Det jag har lärt mig är att islandshästar behöver mer mineraler än snitthästen. Tillägget ska vara på runt 20%. Detta ska bero på att den annorlunda tillgången på mineraler rasen är utvecklad med skulle göra att de tar upp mineraler sämre. Jag har tyvärr inga länkar utan det kom upp på en foderföreläsning när jag gick på SLU men jag ser det inte alls som orimligt. De betingelser en ras är utvecklad med är ju vad de har anpassats till. Det du skriver om att de tar upp näring i grovfoder bättre är ju något alla raser som har utvecklats under karga förhållanden borde ha för att överleva.Det har ganska länge varit en "sanning" bland islandshästfolk att islandshästar skulle ha längre grovtarm än de flesta andra raser, och därmed bättre på att ta upp näring i grovfoder. Vet inte om det stämmer, men låter fullt rimligt i mina öron och stämmer ju då väl också med det du säger att organ faktiskt kan se olika ut på olika raser.
Det är intressant hur mycket det skiljer på framavlade raser och de som har uppstått ur specifika levnadsförhållanden. Det är inte konstigt att man ser så många groteskt feta hästar av det epitet och framförallt islandshästar är ju väldigt utsatta eftersom de har en tendens att få "storhästmänniskor" att gå över till islandshästar och de fodras som "storhästen" gjorde.