Pris på hö iår?

L

Lillekarl

Är nyfiken på vart cirkapriset på hö kommer hamna på iår i olika delar av Sverige.

Ni som har ensilage, hösilage eller hö, vad har ni fått för prisuppgifter?

Har bränslehöjning, gödselpriset påverkat mycket?

Jag bor i Jönköpingstrakten och har fått uppgifter om ca:
2:-/kg hö med TS 84% = portionsbalar om ca 10kg/bal (dock ännu ej analyserat).

1.80:-/kg för rundbal på ca 300kg.

Sv: Pris på hö iår?

Vet inte vad det kostar per kg eftersom det ingår i stallhyran och stallägaren gör sitt eget hösilage. Men han sa att det iaf skulle bli dyrare pga. bensinpriserna mm.

Ej analyserat hö, ca. 10 kg/ bal får vi betala minst 30 kr för i år. Priserna höjs..

sthlm! Prisuppgift jag fått:

Hö småbal 3.25-3.75:-kg +moms
Hösilage 65-70 ts 1.70-2:-Kg +moms

Jag får 150kg balar med hösilage för 300kr+moms=2.00kr/kg exkl. moms. (en höjning med 50kr från förra året.) Småbalar, 30kg, för 100kr/st om fler än 10 köpes.

Analys finns, har även önskat vad jag skulle vilja ha för värden så det ska bli intressant att få veta hur det ser ut nu när jag ska ringa och komma överens om leveransen.

(Detta är ändå billigare än vår tidigare levernatör som tog ~2.65kr/kg + moms.)

Vi har bytt leverantör i år då våran bonde höjde höpriset till 2,50 kr kg. Då hämtar vi själva och analysen har inte varit speciellt bra.

Nu har vi fått tag på hösilage med en torrsubstas på 65%, och riktigt bra protein och energivärden, för 1kr/kg hemlevererat på skullen:D Det ska vi inte klaga på:)

Jag som betalade 90 öre /kg förra året får i år betala 2,50kr/kg + moms, frakt ingår och fodret är analyserat samt minst 40 i SmRp troligen runt 70SmRP

2,25 kr/kg i år mot 1,80 kr/kg förra året, så visst har priset ökat. Det är mycket fint småbalshö med analys. Örebro - Glanshammar.

Det är tur man inte har häst i Stockholm då... :)

Skåne

Hösilage i ca 70kg/bal som står packade på pall: 2,50/kg + moms + avgift för pallarna på 250:-/st men får tillbaka 120:- när de lämnas tillbaka...
Ger ett hö som hamnar på 3.20/kg... dyrt men de e som tur e väldigt bra! Förra året var värdena ts 61, smrp 43 o MJ 6,4 o blev lovad liknande värden i år men har glömt o fråga vad de låg på, skickar ändå alltid in en egen fullständig analys...
Priserna e än så länge samma som förra årets...

*KL*

bor utanför Örebro, fick ett ton hö hemkört förra veckan och betalade 1000kr för det.

oj vilka priser!!
Nästan samma pris som lusernet!
själv har jag köpt hö för ca 1-1,50/kg storbal.
<Den här vintern vet jag inte var jag ska köpa, men gissar på 1,50-2kr/kg för storbalshö

Min pojkvän, som får sammanlagt kanske 70 balar på sin mark, och hans granne som har måååååånga åkrar och lever på detta, tar i år 3.25/kg inkl moms.
Det är snordyrt tycker jag!

975 för en 300kg bal :crazy::crazy:

Vad ska jag göra :eek:

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 321
Senast: ufot
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 502
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka