Presentkort som julklapp?

Thaliaste

Trådstartare
Vad tycker ni om att ge bort presentkort som julklapp? När är det rätt, när riskerar det att bli fel? Hur bestämmer man summa? (utöver vad den egna ekonomin begränsar såklart)

Som ung och som student uppskattade jag väldigt mycket att få presentkort och kunna välja själv vad jag vill ha, när jag inte hade råd att köpa. Nu med råd att köpa saker själv blir jag väl inte överväldigad av förtjusning när jag får ett presentkort men uppskattar det samtidigt mycket mer än att få något jag inte alls gillar. Mer positivt än negativt alltså, jag blir inte besviken om jag får ett presentkort.

Jag har dock förstått att en del andra blir betydligt mer besvikna över att få presentkort...
Jag är också rädd att en del kan känna det lite genant, som att det är en antydan om att de har dåligt med pengar och inte kan köpa det själv. Det blir också väldigt tydligt vad presenten kostat, vilket kan ge ett visst mått för vad den andre "borde" ge. Det blir svårt då att ge mer till någon som har mindre, om hen/de då känner att min present borde vara motsvarande. Hur löser man det?

Hur tänker ni kring att ge och få presentkort?

(Tänker främst på presentkort som inte uttryckligen önskats, är det önskat är det förstås en hel annan sak)

Jag är fortfarande ung och fattig, så jag blir jätteglad för presentkort!

Att det skulle vara något slags tecken på att man tror att mottagaren inte har råd själv, har jag faktiskt aldrig tänkt på. Jag tänker nog ett presentkort som gåva mer som att antingen orkar eller vill man inte lägga ner så mycket engagemang på presenter (och det kan jag verkligen förstå!) eller så vet man inte någon riktigt bra present till personen och hellre låter hen välja något hen verkligen vill ha.

Jag tyckte det var jättemysigt att gå och shoppa och veta att det var just moster som "gav" mig den klänningen, eller mormor som "gav" det nya sminket jag viljat prova länge, eller vad det nu kan vara.

Jag får ju mycket hellre presentkort än en massa prylar.
Har man önskat sig något specifikt vet man antagligen vad det kostat så ser inte riktigt problemet där.

Jag köper presentkort till mina kusiner i affärer de gillar. Mycket enklare!

Älskar presentkort. En smula opersonligt från en partner (fast inte på tex en klippning hos frissan eller en massage, det tycker jag är ok, men x antal kronor på HM hade jag tyckt var lite opersonligt) men från alla andra, bring it!! :bow:

Visst, summan blir väldigt tydlig. Men som Bison skrev, man vet ju typ vad det mesta man får skulle kostat ändå, så även om jag själv känner av det lite av nån outgrundlig anledning när jag GER saker, så tänker jag inte ett skvatt på det när jag får.

Skönt att höra att det är fler som tänker och känner som jag! :) Visst är det opersonligt, och det är väl det jag känner gnager lite då det känns lite som att om en ändå ska ge en opersonlig present/julklapp kunde man ju skippa det helt mellan vuxna människor som själva har råd att skaffa det jag har möjlighet att ge. Samtidigt tycker jag att det ger mig möjligheten att prioritera något jag kanske annars skulle prioritera bort, nu behöver det inte ens in på prioriteringslistan :D Jag brukar också tänka som @Problematisk när jag nyttjar presentkortet, att "den här fick jag från XX" :)

Vore kul att höra från någon som tänker helt annorlunda också, jag vet som sagt att de finns...

Och hur ska man tänka för att välja rätt ställe och rätt summa?

Visst, summan blir väldigt tydlig. Men som Bison skrev, man vet ju typ vad det mesta man får skulle kostat ändå, så även om jag själv känner av det lite av nån outgrundlig anledning när jag GER saker, så tänker jag inte ett skvatt på det när jag får.

Jag tänker ju inte heller på det när jag får! Så varför ska jag tänka så när jag ger...?
Men det är väl det där att vissas kommentarer ligger kvar och gnager...och jag vill ju inte göra mottagaren besviken, och framför allt inte göra så att hen skäms över att få min gåva :cry:

Skönt att höra att det är fler som tänker och känner som jag! :) Visst är det opersonligt, och det är väl det jag känner gnager lite då det känns lite som att om en ändå ska ge en opersonlig present/julklapp kunde man ju skippa det helt mellan vuxna människor som själva har råd att skaffa det jag har möjlighet att ge. Samtidigt tycker jag att det ger mig möjligheten att prioritera något jag kanske annars skulle prioritera bort, nu behöver det inte ens in på prioriteringslistan :D Jag brukar också tänka som @Problematisk när jag nyttjar presentkortet, att "den här fick jag från XX" :)

Vore kul att höra från någon som tänker helt annorlunda också, jag vet som sagt att de finns...

Och hur ska man tänka för att välja rätt ställe och rätt summa?

Fast jag tycker inte det är så opersonligt.
Själv ger jag bara julklappar till foök jag känner så ställe är enkelt. Summa beror på vem och vad vi brukar ge.

Jag kan tycka att det blir jobbigt med presentkort, mest för att de gånger jag fått sådant så har det ofta varit till affärer som jag inte brukar handla i. Skulle jag däremot få presentkort i någon trevlig butik, eller presentkort på tex massage eller liknande, det hade uppskattats!

Fast jag tycker inte det är så opersonligt.
Själv ger jag bara julklappar till foök jag känner så ställe är enkelt. Summa beror på vem och vad vi brukar ge.

Är ni ganska jämna i hur mycket pengar ni har att röra er med?

Jag har en specifik familj i åtanke för ett presentkort på ett specifikt ställe som jag tror att de skulle uppskatta. De har helt ok lön båda två men har varit föräldralediga med två barn och har sparat på dagar så jag misstänker att de inte har lika bra ekonomi just nu även om jag faktiskt inte vet hur stor skillnad det gör att vara föräldraledig och snåla med dagarna jämfört med att jobba. Fattiga är de i alla fall inte. Just att jag vet att de prioriterar att vara hemma med barnen just nu gör att jag verkligen inte förväntar mig att få någon dyr julklapp även om det är två (det gör jag inte annars heller, men särskilt inte nu, ja ni fattar vad jag menar hoppas jag...). För att de inte ska behöva lägga till så mycket själva (vill ju inte bestämma en klapp som de i praktiken får betala hälften för för att kunna utnyttja...) så vill jag lägga till lite extra i år. För att jag vill och med min ekonomi är det inga problem just nu.

Där är mitt dilemma i år, även om jag alltid funderar på det här med presentkort. Jag tycker som sagt att det är trevligt att få, men det gör inte alla :)

Jag kan tycka att det blir jobbigt med presentkort, mest för att de gånger jag fått sådant så har det ofta varit till affärer som jag inte brukar handla i. Skulle jag däremot få presentkort i någon trevlig butik, eller presentkort på tex massage eller liknande, det hade uppskattats!

Ja, om det inte är på något ställe en inte gillar så blir det ju inge bra. Inte så lyckat heller där man måste betala en massa extra själv för att kunna utnyttja det man fått. Typ någon upplevelse på någon specifik plats men måste köpa till resa och boende själv...:meh: (om det inte är önskat, då är det en helt annan sak förstås...)

Jag fick 2000 (!!) som fattig student att spendera i närmaste stora köpcentrum som hade allt från skor till böcker osv. Herregud vad glad jag var. Det där presentkortet kommer jag minnas alltid.. de som gick ihop om det hade en mycket bra o uppskattad tanke.

Är ni ganska jämna i hur mycket pengar ni har att röra er med?

Jag har en specifik familj i åtanke för ett presentkort på ett specifikt ställe som jag tror att de skulle uppskatta. De har helt ok lön båda två men har varit föräldralediga med två barn och har sparat på dagar så jag misstänker att de inte har lika bra ekonomi just nu även om jag faktiskt inte vet hur stor skillnad det gör att vara föräldraledig och snåla med dagarna jämfört med att jobba. Fattiga är de i alla fall inte. Just att jag vet att de prioriterar att vara hemma med barnen just nu gör att jag verkligen inte förväntar mig att få någon dyr julklapp även om det är två (det gör jag inte annars heller, men särskilt inte nu, ja ni fattar vad jag menar hoppas jag...). För att de inte ska behöva lägga till så mycket själva (vill ju inte bestämma en klapp som de i praktiken får betala hälften för för att kunna utnyttja...) så vill jag lägga till lite extra i år. För att jag vill och med min ekonomi är det inga problem just nu.

Där är mitt dilemma i år, även om jag alltid funderar på det här med presentkort. Jag tycker som sagt att det är trevligt att få, men det gör inte alla :)

Jag ger knappt några julklappar men ja, det är jämnt.

Ge så mycket du vill

Jag har inget emot presentkort men ska jag vara ärlig föredrar jag nog pengar i såna fall. Så är jag inte bunden till en viss affär eller ska komma ihåg att ta med dem. Har flera presentkort som "brunnit" inne för att jag inte använt dem i tid.

Jag har gett bort presentkort på ett kafé här i stan och det tror jag har blivit uppskattat. Tycker det är bättre med presentkort än en sak som kan bli fel/onödig.
I år har jag specifikt önskat mig presentkort i mataffären, för jag kan bli så himla snål mot mig själv när det gäller mat och annat.. i födelsedagspresent tror jag jag ska önska mig presentkort i någon smyckesaffär, jag hade gärna velat ha ett armband och/eller vardags och/eller fest-örhängen har jag kommit på, men som sagt, snål mot mig själv... om jag hade fått det hade jag också tänkt sen när jag handlat att "det här får jag av x" =)
Tycker det är jättebra att gå ihop också med t ex kompisar/syskon så att det kan bli en bättre grej =)

//r

Jag gillar presentkort :) Har önskat mig det i år, på Ikea :p Tidigare år har jag önskat mig från tygaffärer. Annars är ett presentkort på ett köpcentrum bra om man inte vet vad mottagaren har för favoritbutiker, när det innefattar alla butiker (förmodligen?) som finns i just det köpcentret :)

Jag tycker i allmänhet att det är tråkigt att handla, så majoriteten av de presentkort jag fått har brunnit inne. Å andra sidan är det bättre med ett presentkort som inte tar någon plats och kan kastas med gott samvete när det gått ut, än en pryl som ska stå och samla damm i evigheters evighet.

Presentkort på upplevelser tycker jag är en jättebra idé, presentkort på prylaffärer är däremot lite tråkigt tycker jag. Någon som känner mig tillräckligt väl för att välja affär kan förmodligen välja pryl också, så slipper jag. :D Undantaget är prylar som måste provas ut, som t. ex. många kläder.

I ar ger vi bort tva presentkort som jag vet kommer att bli uppskattade.
Ett till sonhustrun pa $35 (arets limmit pa presenter) till Starbucks. Hon alskar "pretty coffee" men tycker att det ar aldeles for dyrt i vardagslag, sa nu kan hon fa nagra koppar extra.
Sonen far ett till "Top Golf" som ar en driving range dar han kan trana sin swing, ata lunch och ta en ol medan vi ar nere i Californien och Arizona. Da det ar ganska dyrt dar la vi pa lite extra sa han far ett for $50 och kan ta med hustrun for en lunch.

Vad tycker ni om att ge bort presentkort som julklapp? När är det rätt, när riskerar det att bli fel? Hur bestämmer man summa? (utöver vad den egna ekonomin begränsar såklart)

Som ung och som student uppskattade jag väldigt mycket att få presentkort och kunna välja själv vad jag vill ha, när jag inte hade råd att köpa. Nu med råd att köpa saker själv blir jag väl inte överväldigad av förtjusning när jag får ett presentkort men uppskattar det samtidigt mycket mer än att få något jag inte alls gillar. Mer positivt än negativt alltså, jag blir inte besviken om jag får ett presentkort.

Jag har dock förstått att en del andra blir betydligt mer besvikna över att få presentkort...
Jag är också rädd att en del kan känna det lite genant, som att det är en antydan om att de har dåligt med pengar och inte kan köpa det själv. Det blir också väldigt tydligt vad presenten kostat, vilket kan ge ett visst mått för vad den andre "borde" ge. Det blir svårt då att ge mer till någon som har mindre, om hen/de då känner att min present borde vara motsvarande. Hur löser man det?

Hur tänker ni kring att ge och få presentkort?

(Tänker främst på presentkort som inte uttryckligen önskats, är det önskat är det förstås en hel annan sak)
Jag tycker att presentkort är en bra present att både få och ge bort sålänge det är en butik där mottagaren uppskattar :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 124
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 478
Senast: Johannna1
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar