Pris på hö iår?

Sv: Pris på hö iår?

Fått rysligt billigt hö i år, en bonde som gjorde jobbet, men vi äger marken, så analyserat blev det 0,66 kr / kg.

I Flen: 1.75 kr/kg småbalshö

Stockholm: 2.10 kr/kg småbalshö, skulle köpa i Nyköping där vi har lantställe, 3 kr kilot skulle han ha :crazy: förra året var det 1.50..

Skåne, österlen.
har haft enorm tur iår, hö, löspressade ca 15kg/bal. 60öre/kg. oanalyserat men väldigt fint ögonkvalitet.

*kl*

Jag har eget hösilage men säljer till inackorderingen. 2.50+moms
Köpte hö i våras för 2.75+moms
Normalpris här. I år kommer det antagligen bli dyrare, liten första skörd (men med bra värden) ingen andra skörd i sikte..

Blä för svensk sommar.
Min gamla hösilge leverantör kommer att ligga på 3.5+moms i år.
/LL

kl

hö, 2:-/kg ( ingen analys, används endast sparsamt)
hösilage, 1,50:-/kg, 150 kilosbalar ( 72% Ts 68 smrp/kgTs 8,0 MJ/kgTs, det vi normalt fodrar med)
Skåne

KL
Egentligen så är det väl mer intressant att se vad man betalar för SmRp?

Tex jag som i år köper in ett ensilage med 70SmRp för 2.35+ moms inkl hemkörning (bonden har sänkt priset) köper egentligen in ett billigare ensilage än förra årets som hade 13 SmRp för 0.90kr/kg............

Med detta super ensilage runt 60% ts så har jag slutekonomi som är bättre än förra året då jag fick köpa in mänder med proteintillskott.

Södra Skåne:
Köper hösilage i 70 kg:s balar (ca), TS 65-70%, bra värden i år enligt analysen. Pris 2:50/kg + moms. Fjorårets hösilage från samma leverantör höll mycket bra kvalitet.

Jag ska ta hem mina hästar från betet i helgen. Eftersom jag har bra med gräs hemma i vinterhagen så vill jag inte börja öppna hösilagebalarna än. Därför körde jag in till den lokala foderhandlaren för att köpa några extra småbalar med hö. De kostade - håll i er nu - 4:70/kg :eek:. Visst, väldigt fint hö, men suck vilket pris!

Hej hej!
Örebro här. Har fått tag i hö för 18kr/bal och balarna låg på mellan 10-14kg.
Jag kommer hålla hårt i min "högubbe", hö´t är visserligen inte analyserat men det är ekologiskt samt luktar HÖ och det är ändå fjolårshö som har legat på skullen sen förra året. Andra i stallet betalar 2.20kr/kg och deras hö luktar inte alls lika gott som mitt. :laugh::D

Hej hej!
Örebro här. Har fått tag i hö för 18kr/bal och balarna låg på mellan 10-14kg.
Jag kommer hålla hårt i min "högubbe", hö´t är visserligen inte analyserat men det är ekologiskt samt luktar HÖ och det är ändå fjolårshö som har legat på skullen sen förra året. Andra i stallet betalar 2.20kr/kg och deras hö luktar inte alls lika gott som mitt. :laugh::D

Om det är ekologiskt odlat så skulle jag verkligen göra en analys av det. Vår bonde på ön som är delvis ekologisk har svårt att få upp SmRp med naturlig gödsel. Vallarna som är inte ekologiska och konstgödlsas har högre SmRp.

Grattis till att du har fått ett hygieniskt bra fjolårshö (vilket är ovanligt i år då det har varit så pass fuktigt under året som gått) men kankse är det så att det är dina stallkamrater som ändå står med det bästa höet ändå.

Många gånger när vi har hämtat hem hästar som varit magra el muskelfattiga så har ägarna alltid hänvisat till att deras hö är så grönt och luktar så gott............näringhalten då? Den kan man itne se med blotta ögat.

Jag har ILLGRÖNT, fint hö som är bladrikt och kanonfint. Oanalyserat. Nu råkar jag VETA att det är låååga värden på det. Jag strököper hö under sommaren för de ska ha ngt att tugga på när de står inne dagtid för insekterna, och vill då ha då LÅGA värden som möjligt.

Alltså ber jag bonden om det. Och det där illgröna, bladrika, kanonfina är rena skräpet näringsmässigt. Det är slaget på trädor, och innehåller i princip bara kvickrot och diverse ogräs. Inte analyserat som sagt, men ser på magomfånget på hästarna att det är lika skräpvärden som förväntat =)

Jag fick 17 balar annat hö med. Det är grövre, gulare och ser TRÅKIGT ut. Dock råkar jag veta att det är klöverhö, en blandning av vit och rödklöver, och BETYDLIGT energirikare och proteinrikare än det fina höet. Märks på magomfånget med om de får för mkt sånt.

Så - kolla på hö säger precis som welsh säger INGET annat än hur den hygieniska kvaliten är.

Kan man då i runda drag säga att höpriserna har gått upp med ca 30%?
I vissa fall mer men i vissa fall inget.

köper hö i västra götaland. betalar på ett ställe 2.30 (dåliga analysvärden) Sen på ett annat ställe 3.75 (superbra analysvärden) Det blev inte så stora skördar detta året så visst har priserna gått upp.

södra småland hos en bonde som fått in ungefär som han brukar.
25 kr balen, hårdpressade ca 10 kg. Analyserat med helt ok kvalitet.
Är det ett normalt pris eller?

*kl*

Nyköping: 2.60 + moms = 3.25 kr/ kg

Hutlöst!

Har tidigare köpt hö/ensilagbalar för 300 kr st så de blir en reäl höjning för min del gällande pris.

*KL*

Idag fick jag hem första omgången silage för året. Och således fick jag reda på både analys och pris.

+ 20 öre/kg + moms i prisökningg jmf med förra året.

det är ju helt enormt vad priserna gått upp är det bara i år för torkan eller är det pga bensin priserna med???

ett hö med analys som ja kan köpa hos grannen vill han ha 3,50 för helt sjukt dyrt.
värdena är inte speciellt bra heller duger inte för unghästar.

sen tycker jag det mest för hö ligger på 2-2.70 osv.

hitta nåt dåligt skit från förra årer för 1,50 helt sjuk för förra året kostade MKT bra hö 1.50 här......*snyft* kommer bli fattig.

kanske ska skriva Småland.
det värsta med småland är att det finns bara skog här så man får köra runt 10mil för att få tag på hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 321
Senast: ufot
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 502
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat