Preventivmedel (Gestrina)

Lillagoajag

Trådstartare
Okej. Ja, jag överreagerar troligtvis, men snälla buke kan ni vara mitt stöd nu innan jag kurar ihop mig i fosterställning och dör.

Var hos barnmorskan idag för att diskutera preventivmedel. Jag har läst en hel del om detta och pratat med vänner osv. och hade mitt sikte inställt på p-plåster. När jag kom dit fick jag svara på en massa frågor och jag svarade ärligt, och var "dum nog" att berätta att jag har haft migrän två gånger, då kan jag tydligen inte få p-plåster (eller något med östrogen, jag hade altså stav, piller eller kopparspiral att välja på).

Så jag gick därifrån med de där jävla pillerna som jag inte vill ha utskrivna och just nu känner jag bara ångest. Dels för att enligt BM så kommer jag troligtvis få oregelbunden "mens" av dessa piller, men det ska lugna ner sig efter 6-10 mån. Aldrig i livet att jag går med oregelbunden mens så länge. Min mens har "precis" (sen något år tillbaka) blivit "normal", dvs jag blöder inte hur mycket som helst och inte i 10 dagar, jag vill verkligen, verkligen, verkligen inte att det börjar krångla igen.

Men framför allt har jag ångest över att jag ju inte vill ha piller. Jag ville ha plåster eller ring av den anledningen att jag inte vill sätta in något så "permanent" som typ spiral och jag vill ha något som ger en jämn hormon-dos, men framför allt för att jag inte kommer komma ihåg dessa jävla piller. Jag har just nu vitamintebletter som jag ska ta varje dag och trots en påminnelseapp i telefonen, alarm i kalendern, lapp på kylskåpet så glömmer jag ca 4/7 dagar/vecka. Jag känner redan nu en enorm stress över dessa piller. Jag kommer ju aldrig våga lita på att jag har kommit ihåg pillret, och inom rätt tid osv. (Ska väl tilläggas att jag är ganska stress-känslig och behöver inte mer stress-faktorer i mitt liv.) Jag orkar inte.

Snälla buke, kan ni lugna mig? Och är det verkligen så att jag inte kan få plåster bara för att jag har haft migrän två gånger i mitt 12 år långa liv? Vad fan liksom.

Sv: Preventivmedel (Gestrina)

Vad var det för piller du fick som skulle ge så oregelbunden mens? :) Jag hade inga sånna problem när jag började äta. Berättade du hur du kände inför piller för barnmorskan? Att du glömmer och så? Vad sa hon då?

Gestrina desogestrel hater dem.

Ja, jag försökte förklara men hon sa bara att jag ju inte har så många alternativ och att man "bara tror att det är svårt att komma ihåg" :banghead:

Vad är aura? Alltså, grejen är att jag är ju inte ens hundra säker på att det är migrän. Jag har två gånger haft riktigt RIKTIGT ont i huvudet och detta sa min läkare "nog är migrän". En av gångerna "flimrade" det framför ögonen, men det gör det på mig när jag går från starkt ljus till mörker och tvärt om också, så det ver jag inte om det hörde till? Och hur som helst så är det ett ganska bra tag sedan detta...

När jag fick p-ring (som jag för övrigt är VÄLDIGT nöjd med) så frågade dom inte ens om jag har migrän!? Dom har faktiskt aldrig frågat om jag lider av migrän, vare sig när jag fått piller eller rådfrågat om annat preventivmedel...

Jag lider av migrän i dagsläget, mer än någonsin innan. Dock har jag haft det stressigt i livet senaste 2-3 åren och inte mått så bra och har därför skyllt migränen på det. Men nu börjar jag tro att det faktiskt är p-ringen som ger mig dessa anfall.. :/
Men jag är som sagt så himla nöjd med p-ringen o använt det i ca 8 år, så tror inte jag nånsin skulle byta till annat.

Kan dom ens bestämma vad du ska ha för p-medel? Vore jag du så hade jag lyssnat o tackat för deras råd och tips men ändå stått på mig och sagt att jag ändå vill prova plåster/ring och då är beredd på "biverkningarna". Det är ju din kropp, ditt liv, dina pengar = ditt val!

Eller kunde det vara något direkt farligt med att använda plåster/ring när man har migrän? Tycker isåfall det är konstigt att dom aldrig frågat mig om jag har det.

Snälla buke, kan ni lugna mig? Och är det verkligen så att jag inte kan få plåster bara för att jag har haft migrän två gånger i mitt 12 år långa liv? Vad fan liksom.
KL

Är du verkligen 12 år? Eller ska det stå 21? Vill verkligen minnas att du är äldre än mig...

/nyfiken i en strut som ursäktar för OT:p

Jag har ätit gestrina sen december förra året. Haft mens en omgång och då hade jag slarvat och inte tagit tabletten regelbundet (dvs inte inom ett tvåtimmars spann tidsmässigt varje dag). I övrigt ingen mens, supernöjd. Har ställt mobilen som påminner mig varje dag. Jag svarade också ärligt på att jag brukar ha migrän, ville egentligen ha p-ring. Dock är jag så nöjd att jag inte ångrat mig. Min BM sa inget om oregelbunden mens.

Eller kunde det vara något direkt farligt med att använda plåster/ring när man har migrän? Tycker isåfall det är konstigt att dom aldrig frågat mig om jag har det.

Enligt BM så får hon inte skriva ut p-ring till någon med migrän (ngt med att man kan överbelasta blodkärlen)? Så det verkar ju väldigt konstigt?

Jag har ätit gestrina sen december förra året. Haft mens en omgång och då hade jag slarvat och inte tagit tabletten regelbundet (dvs inte inom ett tvåtimmars spann tidsmässigt varje dag). I övrigt ingen mens, supernöjd. Har ställt mobilen som påminner mig varje dag. Jag svarade också ärligt på att jag brukar ha migrän, ville egentligen ha p-ring. Dock är jag så nöjd att jag inte ångrat mig. Min BM sa inget om oregelbunden mens.

Får helt enkelt hoppas att jag får det typ såhär då. :) Har du, eller nån av er andra, fått nån annan biverkning? Hur mycket ska man "acceptera"?

*KL*

Just nu tänker jag väl att jag får prova ett tag och funkar det inte alls så får jag tjata lite extra. blöööh

Så som jag uppfattat det är aura "allt utom huvudvärken", dvs flimret, synfältsbortfall, domningar osv.

Nu vet jag inte om det finns nya rön, men enligt FASS så är det migrän med aura som ger östrogenförbud, inte migrän i sig. Men iom flimret så är det troligt att du tillhör gruppen som inte borde äta kombinerade p-piller.

Själv har jag testat minipiller, och det funkade ett par år, om man bara kommit över de första tråkiga 3 månaderna.

Själv hade jag nog testat. Är det så att det inte fungerar, kan man söka sig vidare och prata med en gynekolog eller liknande. Jag har blivit hänvisad dit för att jag är "krånglig" - div. sjukdomar i släkten + hormonproblem hos mig + kanske migrän med aura och testat det mesta (som tyvärr inte längre fungerar efter att hormonproblemen visade sig). Men för att komma vidare måste man nog testa de alternativ som erbjuds först.

Precis som SweetPanther säger så får man inte ta preventivmedel som innehåller östrogen om man har migrän med aura, det på grund av ökad blodproppsrisk. Finns fler fall där unga kvinnor fått blodpropp (dock sällan allvarligt) just på grund av detta. :( Fick själv ta och byta bort mina p-piller av den orsaken.

Jag har också haft migrän med aura och därför äter jag Yasmin idag.

Jag kommer heller aldrig ihåg vitaminpiller och annat tjafs, men mina ppiller minns jag nästan jämt :p
Ett tips kan ju vara att köpa en dosett och lägga alla piller i, och sedan förvara den där du har andra rutiner? Typ vid tandborsten, i kylen vid mjölken om man dricker det varje dag osv.

Jag hade också knepig mens tidigare, men har käkat Yasmin i snart 6 år vilket har funkat toppen för min del :)

Enligt BM så får hon inte skriva ut p-ring till någon med migrän (ngt med att man kan överbelasta blodkärlen)? Så det verkar ju väldigt konstigt?

Men Gud vad konstigt... Jag har lidit av huvudvärk sen barnsben, och fick p-piller i 15års åldern. Lyckades dock glömma pillrena ibland så jag blev gravid o sen dess rekommenderade dom mig p-ring. Detta var då på ungdomsmottagningen första gången. Men sen när jag varit o förnyat recept och svarat på hälsokontrollerna så har jag varit på olika ställen, i olika städer då jag flyttat mycket senaste åren, och ändå har ALDRIG någon frågat mig om migrän..
Känns olustigt..då kanske min hemska migrän beror på p-ringen då.. :/

Jag fick heller aldrig frågan när jag började, och kunde heller inte läsa något om det i bipacksedeln (bara att migrän kunde vara en biverkning). Jag hade hormonell migrän under puberteten, var sedan fri i flera år, men efter 1 år på p-piller så kom den tillbaka. Då sa läkaren att jag absolut inte skulle ta p-piller med östrogen om jag hade migrän (hade alltid med aura). Så det kan nog vara en god idé för dig att byta!

TS; Jag fick också byta till minipiller och det var jättejobbigt, hade sjukt oregelbunden mens, verkligen så oregelbunden den kunde bli. Så jag slutade efter ett tag, men fortfarande nu, 2 år efter att jag slutade så är min mens oregelbunden. Det var den aldrig innan jag började med minipiller :(. Så jag rekommenderar det inte! Dock är det ju många som slipper mens öht på minipiller, så du kanske har tur och är en av dem.

Jag håller med dig om att det verkar märkligt att ingen frågat, men det är min erfarenhet också tyvärr. Man måste verkligen läsa FASS eller bipacksedeln, för att dubbelkontrollera om man tillhör en av de grupper som inte borde ta läkemedlet!

Däremot har jag uppfattat det som att det är olika från person till person om migrän förvärras eller i vissa fall förbättras med hormonella preventivmedel. Anledningen till varför man inte tillåter östrogenpreparat till de med migrän med aura, är för att det ska öka risken för blodpropp, och inte pga att migränen ev. förvärras.

Sen är det möjligt att detta inte visat sig förrän de sista åren, det här med att migrän med aura är en ytterligare riskfaktor. Jag vet dock att det har stått på FASS på åtminstone några av de kombinerade p-pillrena de sista åren, men det var inget jag hörde/läste om när jag fick testa desolett för 14 år sedan. Å andra sidan hade jag inte haft mitt första migränanfall ännu heller, så det är möjligt att det inte var något jag noterade.

Varför inte spiral?

Jag får inte äta östrogen, och är för glömsk för minipiller. (Dessutom mår jag rätt kasst av de jag har provat.) Hormonspiral är guld! Knappt några blödningar alls, och låg påverkan på kroppen. Säkert tills man plockar ut den :)

TS; Jag fick också byta till minipiller och det var jättejobbigt, hade sjukt oregelbunden mens, verkligen så oregelbunden den kunde bli. Så jag slutade efter ett tag, men fortfarande nu, 2 år efter att jag slutade så är min mens oregelbunden. Det var den aldrig innan jag började med minipiller :(. Så jag rekommenderar det inte! Dock är det ju många som slipper mens öht på minipiller, så du kanske har tur och är en av dem.

Det är detta jag är rädd för, men får helt enkelt hoppas på det bästa. Krånglar det tänker jag byta, jag vill INTE INTE INTE ha oregelbundna blödningar, mens är jobbigt när man vet när det kommer.

Varför inte spiral?

Jag får inte äta östrogen, och är för glömsk för minipiller. (Dessutom mår jag rätt kasst av de jag har provat.) Hormonspiral är guld! Knappt några blödningar alls, och låg påverkan på kroppen. Säkert tills man plockar ut den :)

Jag kan inte ha hormonspiral pga att det är östrogen i dem, och kopparspiral tyckte inte BM var någon bra idé då den kna ge ökade blödningar och jag blöder redan ganska rikligt. + Att jag inte riktigt känner mig redo för något så permanent.

*KL*

Alltså, jag vet ju inte ens med säkerhet att det är migrän jag har haft? Ska jag ta upp detta med läkaren när jag är där nästa gång? Ska dit snart... HUr vet man liksom vad som är skillnaden mellan migrän och bara väldigt ont i huvudet? (Jag har aldrig kräkts ex.)

Jag har också haft migrän med aura och därför äter jag Yasmin idag.

Jag kommer heller aldrig ihåg vitaminpiller och annat tjafs, men mina ppiller minns jag nästan jämt :p
Ett tips kan ju vara att köpa en dosett och lägga alla piller i, och sedan förvara den där du har andra rutiner? Typ vid tandborsten, i kylen vid mjölken om man dricker det varje dag osv.

Jag hade också knepig mens tidigare, men har käkat Yasmin i snart 6 år vilket har funkat toppen för min del :)

Mitt stora problem är att jag typ inte har rutiner :p Har ett väldigt varierande schema, ibland sover jag borta på kort varsel osv så jag kommer ju alltid behöva ha med mig mina piller, och komma ihåg att ta dem. Annars skulle ju tandborsten vara en bra plats men då skulle jag bara ta tabletten 3-4 dagar/vecka...

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 467
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag funderar lite på preventivmedel av olika slag, och ja jag veeet att kondom är det enda som skyddar mot könssjukdomar. Och hitintills... 2
Svar
33
· Visningar
3 853
Senast: sthu
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar... 2
Svar
33
· Visningar
4 314
Senast: EmmaW
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med... 2
Svar
21
· Visningar
3 875
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Valp 2024