PRIS på SOMMARBETE!

Sv: PRIS på SOMMARBETE!

Jag har gratis bete hos min farbror. Där finns det platser för alla hästgrejer, man kan hänga upp lite sadlar och träns, grimmor, grimskaft, förvara alla borstar och flugmedel och allt som man nu kan tänkas behöva under sommaren där. Det finns tre hagar som alla är trevliga och mysiga på sitt sätt. Alla med träd som hästarna kan gå under och ta skydd om vädret är dåligt eller om det är väldigt soligt och de ska stå i skugga.

Vatten byter jag ofast varje, eller minst varannan dag för att det ska hålla sig riktigt fräscht. Men det ser man ju hur det ser ut. Kan jag kolla hästarna någon dag så kan jag be min farbror eller hans sambo som dessutom är hästintresserad. :)

Det finns rinnande vatten i anslutning där hagarna ligger, så man kan ta slangen och sätta i och fixa vattnet relativt lätt utan att behöva bära massa hinkar och dunkar o dyl. Vilket ju är bra!

Sedan finns det små, trevliga ridvägar också och det går även och rida i vissa delar av hagarna om man nu känner för att man skulle vilja rida "inhängnat".

Dessutom så är det nära dit också. Tar max en kvart med eu-moppen dit, är även helt rimligt cykelavstånd och man kan även gå dit om det nu skulle vara så. :)

Helt perfekt med andra ord!

Men de flesta i mitt län, T-län tar ca 200-1000:-/månaden beroende på vart betet ligger. I en del fall ingår daglig tillsyn av hästen, smörjning med flugmedel, regelb. byte av vatten etc. Men i vissa fall så får man sköjta allt själv, även stängslingen osv. Men visst det är klart att man kan få tag i gratis bete också (har själv blivit erbjuden) om man nu har tur eller har kontakter. :)

1500kr/månaden
då ingår bete och hans box (om man vill ställa in honom)
vatten fyller man på själv,saltsten,mineraler köper man själv.

mvh Arabizar

Jag betalar 500 i månaden, då ingår tillsyn och påfyllning av vatten m.m

900:-/månad, bete hemma vid stallet.
Då har man tillgång till hela stallet dagtid, med strö och foder om man vill ha det.

Tvistjarna skrev:
Vad betalar ni för att ha eran häst på sommarbete!?
Hur mycket betalar ni i månaden eller för hela sommmaren??
Är de billigt eller dyrt de ni betalar? m.m.!
Vill ja så många svar som möjligt :d
Jag hyr ca 1 ha naturbete av min granne för 600 kr/år. Hagen används från april till september då den ligger så nära mitt stall att jag kan gå med pållarna morgon/kväll. Hagen var stängslad när jag började hyra för 5 år sedan men allteftersom har jag bytt ut eltråden. Elen till staketet står grannen för, allt annat står jag för själv. Klart prisvärt!
//marti

Tvistjarna skrev:

I år betalar jag inget alls för en stor hage och två små. Det enda som ingår är vatten. Hon som äger marken kollar dom när hon är där men jag åker ändå dit varje dag.

Förra året hade jag bara en ungefär lika stor hage då betalade jag 1000:- för hela sommaren (mitten av april till mitten av oktober). Där fanns inget vatten heller.

//Mirre

Betalar inget eftersom det är våra beten, men vi har en inhyrd som betalar 1300 i mån. vintertid för helpension och 400 nu på sommaren när de går på betet för totalt 9ha bete med hela och fina stängsel, daglig tillsyn
(de går runt gården så vi ser de också så fort vi gör något ute) vatten, mineralslicksten o saltsten. Givetvis tillgång till stallet så om något händer el. det blir jättedåligt väder kan de komma in, eller så sätter jag täcke på hästen.
Ägaren har nu inte varit ute på 2 veckor, men hon betalar ju för att vi ska sköta hästen så det kräver jag heller inte.
Jag får rida den om jag har lust.

Jag sköter också hovslagarbokning.

Jag betalar 450:- i kallhyra i månaden när hästarna är på bete. Har då till gång till stallet. Vatten och daglig tillsyn hjälps vi åt med. Storleken på hagen är helt ok. Sen finns det några till som är lite mindre.
P.S Paddock har vi också.

Tvistjarna skrev:

2200 :-/mån (är kallhyra) :eek: . Ingår daglig tillsyn och vatten. Jag har inte hört något om vad enbart bete kostar. Har inte heller frågat eftersom jag flyttar till annat bete den 1 juli.

Jag betalar 1400kr i månaden för mina FEM hästar.
Då sköter jag vatten och sådant själv, men har tillgång till stall och paddock.

250 kr/månad. Vi hjälps åt med vatten och tillsyn. Ägarna bor på gården så de har 24-timmars-koll, och det tycker jag är jättebra! Priset är väl vad man kan förvänta sig häromkring.

Paddock och tillgång till stall finns.

Det kommer nog en häst nu i veckan på sommarbete. 500kr tog vi förra året för ngr månader, blir väl ngt liknande i år. Då behöver de inte bekymmra sig om hästen.

Jag betalar: 900:- i månaden

Då får jag, sommarhage, tillgång till stallet + box, sadelkammare, paddock, ridhus och jättebra ridvägar+ strö.

Kram Favina :bump:

Senast ändrad:

Jag betalar samma hyra som resten av året, dvs 1.100 kr för mina 16 kvadrat box. Men då ställer jag in som jag vill.Kan ha uppstallat hela sommaren om så skulle vara eller en dag här o var... Jag byter hage som jag vill och har paddoc´k som tillhör stallet.
Får avdrag på 500 kr i augusti om jag hjälper till att högtryckstvätta stallet i juli...

betalar 100kr/veckan altså ca 400kr/mån
då ingår vatten + hage och förvaring av utrustning

700:-/månad
Då ingår daglig tillsyn, påfyllning av vatten och vi har tillgång till stall och ridbana.

300 kr/månad. Då ingår vatten,stallplats o volt samt att vi får välja hur vi vill använda de 3 stora hagarna som finns. Familjen som bor där håller koll på hästarna o så hjälper dottern i familjen till att fodra kraftfoder.

600:- i månaden för den vuxna hästen. Då ingår boxen (som jag kan använda hur jag vill) betet och vattning.

400:- för hingstfölet. Då ingår allt. Bete, mineraler, tillsyn och vattning.

// Cicci

Liknande trådar

Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
5 373
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
17
· Visningar
1 715
Senast: Viva
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka