Sv: Presentera era hundar å er själva
Jag är en tjej på 19,5 år.. (mer säger jag inte)
..och har en sobelfärgad Tibetansk Spaniel hane f.2000, Body Rock's Kent heter han men till vardags kallas han för Tintin
Han är en
mycket söt,
mycket egensinnig och
mycket hastig hund, som har mycket svårt för att sitta stilla och att vara tyst.. :smirk:
Därav var det väldigt enkelt att lära honom kommandot "skall!"
Denna lilla herre bestämmer gärna allt själv, och har en speciell förmåga att linda husse (min pappa) runt lillfingret
Han behöver hanteras ganska bestämt med en fast men lugn och mjuk hand, annars går han lätt över styr och beter sig rent av odrägligt (gnäller, skäller, piper, tjatar hål i huvudet på en, springer efter en i hasorna, drar och sliter i kopplet.. ja you name it).
Husse är tyvärr för slapp med detta, men det får han ta konsekvenserna av.
"Jag ORKAR inte passa din hund, han bara gnäller hela tiden
"
"Jaha, men du måste säga åt honom, att han ska vara tyst och gå och lägga sig! Inte bara låta honom köra med dig."
"Men.. Nää, det kan jag inte, då blir han ju ledsen.."
Tintin drar sig absolut inte för att gå långa, raska promenader, träna agillity och leka. Samtidigt är han mycket gosig och kelen och sitter gärna med och myser i tv-soffan eller ligger i mattes säng.. H
an älskar när man bär runt på honom, han skulle kunna sitta i mattes famn och åka med hela dagen
Lite info och bilder på den lilla boven kan du se här (klicka på stamtavla för att se bilder på släkten):
http://tibbe.1go.dk/Tintininfo.htm
Familjen har en hund till, Tibetansk Spaniel hanen Tyson f.1996. Han är PRECIS lika envis som ovanstående, dock mycket mera
lugn och
omsorgsfull i allt han gör.
Han gnäller inte heller lika mycket som Tintin, utan kör med hypnostekniken (när han tigger vid bordet
sitter han och råstirrar på en).
Det kan ta hundra år att gå en promenad med honom för han ska lukta på ALLT, kissa lite, sprätta här, sprätta där.. Ibland har han svårt att bestämma vilket ben han ska lyfta på när han ska kissa
Han kan snurra flera varv innan han har valt rätt
Och sen tar det typ tre timmar att hitta rätt tuva att bajsa på, den måste vara hög och väl synlig för alla.. Det är ju TYSON som har varit här och gud nåde den som missade det!
http://tibbe.1go.dk/Tysoninfo.htm
Det finns inte ord för vad jag känner för dessa hundar, de är mina älskade hjärtevovvar!!