Jag kommer köra på tre medhjälpare när vi ska sätta henne i vagn, då kan två gå på var sin sida och hålla i skaklarna och en vid huvudet. Så slipper man sätta fast hästen helt.
Nu kommer ju vagnen låta betydligt mindre men den är tyngre och de sitter som sagt fast på ett annat sätt, så det är ju en säkerhetsgrej.
Vi drog däck igår vilket gick finfint men på slutet fick hon några ryck, det var som om hon blev skrämd av något men jag vet inte riktigt vad. Hon brukar aldrig annars vara rädd för saker. Vi fortsatte en stund tills hon var helt lugn och tuffade på som hon brukar. Vi kommer traggla vidare ett tag och tränar bara med medhjälpare nu vilket är jätteskönt tycker jag.
Det är nog klokt att ha tre medhjälpare, det står i den körbok jag har att det rekommenderas. Vi kommer prova med vagnen imorgon för första gången, men jag har bara två medhjälpare som får gå med varsin skakel. Själv börjar jag hålla vid huvudet och tömkör sedan från sidan tänkte jag. Håll tummarna för oss imorgon kväll!
Gällande det där med att bli rädd så tycker jag ofta att det är skönt att det ändå sker några mindre incidenter eller problematiska situationer under inkörningen, så att man iallafall vet att hästen behåller förståndet och inte rusar till Haparanda eller får fullständig panik. Hoppas din pålle lärde sig något av situationen