Sv: Presenter

Det är svårt, när maken fyllde 40 för ett antal år sedan så skrev vi i inbjudan att saker har vi gott om men om man vill får man gärna lämna ett bidrag till festen. Av 60 pers var det tre som lämnade ett bidrag till festen, övriga kom med mer eller mindre genomtänkta presenter... Tex flaskor med rödvin och whisky till maken som inte dricker något av det, visserligen kan det kanske ses som ett bidrag till festen men ändå, det hade ju varit roligare om det var något som maken faktiskt gillade. Däremot var det några kompisar som plockade ihop en antal olika öl sorter, lite udda sorter som man inte köper normalt och maken som tycker att det är roligt med öl uppskattade det! Själva kostnaden för ölen var nog inte så stor, men de hade lagt ner tid att hitta lite udda sorter.

Annars så tar vi med presenter om vi är bjudna till någon fest, oftast försöker vi gå ihop flera vänner för att det ska kunna bli något mer rejält.
Hem till vänner för middag så kan vi ta med något om man hittar en grej som man känner är något som just den familjen skulle uppskatta, det behöver verkligen inte vara något dyrt men genomtänkt.

Det blir jättemycket ångest innan man går på fest. Dessutom har personen alltid ett moraliskt övertag framgent iom att man själv inte undanber sig presenter -så som man ska numera- och då verkar girig. Sist nu insåg vi att man måste ge presenter lite då och då som överaskning, men inte på födelsedagar, för att komma ifatt de man får lite då och då av personer som inte vill ha.
Oj vad olika vi resonerar! Själv ger jag av ren kutym, det är så man gör. Jag har verkligen noll koll på vem vi har fått av och om vi gett dem något lika dyrt etc. Jag vet ingen som gör på det här sättet du pratar om och liksom idkar byteshandel via presenter så att det ska bli rättvist. Vad handlar det här om, har det med ekonomi att göra på något sätt? Tex att man känner ett behov av att bevisa att man har pengar nog att ge presenter och inte är en snåljåp? Eller handlar det om att man måste ge för att man vet att andra har dålig ekonomi men ändå har gett bort presenter?

Delvis kl

Jag tycker det blir en del ångest när man inte vet vad som förväntas.

Jag blev tex bjuden på en födelsedagsfest till en person jag inte känt så länge. Jag visste därför inte vad som vad "normalt" att ge i detta kompisgäng. Jag köpte lite dyrare än vad jag normalt hade gjort till någon annan, dels för att inte komma som den "snålaste", men också för att jag inte hade en aning om vad som var normalt. Det slutade med att jag kom med dyraste och lyxigaste presenten, när andra kom med bara något symboliskt. Jag kände mig dum.

Likväl hade en person hjälpt mig med en sak. Jag erbjöd mig att betala för tjänsten, vilket personen absolut vägrade ta emot. I stället köpte jag då en liten present ( inget dyrt, lite godis och en billig pipleksak till hens hund). Fick sen höra på ryktesvägen att det var snålt och dåligt "betalt". Kände mig åter igen dum.. Hur man än gör, tycks det bli fel:o

Oj vad olika vi resonerar! Själv ger jag av ren kutym, det är så man gör. Jag har verkligen noll koll på vem vi har fått av och om vi gett dem något lika dyrt etc. Jag vet ingen som gör på det här sättet du pratar om och liksom idkar byteshandel via presenter så att det ska bli rättvist. Vad handlar det här om, har det med ekonomi att göra på något sätt? Tex att man känner ett behov av att bevisa att man har pengar nog att ge presenter och inte är en snåljåp? Eller handlar det om att man måste ge för att man vet att andra har dålig ekonomi men ändå har gett bort presenter?

Nej du missuppfattade mig helt :) Jag brukar ge presenter för att man ska, inget avancerat men på födelsedagskalas kan jag köpa ngt litet och kul för att ha med någonting. Det brukar vara ganska enkelt och stressbefriat.

Om jag kommer hem till någon för första gången brukar jag ta med en pocketbok eller en flaska vin eller ngt. Aldrig annars (för det gör man egentligen inte traditionellt sett).

På 50- årsfester och bröllop kan man samla lite.

Det handlar inte om ekonomi utan en handling. En present kan vara för 50 kr eller en ananas. Generositet behöver inte handla om pengar, det kan vara att man tänkt på någon.

Så om någon som ofta köper presenter/tänker på mig när den varit utomlands, alltid köper genomtänkt present på födelsedag o bröllop (för jag undanber mig inte), tar med någonting vid enkel middag, samtidigt inte låter mig köpa presenter vid födelsedag så hamnar jag efter i generositet (med eftertanke, med handlingar). Det blir enkelsidigt. Förstår du nu?

Jag vill tillbaka till det gamla det enkla. Födelsedag -liten present, första gången besök -liten present. Annars får värdfolket helt och hållet ansvaret utan att man ska ha ångest över att ta med present varje gång man kommer förbi, utom på just födelsedagar...

Senast ändrad:

Hem till vänner för middag så kan vi ta med något om man hittar en grej som man känner är något som just den familjen skulle uppskatta, det behöver verkligen inte vara något dyrt men genomtänkt.

Varför, varför ska man få present om man bjuder sina vänner på middag? förhoppningsvis sker det hyggligt ofta.

Det sociala -alltid present när man ska bort utom på födelsedagskalas och bröllop gör mig nervös!
(Och det är definitivt inte som farmor lärde ut ;) )

Senast ändrad:

Jag är nog lika socialt handikappad som dig, för jag förstår inte heller;):o:meh:....

Jag tycker allt med presenter/gåvor är jättesvårt att avgöra. Jag kapar tråden lite (hoppas det är ok?).

Absolut, ju mer diskussion desto mer kan jag lära mig :)

Exempel 1.

Du är bortbjuden på födelsedagsfika i all enkelhet till en kompis.
Jag känner att jag ska ha med mig något (behöver inte vara dyrt, en blomma, en flaska vin eller annan mindre sak som personen kan förväntas gilla). Rätt eller fel?

Rätt tycker jag, om inte kompisen uttryckligen undanber det. Hellre personligt eftersom det är födelsedag tycker jag.

Exempel 2

Du ska hälsa på en vän/kompis/släkting eller liknande du inte sett på länge men blivit bjuden till ( kan handla om en lunch, fika, festkväll).

Jag känner även här att jag inte vill komma tomhänt, men är ändå tveksam till vad som förväntas. Tar gärna med mig en blomma eller liknande, men egentligen känns det lite fel. Ungefär som att " nu ger jag dig detta när jag får komma hem till dig, och jag förväntar mig detsamma när du kommer nästa gång". Jag vill inte att det ska vara så. Kom utan present till mig, för det är ditt sällskap och inget mer jag vill ha, men ger du mig en present, så vill jag ge tillbaka för att inte stå i skuld eller vara otacksam mot dig nästa gång.

Om det är middag så skulle jag ta med mig något litet om det var någon jag inte känner så väl. I första hand snittblommor tror jag. Dock vill jag ju inte själv ha något när jag bjuder in till middag så jag brukar faktiskt inte ta med något till mina vänner för att inte bidra till den normen.

Exempel 3

En bekant ( alltså lite längre bort än kompis/vän) bjuder in på något.

Ja, här är det självklart att ta med något, men hur dyrt?

150-200? Det får man en snygg blomsterbukett eller lite ätbart för. För något "stort" som bröllop etc lägger jag det dubbla.

Exempel 4

Du har avsagt dig julklappar/födelsedagspresenter, men du vet att du ändå kommer få av någon/några.

Ska man då ge tillbaka vid födelsedagar/jul även om man inte firar eller har inbjudna kalas tillbaka?

Om de inte har undanbett presenter skulle jag ge dem, även om jag själv undanber mig. Att jag inte vill ha är ju mitt beslut, om de vill ha så ger jag. Det är ju inte så att jag inte gillar att ge presenter till mina vänner, men jag tycker att det dels är rätt onödigt med alla "onödiga" presenter som ges bara för att det ska ges men som ingen direkt uppskattar, och dels att det är väldigt otydligt vad som förväntas vid givandet. Framför allt det att vissa i mitt tycke undanbett presenter, men så var det inte så egentligen. Och det ska man bara fatta...:meh:

Jag skulle köpt något litet och personligt :)

Vad är något litet och personligt då?

Jag tycker faktiskt nästan att det är svårare att hitta något "litet" (vilket jag tolkar som inte så dyrt) som ändå är något som är användbart eller som jag tror att personen skulle uppskatta. Vad får man för en 50-100 kr som inte är vin, choklad, blomma, biobiljett eller annat opersonligt? Böcker gillar jag, men det är också svårt att veta vad som går hem och vad personen inte redan har läst, det är ju inte något som lämpar sig att få flera av direkt.

KL

Ett tips om man inte vet om man ska ge något, eller vad, är att ge bort något som kan göra skillnad. Genom Unicef och andra organisationer kan man skänka allt från malariavaccin till getter. De flesta brukar tycka att det är en bra idé; och de flesta har för mycket prylar ändå.

Detta kan ju vara en bra idé! Får akta sig bara så man inte ger till någon organisation mottagaren inte gillar då...typ Djurens rätt kan ju vara känsligt.

Men detta råd kanske inte går att misslyckas med då? Är det tillräckligt "personligt" även om man inte riktigt vet vad personen skulle get till själv, utan väljer någon av de större, traditionella?

Jag försöker vara övertydlig. D v s när vi gifte oss skrev vi att närvaron var det viktigaste (många fattiga studenter bland gästerna som vi hellre såg var där än kände sig tvungna att ge något), men tillade att om man ändå skulle vilja ge något önskade vi oss X. En del hade med sig saker, en del inte.

I sådana fall anser jag dock att man inte har presentöppning under tillställningen.

Håller helt med! Även om nu är rätt svårt att hålla reda på om det har öppnats presenter från alla, så känns det lite som en offentlig genomgång av vilka som är generösa av gästerna. Har man undanbett presenter bör man inte heller göra en stor grej av det man trots allt får tycker jag. Tacka till givaren så klart, men inte uppställt presentbord och offentlig presentöppning.

I sådana fall anser jag dock att man inte har presentöppning under tillställningen.
I somras var jag på ett stort bröllop där brudparet uttryckligen skrivit att de inte ville ha presenter, utan istället bidrag till sin bröllopsresa (tillsammans med konto att sätta in pengarna på). Vi gjorde just det. När vi väl var på bröllopet sedan hade ungefär hälften av brudparets släktingar köpt paket ändå som ställdes fram för att sedan öppnas av brudparet under middagen (ca 40 paket med kort som skulle läsas upp, örngott som skulle visas upp och skickas runt etc).

Jag har aldrig varit med om nåt så obekvämt, kände mig så dum och snål som inte fattat att pengar till deras parisresa inte räckte :(. Flera vid bordet frågade oss "men när ska de öppna ert paket då?" och det kändes så himla jobbigt alltsammans bara.

Nä usch alltså, så hade jag inte gjort om det varit jag som gift mig. Då hade paketöppnandet fått vänta.

Kan man inte bara vara lite generös med sitt utrymme.

Problemet är ju att jag inte har särskilt mycket utrymme. Och skulle ärligt talat få spader av att ha framme alla glas, vaser, skålar, "personliga" prylar (ja, de flesta av mina vänner vet att jag gillar hästar men porslinshästar och hästtavlor ingår inte där) etc som jag fått. Generöst eller inte :p

Varför, varför ska man få present om man bjuder sina vänner på middag? förhoppningsvis sker det hyggligt ofta.

Det sociala -alltid present när man ska bort utom på födelsedagskalas och bröllop gör mig nervös!

Ja, det här undrar jag också. När jag bjuder på middag gör jag det för att jag vill och jag bjuder på något som jag har råd med. Det är ju mitt eget ansvar att bjuda in till något jag vill och har råd med. Ser överhuvud taget ingen anledning till att jag ska få presenter av mina gäster? Gärna att de bjuder på middag någon gång, men inte ens det räknar jag med då många av mina vänner är studenter som bor väldigt trångt. Mina inbjudningar är aldrig villkorade till att jag måste få något mer än att de är härvarande under sin närvaro hos mig.

Dessutom består presenterna i 9 av 10 fall av vin, som jag varken vill ge eller få...

Faktiskt så har det hänt ett flertal gånger att jag tackat nej till middagar där inbjudan kommit med bara några dagars varsel, när jag vet att jag kommer få svårt att hinna in till stan och skaffa en present. Och det är ju jättetråkigt, så vill jag inte att det ska vara...!

I Bonde söker fru hade tjejerna med sig presenter till grisbonden i alla fall...note to self om man skulle vara med där någon gång :D

En av mina närmaste vänner gifte sig förra året, och i inbjudan skrev de något i stil med "Efter ett långt samboförhållande har vi allt vi behöver men vi älskar musik och vill gärna att ni som present skickar in en lista på era fem favoritlåtar som vi kan spela på festen". Vilket jag tyckte var jättefint! Och det blev väldigt roligt och varierat på festen också eftersom vi var så många i olika åldrar och med olika musiksmak :)

När jag besökte dem i deras nya hem ett litet tag efter hade jag med mig en flaska finare vin och en ask mörk choklad som jag visste att de skulle uppskatta, både som inflytt- och bröllopspresent, och en svampkniv som jag råkat uppfatta att de behövde ;) Ingen hade med sig något till festen förutom äldre släktingar som hade en blomkvast med sig.

Snittblommor köper jag aldrig förutom en ros till eventuell begravning. Hellre då en krukväxt, ros eller orkidé till exempel, som klarar sig ett tag - och som jag själv tycker är roligast att få. Jag tycker att snittblommor är lite sorgliga, de påminner mig om begravningar och dör oftast efter ett par dagar eller max en vecka.

Nu pratar jag presenter i typ 25 kr klassen, tex fick jag en disktrasa med ett i mitt tycke roligt tryck som dessutom hänvisade till ett internt skämt, den kostade antagligen 5 kr för kompisen att köpa men är väldigt uppskattad. Men absolut inte varje gång vi träffas, det är ju ett par gånger i veckan typ... :crazy::D Men när man hittar något speciellt som jag vet att mottagaren kommer att uppskatta kan jag inte låta bli, eller om jag gör något själv, tex fick en god vän en stickad sjal bara för att det är en god vän.

Om det nu är en inbjudan utan något specificerat om presenter så tycker jag inte att det brukar vara så svårt, men å andra sidan så har vi mest varit på fester hos folk vi känner väl och dessutom gått ihop i större gäng för att köpa en rejäl present. Tex till en 40 åring i sommar som har börjat spela golf så gick vi ihop med ett annat kompispar och köpte ett presentkort på lektioner/handla i shopen på den lokala golfbanan, och dessutom stickade jag en "headcover" till en golfklubba, mest för att h*n har pratat om de jag har stickat till makens golfklubbor. Och jag tror att det jag stickade nästan blev mer uppskattat och pratat om än själva presentkortet som var den "dyra" presenten.

Problemet är ju att jag inte har särskilt mycket utrymme. Och skulle ärligt talat få spader av att ha framme alla glas, vaser, skålar, "personliga" prylar (ja, de flesta av mina vänner vet att jag gillar hästar men porslinshästar och hästtavlor ingår inte där) etc som jag fått. Generöst eller inte :p

Man ger väl inte bort prydnadssaker? o tavlor. Det är ju väldigt svårt och måste vara exakt rätt. Tror inte jag fått ett porslins eller glasdjur sedan jag var 7 och gillade dem. Allt man får stoppar man ju in i skåp och tar fram när man behöver dem -om man någonsin behöver dem. Får man en fin skål och behöver en fruktskål så använder man den och har den framme. Får man en stor skål som man just då inte behöver har man den i ett skåp och tar fram vid behov. Jag kan erkänna att jag har ngra exemplar som inte funkar (bla knubbiga dalska dansare på glasskål från Orrefors) i skåpet, men de är väldigt få.

Men det kanske bygger lite på att jag inte själv fyller huset med diverse bruksföremål till vardags. Köper bara sådant om det är ngt jag verkligen saknar akut eller som är extra snyggt och det händer väl ngn gång om året högst (och det extra snygga brukar ändå vara extra dyrt så då har jag ändå inte råd med det). Men jo jag har mycket prylar och använder det mesta av dem.

Jag tolkar det som att de inte vill ha presenter (dvs massa prylar och grejer) men man går ändå inte tomhänt till ett så stort kalas. Därför kan man istället ge en flaska champagne, en blomma eller en ask fin choklad och ett fint kort med någon trevlig hälsning. Till ett bröllop kan ett presentkort på någon restaurang eller någon upplevelse vara uppskattat.

Väcker en gammal tråd...

Är det okej att ge bort presenter som man själv fått?

Jag får ofta ät- och drickbara saker som jag inte tycker om (vin, choklad m.m. så det är inte bara enstaka tillfällen tyvärr), och det är ju inte alltid man hinner bjuda bort hemma så då vore det smidigt att ge vidare så att säga.

Själv tycker jag att det är helt okej, återvinning helt enkelt. Jag skulle inte heller blir ledsen om jag upptäckte att min present till någon getts vidare. Den passade väl inte av någon anledning då.

Dessutom tycker jag inte ens om allt presentkrav vid middagar etc, så varför inte skicka runt "måste"-presenten liksom :D

Ja varför inte? Syrran och hennes sambo dricker aldrig rödvin tex, vänner som känner dem kommer i sådana fall med vitt vin/öl men de har lite bjudningar ibland då det kommer människor som inte känner dem så bra och då brukar de få rödvin och de ger helt sonika det vidare. Är det systembolags vin kan man ju kolla upp vilken prisklass det är ungefär.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 335
Senast: Mineur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 509
Senast: Imna
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka