Preventivmedel (Gestrina)

Sv: Preventivmedel (Gestrina)

+ sweep

TACK! :love: Tyckte också som att det verkade så när jag läste bipacksedeln, men ni vet man kan inte vara helt säker innan man har frågat buke :p

Fast, det står ju "Börja inte med vilken tablett som helst. Om du t ex börjar på en onsdag, så ska du ta tabletten från översta raden märkt med ”ONS”. Fortsätt att ta en tablett dagligen tills kartan är tom. Följ alltid pilarnas riktning. Genom att kontrollera på baksidan av kartan kan du alltid enkelt se om du redan tagit dagens tablett." :eek:

Fast också "Varje filmdragerad tablett innehåller 75 µg desogestrel."

Whuuut?

Det är bara för att det ska vara tydligt för en själv om man missat någon eller om man tagit en den dagen :)

Du kan andas ut :D

På mina kartor klistrar man på remsan själv, och ibland har jag glömt… Det har säkert resulterat i både att jag tagit två tabletter en dag, och att jag inte tagit någon en annan… :p

Jag som nästan hade beställt tid för ultraljud för det väntande barnet :p :D

Jag har ju en app i telefonen där jag kryssar för varje tablett, så blir jag osäker kan jag ju alltid kolla där så då känns det inte jätteviktigt att följa deras jäkla pilar :p

Haha :D

Jag är mer åt det andra hållet, och tror att jag nog knappt kan bli gravid.. Med mitt slarv borde jag blivit det för länge sen :p

Det låter som en klok idé!

Haha, jag är så nojjig som det går att bli. Så sen när jag väl vill bli gravid kommer det väl visa sig att jag är steril :cautious:

Återupplivar tråden...

Ja, nu har jag ätit dessa piller ett tag och det fungerar inte. Blöder nästan hela tiden (hade mens 3 v en vecka utan och nu är den tillbaka) vilket är SKITJOBBIGT. Jag tycker liksom mens en veckan/månad är pest som det är, nu går jag runt och känner mig ofräsch och osexig och obekväm mest hela tiden (för när jag inte blöder är jag ständigt orolig för att det ska börja igen, så kul är det ju inte att blöda igenom sina kläder...). Dessutom är jag lite små-deppig mest hela tiden och sex-lusten har minskat...

Ska till BM imorgon, vad ska jag tänka på, vad ska jag be om att få testa? (Ja, jag förstår att hon troligtvis kommer ha förslag och hon är expert och bla bla bla men jag vill vara förberedd.) Och om jag byter p-medel/slutar, kommer jag sluta blöda med en gång då?

MVH något deppig Lillagoajag.

Ursäkta att jag tjatar då, men hormonspiral?

Det är inga problem hormonmässigt om man får äta minipiller, fast de flesta slipper blödningar (eller blöder minimalt, jag 3 dagar varannan månad mot 10 dagar/mån utan eller med minipiller) och övrig hormonpåverkan (sexlust, humör mm) är mycket, mycket mindre. BM brukade vara ganska anti spiral på yngre tjejer, men nu säger åtminstone min att de ändrat uppfattning i den frågan pga att det ofta fungerar så mycket bättre än andra hormoner.

@Sassy Är det mindre hormoner i en hormonspiral jämfört med p-piller? (Yasmin i mitt fall)

Ja. Eller rättare sagt, det innehåller inget östrogen, och mindre gestagen.

Jag jämförde med p-piller som hade 0,05 mg, och minipiller 0,035. P-stav utsöndrar mellan 0,07 och 0,03 mg/dygn. Spiralen utsöndrar 0,02 mg/dygn, och eftersom det är lokalt i livmodern blir effekten störst där till skillnad från med tabletterna.

Det låter ju himla smart faktiskt.
Jag börjar tröttna lite på p-piller, har käkat i snart 7 år och tycker att det kunde vara värt att prova något nytt. Ska ta upp det med min barnmorska nästa gång!

Ska till BM imorgon, vad ska jag tänka på, vad ska jag be om att få testa? (Ja, jag förstår att hon troligtvis kommer ha förslag och hon är expert och bla bla bla men jag vill vara förberedd.)

Om din BM bestämmer sig för att du visst kan ta östrogenpreparat kan P-ring vara ett bra alternativ. Mindre dos och mer lokalt än piller, men samtidigt lätt att ta bort om du mår dåligt eller vill styra över när du ska ha mens. Du kan till exempel använda två ringar direkt efter varandra, och på så vis hoppa över en mens. Denna styrning går inte att göra med spiral. Annars är spiral förstås smidigt, i och med att den sitter på plats under flera år utan att du behöver tänka på den.

Om du istället får p-medel utan östrogen är spiral och p-stav två sätt att slippa dagligt tablettintag. Även om ditt nuvarande läkemedel inte funkar för dej så finns det absolut hopp om att du kan hitta något annat som inte ger en massa biverkningar!

Väcker tråden till liv med en fråga.

BM tyckte att jag skulle försöka lite längre med dessa piller, så det gjorde jag och är nu faktiskt ganska glad för det. Den deppiga känslan har gett med sig och jag har inte haft en enda blödning på typ 4 veckor :banana: Det enda är att jag är lite torrare än vanligt, men det kan jag leva med.

Men, jag har mensvärk till och från, utan att ha mens - är det normalt? Idag är den ganska kraftig, men annars brukar det mer vara en molande känsla. Jag tog till och med ett grav.-test bara för att vara på den säkra sidan så gravid är jag inte :p Men kan man få mensvärk av minipiller? Är det farligt?

Grejen är att vanlig migrän spelar ingen roll för vilka p-piller du får äta. Det är bara om du har migrän med "aura" som det kan vara farligt att äta ötrogen. "Auran" är om du innan/under migränhuvudvärksattacken för typ synbortfall och domningar. Det kan se ut typ som ett vattenfall framför ögonen, jag personligen får flimmer så att jag först inte kan se marken eller mina händer och sen försvinner allt.
Om du inte vet vad jag menar har du med största sannolikhet INTE haft det, du skulle komma ihåg. ;)

Jag bytte till minipiller förra veckan för att jag fick reda på detta, har inte haft några symptom ALLS, peppar peppar.

Vad läskigt! Jag har den typen av migrän, vanligast är att jag får domningar i händerna men vid några tillfällen har jag fått grumlig syn. När jag nämnde detta på ungdomsmottagningen hånskrattade nästan barnmorskan åt mig och skrev ut kombinerade p-piller iaf. När jag sedan gick till barnmorskemottagningen så brydde de sig inte heller om det!

Jag har hormonspiral! Jag är så nööööööööööööööjd!! :D
Har ingen mens, går inte upp i vikt utav den (gick upp som in i he***e utav p-piller) och den känns inte.
Man har dom i 5 år. Minns att jag tyckte det var jätte läskigt innan den sattes in men har aldrig varit nöjdare.

Spiral is the shit! Man behöver inte tänka, bara att ha skoj och trevligt när man känner för det.

Jag satte in kopparspiral för tre år sen. Att man skulle varit tvungen är ha fött barn är inte sant. Det var bara att sätta in och sätta igång så att säga.

När jag plockade bort alla hormoner minskade både finnar och ledvärk, jag gick ner ett par kilo och mådde bättre över lag.
Att man blöder mer kanske stämmer för en del. Jag har inte märkt någon skillnad. Kanske gör man inte det om man redan har rätt kraftig mens, lite mer till eller från märks kanske inte :p
Aldrig att jag utsätter mej för p-piller och skit igen!

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 468
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag funderar lite på preventivmedel av olika slag, och ja jag veeet att kondom är det enda som skyddar mot könssjukdomar. Och hitintills... 2
Svar
33
· Visningar
3 853
Senast: sthu
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar... 2
Svar
33
· Visningar
4 314
Senast: EmmaW
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med... 2
Svar
21
· Visningar
3 875
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31