Pricka rätt

B

babyfoal

Hej!

Nu var det ett tag sedan jag var här.
Jag och min sambo bestämde ju oss i somras för att försöka skaffa barn.
Det kändes och känns jätteroligt, det är bara en sak..

Jag är så jädrans trött och har svårt för sexlusten just nu! Han är dessutom ofta bortrest, så nä rhan väl är hemma, borde vi 'sätta igång' det är bara det att det trubbar av mig lite. vill inte att det ska 'göras för att det ska göras' men samtidigt känner jag sådan press från min egen sida (han pressar absolut inte mig), vilket resulterar i att jag undviker sex?!? men ändå vill jag ju jättegärna ha det, och vill ju så gärna ha ett barn. Men jag orkar inte?

Jag förstår inte vad jag sysslar med!!

När är man mest fertil och hur prickar vi rätt?

Kan jag äta någon mat som ökar min sexlust?

Förlåt, det här låter säkert urlöjligt och hopplöst och jag förstår om ni tycker det hela låter dumt, men jag kan inte förklara på något annat sätt....

Sv: Pricka rätt

Man är som mest fertil när man har Ägglossning och någon dag i dess närhet pga av att spermier kan överleva upp till 5 dagar.

Jag och min sambo provade med ÄL stickor en gång, men jag kände lite som dig så vi hoppade över det över sommaren.

Vi hade sex när lust föll på, sommarsex utan planering ledde till bebis i magen :)

hur prickar vi rätt?

Genom att använda Ägglossningstest

/ Lycka till

Senast ändrad:

Man är som mest fertil när man har Ägglossning och någon dag i dess närhet pga av att spermier kan överleva upp till 5 dagar.

Jag och min sambo provade med ÄL stickor en gång, men jag kände lite som dig så vi hoppade över det över sommaren.

Vi hade sex när lust föll på, sommarsex utan planering ledde till bebis i magen :)

/ Lycka till

Grattis till bebben i magen!! :laugh:

Ägglossningen, är mitt mellan mensen, eller?

Jag är ganska stå stressad för tillfället, och känner, att det är bättre att försöka locka fram lusten när där är störst chans att 'få till det', än att ha det 'hela tiden', iom att jag har svårt att få igång lusten..........

Ni måste tycka att jag svammlar en massa.....

Försök att inte tänka på det som ett "måste"? Ha sex när lusten faller sig på, det brukar inte vara en särskilt positiv upplevelse att ha sex för att man "måste". Försök slappna av och gör mysiga saker ihop. Försöka att inte tänka på sexet som barnaalstrande.

Jag och min sambo hade inte sex på iaf en månad efter vi hade bestämt oss för att strunta i preventivmedel. Sexet uteblev pga. mycket jobb, stress (juletider) och dylikt. När lusten sedan kom tillbaks och vi väl kom igång tog det ungefär en månad tills jag blev gravid.

Försök att inte tänka på det som ett "måste"? Ha sex när lusten faller sig på, det brukar inte vara en särskilt positiv upplevelse att ha sex för att man "måste". Försök slappna av och gör mysiga saker ihop. Försöka att inte tänka på sexet som barnaalstrande.

Jag och min sambo hade inte sex på iaf en månad efter vi hade bestämt oss för att strunta i preventivmedel. Sexet uteblev pga. mycket jobb, stress (juletider) och dylikt. När lusten sedan kom tillbaks och vi väl kom igång tog det ungefär en månad tills jag blev gravid.

Tack.. Jag trodde att jag höll på att bli smått galen.
Hur kan man vilja ha barn , men förlora sexlusten?

Jag tycker ju att det är jättespännnande, det som vi är på väg in i, en helt ny värld, men det blir så mycket, och när vi väl ska ha sex, vill jag bara gräva ner mig. Väldigt frustrerande för både mig och min sambo.

Tack.. Jag trodde att jag höll på att bli smått galen.
Hur kan man vilja ha barn , men förlora sexlusten?

Det är nog faktiskt inget ovanligt. Helt plötsligt får man ju lite ett annat mål med sexet än att bara vara med varandra och den pressen många känner är alldeles utmärt på att döda lusten.

Du är absolut inte galen.;)

Nej det är ganska vanligt att man känner så som du känner :)

Läs på om ägglossning och köp stickor, kan ta någon/några månader innan man lär sig sin egen ägglossningscykel ..

Ägglossningstest är jättebra, man kan ha sin ägglossning vid en helt annat tid än man trodde! Jag hade mina MYCKET tidigare än jag räknat ut, och när jag kom på det så blev jag gravid direkt!
Lycka till på ditt äventyr!!

Åå ni är så underbara!

Helt otroligt att FLER har kännt såhär!
Jag trodde seriöst att jag hade tappat förståndet!

Har läst andra trådar där folk låter hur glada som helst, och har haft sex flera gånger om dagen, varje dag.
Kände bara, att det orkar inte jag?!?! och hur ska det gå till när han är borta så mycket med jobb...

Så tack för ert stöd och pep-talk!
Får köpa sånna där äggtest.......

Oj är det så många, jag har läst och trott att man bara är som mest fertil under ett fåtal dagar.

Den som lever lär :)

Det trodde jag oxå tills idag ;)

babyfoal Jag köpte mig en termometer och tar tempen varje morgon innan jag kliver upp, vid mensen sjunker temperaturen till under 36 grader, sen går den upp till normal temp på 36,6 och när jag har ägglossning ökar tempen till nästan 38 grader!
Det tillsammans med att kolla hur ens flytningar ser ut gör det väldigt lätt att ta reda på när man har ägglossning.

Läs mer här: http://www.fertilityfriend.com/

Du är fertil under 9 dagar läste jag på familjelivs hemsida.

Nja, sanning med modifikation skulle jag vilja säga. Det är väldigt individuellt faktiskt.

Men jag rekommenderar också att man köper ägglossningstest så får man lite koll. Jag hade ägglossning väldigt sent i min cykel vilket innebar att det befruktade ägget inte hade tillräckligt lång tid på sig att fastna eller blev stört. Sådana saker kan vara väldigt bra att få reda på ifall man faktiskt behöver medicinsk hjälp (vilket de allra flesta inte behöver).

I övrigt instämmer jag med de andra. Kommandosex är inget kul utan kör på när ni blir sugna helt enkelt och strunt i att det finns ett bestämt mål egentligen :)

Du är fertil under 9 dagar läste jag på familjelivs hemsida.
Nio dagar är lite väl tilltaget, det är räknat med säkerhetsmarginal - dvs om man inte vill bli med barn. Fem-sex dagar är nog närmare sanningen för de flesta, för det är som sagt individuellt. Ägget är ju bara befruktningsbart under ett dygn ungefär (och kortare ändå för vissa) - sen är det en fråga om hur länge spermierna kan överleva i väntan på ägget. Olika kvinnor har olika gynnsamt sekret vilket ger olika överlevnadslängd för spermierna. Men säg att det är hyfsat vanligt att spermierna kan leva i tre dagar - då kan man bli gravid tre dagar före ägglossningen, på ägglossningsdagen och så (inte lika säkert) dagen efter. Det blir fem dagar.

Jag har också tempat, det är väldigt intressant om man är beredd att lägga lite tid och energi på det. Men det är faktiskt den enda metoden som verkligen kan bekräfta att ägglossningen har ägt rum - ägglossningstest talar ju bara om att Lh-hormonet stiger och att ett ägg gör sig redo att släppa.

Om man tycker att sånt här är intressant så rekommenderar jag varmt boken "Taking charge of your fertility" av Toni Weschler, den kostar inte så mycket på nätbokhandlarna. Där får man lära sig ALLT om kvinnlig fruktsamhet som man inte fick lära sig på biologin ;)

Hej!

Tack för alla svar!
Nu till dom här äggtesten, jag ska iväg till apoteket och handla efter jobb.
Är dom svåra att hantera? Hur fungerar dom? Det låter så tekniskt när ni pratar om dom ;)

Jag får väl införskaffa en temp med då, jga har bara termometrar till mina djur :D

Något mer ni tycker jag ska inhandla nu när jag ändå ska till Apoteket?

Köp folsyra och börja ta om du ändå ska till Apoteket. Bör tas när man försöker bli gravid och under graviditeten.

Hej!

ville bara passa på att tacka ert stort och varmt för era kloka ord.
Jag har varit totalt avslappnad och det har varit aktion här hemma, till både min och sambons förvåning :o

Förhoppninsvis fortsätter detta och blir något positivt - i dubbel bemärkning :laugh:

Jag ska försöka att inte tänka på det, fast ändå snurrar tankarna iväg och undrar om det har blivit 'napp', lika snabbt som stoet tog sig hos hingsten :p

Jättekram på er!! :bump:

Jag och många andra här på bukefalos har varit i din sits. Det är ju så att önskar man bli gravid så duger det inte att aldrig ha sex om det är så att lusten inte riktigt infinner sig. Man måste helt enkelt ha det i alla fall och får försöka intala sig att det faktiskt är trevligt (för det är det ju oftast när man väl orkar dra igång det tycker jag).

Eftersom du känner som du gör så kan jag verkligen också rekommendera ägglossningsstickor eftersom man inte behöver slösa energi på detta när det ändå inte finns någon chans (det tog 1 år för oss och det går bara inte att tycka det är roligt jämt!).

Det är inte svårare än att kissa på en sticka en gång om dagen under den period man tror ägglossningen borde inträffa. Första gången kan det gå åt fler stickor eftersom man kanske börjar något tidigare efter mensen för att vara säker på att inte missa ÄL (om den sker tidigt). Dyra clearblue stickor kan vara bra att börja med, men när du blivit säker på hur det funkar kan du gå över till billigare (de dyra digitala visar en symbol när det är ÄL, de billiga får man tolka själv hur starkt strecket är).

Kom ihåg att allt runt detta är "en hel vetenskap" - vissa har sex varje dag, andra varannan eller var tredje... Eftersom det kan ta ett tag för spermierna att nå fram så kan det ändå vara bra att ha sex någon dag före man förväntar sig ÄL.

Lycka till!

Jag och många andra här på bukefalos har varit i din sits. Det är ju så att önskar man bli gravid så duger det inte att aldrig ha sex om det är så att lusten inte riktigt infinner sig. Man måste helt enkelt ha det i alla fall och får försöka intala sig att det faktiskt är trevligt (för det är det ju oftast när man väl orkar dra igång det tycker jag).

Eftersom du känner som du gör så kan jag verkligen också rekommendera ägglossningsstickor eftersom man inte behöver slösa energi på detta när det ändå inte finns någon chans (det tog 1 år för oss och det går bara inte att tycka det är roligt jämt!).

Det är inte svårare än att kissa på en sticka en gång om dagen under den period man tror ägglossningen borde inträffa. Första gången kan det gå åt fler stickor eftersom man kanske börjar något tidigare efter mensen för att vara säker på att inte missa ÄL (om den sker tidigt). Dyra clearblue stickor kan vara bra att börja med, men när du blivit säker på hur det funkar kan du gå över till billigare (de dyra digitala visar en symbol när det är ÄL, de billiga får man tolka själv hur starkt strecket är).

Kom ihåg att allt runt detta är "en hel vetenskap" - vissa har sex varje dag, andra varannan eller var tredje... Eftersom det kan ta ett tag för spermierna att nå fram så kan det ändå vara bra att ha sex någon dag före man förväntar sig ÄL.

Lycka till!

Ängel! Tusen tack för ditt svar!!:bow::bow::bow:

Visst har du rätt, när vi väl har sex, är det hur roligt och skönt som helst, jag ska bara över tröskeln.
Och det känns som att det är det enda jag tänker på hela dagarna, sex alltså, att nu! när han kommer hem, då ska jag göra si och så, här och där, upp och ner, dit och hit, och när han väl kommer hem, ja, då har jag redan gjort allt i huvudet, är trött och känner ingen lust.:crazy:
Då känner jag mig som en idiot, och han fattar inte alls, när jag säger att det är det enda jag tänker på, men sen inte vill ha det.
Ond cirkel, men det ska väl gå att komma ur.

Det som kommer att bli svårast, är att försöka pricka in allt, med ägglossning och lust, då min man arbetar borta. Han är hemma på helgerna :confused:

Men allt har sin tid och mening, så jag tänker att det kommer och sker när det är meningen. Och jag önskar innerligt att det är meningen att jag får bli gravid..

Nu har jag inga ÄL stickor ännu, hann inte handla dom i fredags, så det får bli inköp imorgon, men jag är mitt emellan mensen nu, så jag hoppas att hans små vänner, hittade hem i fredags :angel:

Och tack för tipset om dom digitala! Är där flera i ett paket? eller jag ska köpa många paket?

Nio dagar är lite väl tilltaget, det är räknat med säkerhetsmarginal - dvs om man inte vill bli med barn. Fem-sex dagar är nog närmare sanningen för de flesta, för det är som sagt individuellt. Ägget är ju bara befruktningsbart under ett dygn ungefär (och kortare ändå för vissa) - sen är det en fråga om hur länge spermierna kan överleva i väntan på ägget. Olika kvinnor har olika gynnsamt sekret vilket ger olika överlevnadslängd för spermierna. Men säg att det är hyfsat vanligt att spermierna kan leva i tre dagar - då kan man bli gravid tre dagar före ägglossningen, på ägglossningsdagen och så (inte lika säkert) dagen efter. Det blir fem dagar.

Jag som hade så svårt att få till min graviditet blev ju till slut gravid när jag hade sex SEX dagar innan ÄLtestetgav utslag! Och det ger ju utslag någon dag innan ÄL så nio dagar stämde nog ganska bra här ... fast det tog ju tre år, konstigt att det tog sig när det var så osannolikt :D

TS : Jag har också haft lustsvackor, speciellt när man försöker få barn! Man får en liten spärr, det går oftast över, för mig hjälpte det att liksom bara 'göra det' helt oromantiskt nån dag, och sen flöt det på igen :).

Liknande trådar

Skola & Jobb Mina kollegor och jag kommer från totalt 6 olika länder, så det tenderar att bli väldigt intressanta diskussioner om kulturella...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 157
Senast: Anders
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 777
Senast: cassiopeja
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 648
Senast: Gry
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Dressyrsnack nummer 18