Pris på hö iår?

Sv: Pris på hö iår?

Men det är min pojkvän :angel:

Känns taskigt att dissa honom.
Och det står ju precis utanför lösdriften, så är ju smått smidigt.

Knepigt detta :(

Skaraborg

Samma som förra året 1.75kr/kg. Oanalyserat men ska skick in för analys själv. Hämtar själv i omgångar några mil bort.

runt 2kr/kg
rundbalar på 350kg, analys
skåne

Vi får höja priset i år (1.50 förra året) pga löjlig prishöjning på gräsfrön samt disel
Kan inte höja så mkt dock pga att värdena inte kommer vara lika bra...

Är det din pojkvän så är det väl för 17 nästan plikt på att pruta? Skulle betalat max hälften annars skulle jag hotat med annan leverantör. :mad:

För övrigt har jag haft världens flyt de senaste dagarna. Fått kanonfint, analyserat hö i småbal för 1.60/kr i år igen *jättetacksam*, fått tag i spån för 50 kr/kubikmetern hemkört och hösilaget i år kostar ynka 250 kr/balen, torrt och fint. Det är billigt i norrland!

Hälften är ju lite väl snålt.
Jag vill ju inte att han ska gå massa back av att sälja till mig.

Får ju ha marken gratis och han bygger ligghall åt mina hästar.

Men ska se vad jag kan göra åt priset :angel:

Det lilla parti vi köpt in för att täcka upp grovfoderbehovet till det är svalt nog att öppna de större balarna gick på 2,50 kg/kg. Fritt fältet.

kl

Har precis beställt 40 kilos-balar analyserat hösilage, 2,40:- inkl moms, ungefär samma pris som förra året.
Lev hade två olika värden, beställde av båda. Hös 1: Ts 68, smrp 77, MJ 10,1. Hös 2: Ts 63, smrp 66, MJ 7,1.
Norra Uppland.

Senast ändrad:

Har sett priser på HÖSILAGE i småbal (35 - 40 kg) för 3,60 - 4 kr / kg:eek: Ts kring 60 fina analyser.

Fick idag koll på "småbal" 70-80 kg för 2,50 kr, TS kring 60, bra analys. På storbal fran samma ställe, likvärdigt foder förhandlade jag fram 1,80 kr/kg. fast sen drog sig stallkompisarna ur och vi kan ju inte göra åt det på två hästar (min kompis hbl och mitt sto).

Sen gäller det ju att veta att man får tag ppå hösilage från bönder som vet hur de sak hantera det rätt. Att inte ta vallarna för kort osv..

mvh
CiaAn

på både hösliage och torvjakt i Borsåtrakten. Tips tages tacksamt emot.

Min pojkvän, som får sammanlagt kanske 70 balar på sin mark, och hans granne som har måååååånga åkrar och lever på detta, tar i år 3.25/kg inkl moms.
Det är snordyrt tycker jag!

975 för en 300kg bal :crazy::crazy:

Vad ska jag göra :eek:

Oj!! Om jag va din pojkvän så skulle jag skämmas över att ta såå mycket betalt av en flickväm.
Hutlöst pris överhuvud taget tycker jag:eek:
billigare att fodra lusern nästan

Bor i Sthlm . Har haft stora problem i år eftersom vi har blivit tvungna att gå över på silage till kommande säsong då vi har inackordering som har kronisk bronkit. Kom fram till att det är lättare (pga snålt förvaringsutrymme) att byta till alla hästarna.

Har letat småbal men det är helt omöjligt här i området iallafall. Har fått prisuppgift på 2,40 kr/kg +moms men då är det frakt som tillkommer och enkel resa skulle blivit 15 mil = lite väl saftigt om man jämför med vår höbonde som säljer småbalshö för 2 kr/kg.

Har istället fått tag på storbalssilage på fyrkantsbal av vår lokala bonde. Betalar 2 kr/kg med fri frakt. Känns som ett bra pris eftersom vi inte kan ta emot mer än ca. 10 storbalar åt gången och han kör ut vid behov istället.

Oj!! Om jag va din pojkvän så skulle jag skämmas över att ta såå mycket betalt av en flickväm.
Hutlöst pris överhuvud taget tycker jag:eek:
billigare att fodra lusern nästan

Fast priset blir så här..
Grannbonden tar samma (det är inte fast pris än)..
Han fick ungefär hälften så många balar som han fick förra året :crazy:
Det var så torrt i början av sommaren.
Och diesel och gödning m.m. har ökat i pris.

Jag vill ju inte att han ska gå massa back av att sälja till mig.

Låt han sälja till någon annan då, för jösses anamma vilket hutlöst pris! Med sådana priser kanske man tjänar på att åka en längre bit och frakta hem höet.

300kg, räcker ju knappt en månad till en häst, och då betala nästan 1000kr i månaden på bara höet till bara en häst.

Vi betalar 2,40:/kg ink moms, mot 1,80:-/kg ink moms förra året. Mindre skörd och högre kostnader för gödning har gjort priset högre för oss i år. Då tillkommer också frakten, vilken jag skulle tro går på minst 2500:- för 600 balar.

Vi köper vanligt torrt hö på balar om ca 12 kg, skulltorkat och i mycket bra kvalitet. Skickar in egen analys senare, men skulle tro att det ligger ungefär som tidigare år, dvs. vi har inte behövt fodra med något annat.

kl

1,50 analyserat hö, Hedemora- Dalarna. Väntar på analysen som ingick. Kanon bra hökarl som kör hem och lastar upp storbalarna upp på skullen. :) Längtar efter vintern.

Köpte förra året för 1kr / kg men nu har ju dieseln mm gått upp.

Får betala 2,50 kr/kg för analyserat hö. Priset på diesel och gödning har gått upp rätt rejält, så min bonde bad nästan om ursäkt för att han var tvungen att höja. Jag hade nog tyckt det vore konstigt om han INTE hade höjt priset på sitt hö. Just med tanke på dieselpriset.

/Lizzie

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 321
Senast: ufot
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 502
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat