Pris för hö och halm

linafina

Trådstartare
Jag har alltid haft hästen uppstallad där allting ingår i princip så jag har aldrig direkt funderat på hur mycket hö och halm kostar.

Nu ska vi eventuellt flytta och måste köpa egen halm och eget hö.

Vad betalar ni för hö och halm? Priserna kan säkert variera men på ett ungefär.

Sv: Pris för hö och halm

Det beror nog på vart man bor. Jag betalar 2.40 för mitt, analyserat, skulltorkat och pressas vid lev, supervärden och utomordentlig hygienisk kvalite. Hämtar det själv. Dock har jag här i krokarna sett prisvariationer på 2-2.75 kr/kg. Halmen betalar jag 1 kr/kg för.

Just nu verkar priserna i Skåne ligga på mellan två och tre kronor kilo för hö och cirka en krona kilo för halmen. Är inte särskilt lätt att få tag på

KL

Vad betalar ni för halmen i år?
Skriv om det är småbal eller storbal, hämtpris eller levererat. :)

10 kronor balen för kornhalm. Tror de väger ca 10-12kg. Hämtar själv.
5 kronor balen hos en annan vi ska köpa av istället. Hämtar själva där också.

Höet betalar vi 2 kr kg för. Analyserat. Hämtar själva. Inte superbra värden dock. :(

Jag betalar 3,60kr per kilo, kommer i hårdpressade 10kg balar. Relativt bra värden, får det hemkört och uppslängt på loftet. =)

Innan köpte jag hö för 2kr kg men som jag inte hade analys på och där fick jag hämta själv.

Har också köpt hösilage som gick på 370kr balen för ca 300kg balar.

Höet för 3,60 och hösilaget är utan moms, så momsen tillkommer. Känns rätt dyrt med höet tyvärr men..

*KL*

Betalar runt 1 kr/kg för halmen i år, samma pris hemkört som hämtat. Priset diffar lite beroende på vad balen väger, betalar 18 kr/bal och balvikten ligger mellan 15 - 22 kg, så i snitt hamnar det runt 1 kr/kg. Samma pris för både kornhalm som havrehalm, småbalat men i rätt stora balar.

Silage betalar jag beroende på producent/sort från 3,25 kr/kg (inkl moms) och uppåt för. Blött (TS under 50%) och i småbal, analyserat med finfina värden för mina hästar, dvs lågt MJ och HÖGT protein. Beroende på varifrån jag köper fri lev eller frakt tillkommer.

Rundbal med hösilage, nästan lika torrt som hö, betalar jag 1,25 + moms / kg inkl frakt. Balarna väger ca 325 kg. För år 2009 och mina behov hyggliga värden.

Rundbalar med halm 200 kr/st + moms, tippar att de väger minst 250 kg.

Bor i Närke och jag betalar 2.20kr / kilo för analyserat hö i småbal hemkört.
1.50kr/kilot för anylaserat hösilage hemkört fyrkantsbal.
Och 1kr/kilo för halm i rundbal.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 301
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar