Pris på hö iår?

Sv: Pris på hö iår?

Jag betalar 1,90 för mitt hö, hemkört. Oanalyserat men det ser väldigt fint ut. Jag har dock skickat in en analys nu, så det ska bli spännande att se värdena :)

Silaget betalar jag 200kr bal för, det skall analyseras det också, men just nu är det för varmt för att öppna ngn bal, jag få vänta med den analysen :)

är inte rödklöver giftigt för hästar?

Nix.

Däremot alsikeklöver, vilken kan vara svår att skilja från rödklöver om man är ovan och det är vildväxande.

Men varken rödklöver eller vitklöver är minsta giftig för hästar. Däremot är det väldigt kraftigt bete, så för de flesta hästar blir det 'för mycket'

Rödklöver är en vanlig vallväxt, men hästägare är ofta 'rädda' för klöver. För svåårfödda fullblodspojkar som mår prima på hög SRP/MJ-kvot är det guds gåva till hästägarna dock =) (Han har tyvärr rasat i vikt sen han togs därifrån, fblherrn)

det är ju helt enormt vad priserna gått upp är det bara i år för torkan eller är det pga bensin priserna med???
.

Flera saker.

Bensinpriserna struntar de flesta bönder i. Däremot DIESELPRISET. och dieseln är svindyr, den har aldrig legat så högt som i sommar, och är ju nu dyrare än bensinen (det 'ska' vara tvärtom). Det har ökat produktionskostnaden, och inte bara marginellt.

Konstgödseln har peakat i pris den med, rejäla prisökningar och är nU DYR (många snålade med gödseln i år, och fick betala dubbelt för torkan).

Och så torkan då, mindre skörd. Även silageplast har gått upp i pris.

Så DYRARE produktionskostnad, i kombination med större efterfrågan = priserna skjuter i höjden. och värre kommer det bli om det inte fås in några andraskördar.

Som bonus flaggade min bonde för att det kommer bli extrem halmbrist i år. Det är för blött, det är geggamoja på fälten, säden förstörd (vetet gror.. :crazy:). Stor del av skörden regnade bort, och nu när det är uppehåll är det så blött att de inte kommer ut på åkrarna och kan tröska.

Och jag ser ju vilken brunt, otröskat/oslaget äckel som står på fälten. Många har helt sonika struntat i att ens ta rätt på halmen, de har tröskat det som går, sålt det som skräp (även om det skulle vara brödsäd) och plöjer ner halmen, eller eldar den.

*kl*

Köper 300 kg's bal med hösilage och får det hemkört.
Min bonde har höjt med 25 kronor balen iår - så 325 kr får jag betala per bal. Det blir ca 1.08 kr kilot - en höjning med 8 öre kilot.

SKulle tro det ja, speciellt som pelletsindustrin fortfarande efterfrågar det. Här höjdes spånet i somras..

Och om spannmålsskörden går åt skogen ökar kraftfoderpriserna med.

Hursom kan man nog konstatera att det återigen blir en dyr vinter.

Hö, rundbal väger i snitt 158 kg, jättefint men kommer kosta 400:- per bal!

Överpris eller inte?

Utanför Örebro

2,50 kr/kg är knappast överpris. Tämligen normalt. Men det förutsätter ju att det är analyserat hö och bra kvalitet och värden?

Det är just det, är inte analyserat så vet inget om värdena.

Sj tycker jag balarna är rätt små då jag förra året fick tag i ca. 300 kgs höbalar för 300 :- per bal som hade väldigt fin kvalitet...

jag har fått tag på det billigaste höet någonsin!

1,60 kr kilot (ca) Det är dock inte analyserat, men det fixar jag själv...

jag tror tyvärr det är rätt energidåligt... bonden är övertygad om att hästen inte ska ha kraftigt hö... men jag hoppas att det iaf är ordenkligt med protein i!

men men, det är ju hö iaf, jag ringde runt till 5 bönder innan och ingen hade nåt...

Köper hö av bonde i närheten, 1.25:- kg, i bal om 10-12 kg, inkl. hemkörning :D

i år betalar jag 4000 kr för 8 rundbalar, vikt ca 250-300kg. oanylserat. vretstorp, Örebro

Då kanske man ska hålla i min halm på skullen? :confused:Har drygt 1000-1100 kg halm, korn och vete, från 2007, kvar eftersom pållen inte längre tål halm. Står nu på spån.
Har inte fått några svar på min annons här.

*knapplån*

Blöteborg - 4 kr kilot för hö i 20-kilosbalar hemkört. Pratades om analys men har inte sett någon ännu. Är väldigt nöjd med höt men det gör ont att betala 4 kr kilor. Våran grannbonde har inte tagit något hö alls i år och varslat om silagehöjning...

*kl*

Betalade förra året 100 kr för rundbal innehållande minst 120 kg.
I år ville han ha 250 kr för samma bal:crazy::eek:

Enligt hans fru fanns det gott om hö men enligt honom hade de dåligt med hö i år:confused:

Jag kollade med min gamla leverantör och han tog 1,50 kilot som vanligt så det blir småbal i år.

Orsaken till att jag bytte leverantör till rundbal var för att få ett mer anpassat innehåll för den ena hästen jag hade då, nu går det bra med ett något starkare hö så då går jag tillbaka till min gamla leverantör.

På rundbals hö´t har kvoten legat runt fyra de senaste åren medans det andra hö´t har legat runt 6.

Tycker det är ok med en höjning men inte så stor att det blir mer än dubbla priset.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 321
Senast: ufot
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 502
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat