Pris på att ha egen häst

Sv: Pris på att ha egen häst

en spånbal går på allt mellan 60 -80kr beroende på vart man köper.

sen får du väl ta och räkna med försäkring och träningar också. hästen lär garanterat behöva skos och vaccineras också. en buffert för veterinären behövs också.

sen skrev du att du har en sadel redan.. hur vet du att den ligger bra på hästen?? jag skulle utgå från att den ligger dåligt. isåfall blir det ju en billig överaskning om den nu mot förmodan skulle passa hästen perfekt. annars tillkommer ju kostnaden på runt 5000kr begagnat för en sadel också.

räkna på minst 4000kr per månad för en häst så har du förhoppningsvis lite marginal också!

Jag har ridit ponnyn i 1,5 år, medryttare, så jag vet att utrustningen mm är bra..

Men kan man inte hämta spån från olika sågverk eller finns det något sådant? Jag bor i Göteborg.

använd halm istället, det är billigare!

tror inte att det lönar sig i längden att hämta från sågverk. tänk bara på vilket jäkla extrajobb det blir. vart ska du förvara spånet i? hur ska du få hem det?

När jag hade ponny så hade jag en uträcknad medelsumma på: 2500 kr i månaden.

I den summan ingick:
Stallhyra (hö + visst krafftfoder ingick)
Spån
Försäkring
Foder
Mineraler
Veterinär (1-2 gånger per år, väldigt skadefri ponny)
Tandläkare (1 gång per år)
Hovslagare

Och det bör poängteras att jag cyklade till stallet året runt, någon enstaka gång fick jag skjuts av sambon fram å tillbaks och några felr gånger så hämtade han upp mig efter sitt jobb, men jag har aldrig betalat någon bensin för detta.

Jag betalar ingen försäkring, det gör ägaren.

Men hur mkt billigare är halm? Jag får ju räkna med att han äter upp mkt av det också. Har hört att de får mkt mer "bukmage" av halm?

moonlightgarden:
Vad betalade du i stallhyra och försäkring?

Stallhyran låg på 1800 kr

Försäkringen låg på 2500 kr per år så det delat på 12

Halm har jag ingen anning om, halm har jag aldrig använt i balform. Hade medryttarhäst när jag var 12 som stog på halm, dom hade ett helt rum uppfylt med lös halm, ingen trevlig upplevelse må jag säga. Väldigt damigt.

Tänk på att räkna på ett antal hundra.

Det är inte säkert att just "din" häst kommer kunna få så lite mat. Den kanske behöver specialskor, blir sjuk. Avmaskas och vaccineras.

Sen BÖR man räkna in träningar. Det är faktiskt viktigt.
Tävla kan man ju göra om man anser att man har råd.

Min häst kostar ca 1300kr i stallhyra inkl allt (10 kg hö)
Sen köper jag eget kraftfoder.

Jösses så dyrt ni betalar!

Jag betalar 1700/mån per häst för helpension - det enda jag behöver köpa till är saltsten. Då ingår också in-utsläpp, mockning, fodring osv.

Tíllkommer förstås bensinkostnader (inte så långt avstånd) och div utrustning, kostnader för ridlektioner (förstås helt frivilligt).

Kryddelydd

Beror helt på var i landet man bor, i våra trakter kostar helinackordering med mockning (svårt att få tag på!) ungefär 3500 kr/månad. Då har ställena ridhus.

Utanför stan kan man få helinackordering exkl. mockning för 2800 kr, men då ingår ofta väldigt dåligt utbud av foder och man får betala extra om man använder strö utöver tilldelad mängd.

funderar på att ha torv istället.. vet ngn vad en torvbal kostar?

Fasta kostnader för min ponny(en månad).

Stallhyra 1800kr inkl. utsläpp vardagar och fri tillgång till hö. (dyrt jag vet :/ )

Hovslagare: 640kr (varannan månad)
Foder: 200kr
Strö: 60kr bal använder ca: 6-7 st. På sommaren köper jag billigt spån, en tunna 10kr.

Övrigt: Vaccinationer 350-400kr plus boutulism 600kr per spruta.
Plus ev. vetrinär kostader. och saker man köper. plus en massa mer jag säkert glömt :P

Hej!
Skulle vara väldigt tacksam om någon som SJÄLV har häst skulle kunna skriva alla kostnader som innebär när man har häst.
Men det är väl ganska olika beroende på vad som ingår i stallhyran, inte sant?

Jag och min kompis skulle gärna vilja köpa häst, och där vi isåfall skulle ha den (I Vallentuna) är typ landet, men ändå nära stockholms city. "så nära men ändå så långt bort"
det finns mycket stall och ganska mycket bondgårdar.

Vilket slags foder behöver hästen, vad är mineraler? (är inte så bra på hästfoder och tillbehör ;))

Det vore bra om jag kunde få någons hjälp med detta.
PS. Köper vi något så blir det en b, c eller liten d-ponny. helst C.

Tack på förhand!
/AnnaAnnaAnna m. kompis. :)

Ungefär alla som svarat i denna tråd har egen häst eller haft. Vissa har tillochmed flera stycken.

Dom flesta har skrivit ut alla sina månadskostnader på det tillkommer pengar för utrustning och liknande utgifter så som tillexempel ridlektioner.

Stråfoder, tillexempel hö den minimumgivan som rekomenderas där är 1,2 kg hö per 100 kg häst. Obs detta är alltså en minimumgiva och inte den rekomenderade givan.

Sedan finns olika typer av krafftfoder, vad som behövs där beror på vad höet har för analysvärden och vad den individulea hästen behöver för att orka med att jobba.

Mineraler är just mineraler vad som behövs beror på vilket hö man ger, vilket krafftfoder man ger, finns flera olika sorter att välja mellan.

Hur gammal är du och din kompis?

*KL*

Jag räknar med att min häst kostar mig mellan 40 000 och 50 000 per år.

Fatta vilken utlandsresa det skulle kunna bli, eller en bil eller...

Så återigen, det är inte inköpet som kostar.

Hejsan! Jag har min häst i ett inackorderings stall där det ingår strö,havre,betfor och grovfoder + att hästarna har fri tillgång til grovfoder i hagen.

Stallhyra: 1750 kr
Hovslagare: 900kr var 8 vecka, ca 450 kr i månaden
Försäkring If: ca 750 kr i månaden (full försäkrad + veterinär xtra)
Annat xtra foder (tex kraft lr likn.): ca 200 kr/månad
Tävling/träning/annat: ca 500 kr (varierar ju från person till person)

Annat du får räkna med (engångskostnad): Avmaskning 2-3ggr per år 150 kr, vaccinering (en gång per år influensa, stelkamp var 3 år) ca 500 beror på antal sprutor osv. Ridhus hyra (550 kr per termin hos oss)

Sen är det övriga kostnade ifall hästen blir sjuk/skadar sig som man måste räkna med! Att ta ut en veterinär och ev. behandla kostar nästan aldrig under 1000 lappen!

Hoppas ni får kul med Er hyrhäst :)
Var enda öre är värt det!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 831
Senast: spinxx
·
Hästmänniskan Hej, jag tänkte höra lite hur mycket det kostar i månaden för att ha foderponny. Alltså att ägaren betalar försäkring. Vad kostar...
2
Svar
23
· Visningar
1 721
Senast: AliiceeZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar