Nu blev jag jättenyfiken på vad som är skitstörigt för neurotypiska personer
(ärligt talat mest nyfiken på om det skulle störa just mig som neurotypisk
).
Störigt för mig: Neurotypiska personer!
Nä, inte riktigt, men det är väl mest när det blir miss i kommunikation som jag tycker att saker blir störiga.
Tex fick jag på mitt förra jobb alltid lära upp nykomlingar, för att jag var noga med att lära ut alla detaljer av jobbet och inte tog något för givet. Just det där med att ta saker för givet är något som jag själv upplever att skiljer neurotypiska personer från NPF-personer mest, troligen för att framförallt folk med autism har svårt med "självklara" sociala strukturer osv. Mina kollegor, de var enligt mig slarviga och verkade obrydda om mycket. Det var de inte, men de började ta många detaljer av jobbet för givna och tänkte inte på att de gjorde dem. Jag var fullt medveten om alla detaljer hela tiden, och kunde därför lätt(!) lära andra vad som skulle göras.
Sådant går igen överallt i de flesta sociala situationer. Man förväntas förstå saker som inte är uttalade, följa normer och allt vad det är. Jag kan därför fråga saker som andra ser som självklara, sådär så att de tror att min fråga egentligen är ironisk, eller en "icke-fråga" för att egentligen idiotförklara den andra, när allt jag gör är att fråga för att jag vill förstå. Nu har i princip alla mina vänner någon NPF-diagnos, de flesta autism eller så har de tex ADHD "med starka drag av autism", vilket är jätteskönt, för då slipper man just det där med folk som tar saker för givet och så blir det en rakare, enklare kommunikation utan missförstånd. Och, mina vänner tycker inte heller att det är konstigt att jag inte vill ha besök hemma, att jag är
extremt känslig för ljud, att jag kan detaljplanera massor av "oviktiga" saker och helt missar att ha med viktiga saker i min planering osv.
Problemet är väl egentligen att jag själv inte riktigt förstår vad det är jag gör som blir så fel för neurotypiska personer. Troligen gör jag något "fel" socialt, mer än att bara försöka vara tydlig i kommunikation (för det brukar ju folk annars uppskatta). Hade jag förstått så hade jag nog inte haft problem. Jag bara märker att jag i många situationer fungerar dåligt utifrån hur man förväntas fungera, och jag märker att folk tröttnar på mig eller så tröttnar jag på deras brist på förståelse för att folk är olika, med olika behov och så.