"Prickar" i örat...

M

Moej

\"Prickar\" i örat...

Mitt tinkersto har fyra gula prickar, nästan som små skorpor, i ett öra. Vad kan det vara? :confused:

Re: \"Prickar\" i örat...

Min häst hade några vita ludna prickar i sitt öra. men de försvinner av sig själv. vad jag har för miog är att det är nån slags svamp.
man kan säkert tvätta med något desinficerande om man vill (bara det inte rinner ner något i örat)

Re: \"Prickar\" i örat...

En särskild art av papillomvirus orsakar öronvårtor, aurala plack. De är platta, grårosa eller rosa och sitter på insidan av örat. Hästen är i allmänhet inte besvärade av dem så länge man låter bli dem. De kan finnas kvar under hela livet och man bör röra dem så lite som möjligt.

Inkubationstid
2 - 3 månader.

Provtagning
Nej. Diagnosen ställs genom att titta på hästen.

Behandling
Vanligtvis försvinner vårtorna på 3-4 månader på unghästarna utan speciella åtgärder. Om det är en äldre häst som drabbas är det större risk att vårtorna blir kvar. Någon behandling finns inte.
Genomgången infektion ger livslång immunitet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insåg nu att jag har som svarta små små små prickar alltså jätte små på ett födelsemärke, dock busar jag mig jätte ofta o de sitter...
Svar
6
· Visningar
772
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 353
Katthälsa Ska inleda med att säga att hjärte-katten är inlagd på djursjukhus, jag kan inte låta bli att googla mig blå men hittar nästan...
Svar
15
· Visningar
1 121
Senast: Snurrfia
·
Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 476
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix