Pris på att ha egen häst

Sv: Pris på att ha egen häst

Vad hästar behöver äta för att må bra är individuellt.. Grunden är grovfoder som består av hö/höselage.. utöver det fodrar man med kraftfoder vanligen havre/ korn betfor. Finns även färdiga kraft säckar att köpa. Musli osv...

En del låter experter, eller själva räknar på foderstater utifrån analyser som man tar på sitt grovfoder. För att få riktlinjer.

Tips: läs böcker om foderlära....

Om man funderar på vad häst kostar så kan man titta på annonserna är på buke... Kolla stallplatser i stockholms län, Kolla vad som ingår.. För övrigt finns det en del inlägg här i tråden om vad det kostar.

Min häst kostar totalt varje månad ca 2000 till 4000 kr.
Inkluderat vet, hovslagare, försäkring, stallplats, anläggnings avgift och foder... Ibland mer, ibland mindre..

Så tillkommer en del utrustning.. Småplock som borstar och sår sjukvård... Täcken.. rätt vad det är så har hästen fått ett av två regntäcken söndertuggat av en hagpolare.. måste inhandlas ett nytt.. Kolla hästpryl kataloger för att få pris info...

Sadlar är något jag krånglat med mycket. Dyrt! och svårt att hitta något som passar.

Jag har räknat lite på vad det skulle kosta mig att ha en ponnt på foder, som jag antagligen ska ha. Jag tänkte att jag skulle skriva upp vad jag räknat med så att jag kan få tips av er om det är något jag glömt eller behöver tänka på:

Stallhyra(kallhyra) 575kr
Hö 7kg/dag 2:-/kg =500kr
Havre: 50kr
Betfor: 50kr
Mineraler: 50kr
Hovslagare: 325kr

Summa: 1550kr i månaden

Jag skulle lägga till;
Försäkring (om du ska betala den på foderponnyn)
Träning
Vetrinär (kostnad som kommer förr eller senare)
Eventuella transportkostnader (om du ska iväg)
Prylar typ, flughuvor... kanske något täcke, alltid behövs något...
Kanske lite B-vitaminer till hösten/våren???
Hm... om du har långt till stallet kanske du borde räkna in dina resor, inte gratis alla gånger (vet ej hur du har det)
Maskmedel, myggmedel...

Jag tror nog jag kan komma på fler kostnader. Morötter/äpplen betalar jag en och annan krona för.:crazy: Att ha pålle är dyrt. Har haft foderponnyer och den ena blev sjuk och rasade i vikt varpå den "åt som en häst sedan"...

Såg dina tankar om spån. Tänk på att pållen kanske är en sån som vänder till som sjutton i boxen ibland eller huh... alltid.:crazy:
Vår spånkonsumtion är olika från månad till månad men jag tror vi använder betydligt mer än 4 balar. Iofs är vi generösa. Vidare lägger vi in halm också på vintern eftersom det blir skönt och gott (i dubbel bemärkelse) för ponnyn. Det är nog lättare att uppskatta frbrukning om du känner hästen väl och redan innan vet hur den funkar samt att du vet vad du vill.

Tänk också på att även sadel och träns kan gå sönder. Tänk om ni skulle råka ut för något och sadeln fick en rejäl skavank? Eller tänk om du faktiskt inte tycker att hästen gå bra med den nosgrimman den har och vill byta till en annan modell. Eller om hästen får ont i munnen av någon anledning och du vill ha ett annat bett?
En sak jag märker är att när min dotter rider slits hennes ridbyxor också för att inte tala om ridskorna osv. Glöm inte att man också kan få tappskor (hästen dårå) med eventuell merkostnad.

Har du en familj som kan och vill öppna plånisen är det nog helt okej för dig och din fodervän. Eller kanske du själv har de tillgångarna. Jag å min sida är en sån där som får stå med tom plånbok ofta. Men jag tycker själv att det är värt det.

:... detta är ändå väldigt billigt... svårt att komma undan billigare..

Här ute i "bushen" betalar vi 2000 för helinackordering (all mat, underlag etc) + ridning ingår. Så jag lider med er som betalar så mycket, gruvar mig för att flytta med häst ut till en större stad :crazy:.

Oj jag har visst glömt spån:eek:
Men spånet kostar 37kr balen här så det blir sa 4 balar i månaden vilket blir 140kr.
Försäkringen betalar ägaren.
Hur ofta ska man avmaska och vad kostar en spruta?

Spånet kostar 37kr?! Vart bor du egentligen?? :eek: Här kostar en spånbal närmare 100kr... (och priset stiger nu när spånet slutar "tillverkas" eller vad man nu ska säga)

Våran häst kostar i månaden:
1000kr försäkring
3800kr stallhyra (inkl. foder, ut/insläpp, täckesbyte, strö)
450kr hovslagaren
1200kr träningar (under tävlingsterminerna)
800kr tävlingar (2 klasser varannan helg)

Totalt: vill inte ens tänka på det... haha

Sen tillkommer utrustningen. Skatta dig lycklig om du får med den, våra sadlar kostade båda runt 10 000kr styck (förra sadeln till ponnyn var BEGAGNAD och kostade 16 000kr!! :o .) Täcken blir några tusen, schabrak, träns och allt det där man köper bara "för att"

Vaccinationer är eg. bara en minikostnad jämnfört med allt annat men som andra sagt kostar det också några hundralappar om året.

Hoppas du inte blir avskräckt och att du kan ta en ponny på foder, det är verkligen underbart att ha en egen häst! Ta vara på den tiden som tida föräldrar betalar allt :d jag ska från och med augusti betala hälften!

Hej!
Oj vilka priser ni betalar för era hästar. Själv har jag två och betalar nästan samma som ni gör för en häst, fast då har jag en unghäst på 2 och ett äldre sto.

Under vinterhalvåret betalar jag 4500:- för båda och då är halm, ensilage, hovslagare, skor åt ena hästern, täcke 200:- månad, träning 500månad,kaftfoder 360:- månad , sårsalva, Vaccination och avmaskning inräknat. Dock ingen stallhyra då jag har dem hemma på utedrift.

Under sommarhalvåret betalar jag 4000:- stödfodring hö, hovslagare, skor, flugmedel, sår, träning 600:-, Kraft 300:-månad, täcken 100:- månad, vaccination.

Utöver detta så tillkommer'
Försäkringar 5000:- år
Licenser 600:-
Medlemskap 500:-
Tävlingsavgifter såsom anmälningsavgift, bensin osv.

Betalar ca 40000:- året för de här hästarna.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 831
Senast: spinxx
·
Hästmänniskan Hej, jag tänkte höra lite hur mycket det kostar i månaden för att ha foderponny. Alltså att ägaren betalar försäkring. Vad kostar...
2
Svar
23
· Visningar
1 721
Senast: AliiceeZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar