!!!

Får betala 400 kr/mån per häst. Stor hage med bara timotej, inget annat ogräs. Jag får stå för tillsyn och vatten själv, men det är grannens hage, så jag har bara 100 m dit. Kan alltså utnyttja mitt eget stall osv.

/Lizzie

Unghästen går på ett ENORMT bete med både hedmark, gräsmark o skog, . 500dkr betalar jag för maj till november -totalt, inkl tillsyn o vatten. Många jämnåriga kompisar, några äldre tanter att hålla styr o massor av yta att röra sig över, kan det bli bättre liv för en 2åring?

Har turen med att få stå helt gratis, har två olika ställen med hagar. Där de står nu (3km hemifrån) så sköter jag allt. Men när de flyttas till de andra hagarna (8km bort) så sköter ägaren byte av hagar när betet är slut, sätter upp staketet, byter vatten, ja all tillsyn. skulle inte kunna bli bättre :bump:

500 kr hela sommaren maj-sept med full tillsyn alltid färskt vatten mineral och saltsten :) stoooort bete med bara tre hästar :D

Jag betalar 500:- då ingår tillgång till stall och box.
Tillsyn, vatten, staket etc. sköter man själv.

inget..har bete hemma hos mina föräldrar så allt ingår, mina kompisar har även sina hästar där och dom betalar inte heller.
Elin

har ingen häst på bete för tillfället, men kör på förra årets bete:
400 kr/månad inkl; stora hagar, daglig tillsyn, vatten, saltsten, tillgång till stall för att ta in hästen o rykta, gräs ridbana, volt, superfint att rida ut, nära till havet, sandskogen, nära till den närliggande ridklubbens anläggningar där det finns 2 ridhus och paddockar.
Superbra bete, och trevliga stallägare dessutom! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
5 373
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
17
· Visningar
1 715
Senast: Viva
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka