Ticka

Trådstartare
Om ni blir bjudna på en större fest (bröllop) och det står på inbjudan "Present: Din närvaro är vad som gör oss allra gladast", har ni ändå mer er present då? Eller blomma?

Är det skillnad om det är en 50-årsfest eller om det är en "vanlig" fest?

Känns som att det har varit ett antal gånger nu som jag varit på fest och annat där det mer eller mindre tydligt står att värden/värdinnan inte önskar sig presenter men folk har ändå med sig. Och så blir det presentöppning som ett stort jippo och så känner man sig dum som inte hade med något...:o

När man betalar kuvertavgift som vid ett bröllop känns det ju mer försvarligt att inte komma med en dyr present, men det känns ju samtidigt lite sniket att komma tomhänt? Och som sagt, så byggs det ju nästan alltid upp ett presentbord ändå...

Vad betyder egentligen det där "din närvaro är allt jag önskar mig"/"presenter behövs inte"/"presenter undanbedes"? Finns det någon kod för när det där faktiskt betyder att värden/värdinnan INTE VILL ha presenter och när det är en ren artighetsfras? (själv avskyr jag t ex att få prylar eftersom jag bor så trångt och är väldigt noga med smak och matchning hemma, och blommor är ju svårt att frakta hem om festen inte är hemma)

Hur brukar ni göra, när ni är gäster och när ni själva har festen och skriver att presenter undanbedes?

Sv: Presenter

I min värld betyder det att man inte vill ha några presenter.
När jag fyllde 30 nyligen tog jag med mina vänner till restaurang. Hade inte råd att bjuda alla och meddelade tydligt att eftersom de måste betala för sig själva så ville jag inte ha någon present.
Det funkade rätt bra, de kom dock inte tomhänta men presenterna var snarare symboliska än stora dyra saker. Det tyckte jag ändå var okej.

Jag köper alltid en present ändå. Om det inte står mer seriöst att "presenter undanbedes" för då respekterar jag det. Men står det såsom du beskriver så köper jag en present. Det behöver inte vara något dyrt och flådigt, men roligt och personligt.

Men varför skriver man något kryptiskt då? Varför inte utelämna kommentaren om att presenter "typ" inte förväntas, så vet man att det förväntas present så slipper man känna sig osäker. Jag är absolut inte emot att ge och få presenter vid fester av olika slag, jag blir bara väldigt förvirrad om dessa skrivningar som antyder att presenter inte förväntas men sedan visar det sig att alla har med presenter ändå...

Och kan du ge ett exempel på något roligt och personligt till en kusin som man träffar ett par gånger om året? Eller en 50-årig farbror? O_o Som dessutom inte ska vara dyr...

Fast människor man inte umgås så mycket med hade jag inte köpt presenter till ifall de uttryckt någon vilja att inte få presenter. Möjligtvis någon blomma ifall de inte var allergiska eller sådär. Eller en chokladask.

Det var mer närmare människor jag syftade på.

Jag köper en blomma eller en flaska trevligt vin. Tycker inte det känns trevligt att komma tomhänt även om det sagts så.

Fast människor man inte umgås så mycket med hade jag inte köpt presenter till ifall de uttryckt någon vilja att inte få presenter.

+ övriga svar

Det är det jag har svårt att tolka, är de där skrivningarna en uttryckt vilja eller är det något man bara skriver? Kanske jag som är socialt handikappad som tagit det på allvar...:o Alla här verkar ju vara överens om att man bör ta med sig något ändå.

Att det ska vara så svårt att komma på bra presenter då...:( Vin ger jag helst inte bort om jag inte känner personerna väldigt väl, framför allt inte inom släkten då vi har haft ganska jobbiga historier med alkolism på olika håll. Om alla gäster kommer med blommor är det svårt att frakta hem tänker jag...? Men choklad får det kanske bli i framtiden då. Så tråkigt bara att ge bort saker man inte vill ha själv...:p

Jag är nog lika socialt handikappad som dig, för jag förstår inte heller;):o:meh:....

Jag tycker allt med presenter/gåvor är jättesvårt att avgöra. Jag kapar tråden lite (hoppas det är ok?).

Exempel 1.

Du är bortbjuden på födelsedagsfika i all enkelhet till en kompis.
Jag känner att jag ska ha med mig något (behöver inte vara dyrt, en blomma, en flaska vin eller annan mindre sak som personen kan förväntas gilla). Rätt eller fel?

Exempel 2

Du ska hälsa på en vän/kompis/släkting eller liknande du inte sett på länge men blivit bjuden till ( kan handla om en lunch, fika, festkväll).

Jag känner även här att jag inte vill komma tomhänt, men är ändå tveksam till vad som förväntas. Tar gärna med mig en blomma eller liknande, men egentligen känns det lite fel. Ungefär som att " nu ger jag dig detta när jag får komma hem till dig, och jag förväntar mig detsamma när du kommer nästa gång". Jag vill inte att det ska vara så. Kom utan present till mig, för det är ditt sällskap och inget mer jag vill ha, men ger du mig en present, så vill jag ge tillbaka för att inte stå i skuld eller vara otacksam mot dig nästa gång.

Exempel 3

En bekant ( alltså lite längre bort än kompis/vän) bjuder in på något.

Ja, här är det självklart att ta med något, men hur dyrt?

Exempel 4

Du har avsagt dig julklappar/födelsedagspresenter, men du vet att du ändå kommer få av någon/några.

Ska man då ge tillbaka vid födelsedagar/jul även om man inte firar eller har inbjudna kalas tillbaka?

Jag har faktiskt problem med detta också. Jag tycker själv inte att presenter behövs , men samtidigt vill man inte vara snål, inte få och inte ge tillbaka mm.

Är det skillnad på att ge ( och få) present om man bjuder in på tex födelsedag, eller om man inte gör det? Jag har aldrig kalas för mig själv, men blir ibland bjuden. Jag får aldrig något när jag fyller själv, men det känns som att man ska/måste ha med sig när man ska på kalas och blir bjuden till någon.

För mig blir det då lite som att man bjuder enbart för att få presenter vid kalas, och bjuder man inte själv in vid liknande tillfällen, så spelar det hela ingen roll om man firar/fyller år/firar jul, det glöms eller man bryr sig inte mer.

OT

Förra året köpte jag födelsedagspresenter och julklappar till ett antal personer i mitt liv. Jag fick EN födelsedagspresent, av en vän i år. Ingen julklapp av någon mer än jobbets chokladkorg som stog till allmänhetens förfogande. Jag är inte bitter eller sur över det, men jag undrar ändå vad som förväntas av mig när jag ska "gå bort" och man alltid ska ge något och inte få tillbaka. Vad är er åsikt?

Du är bortbjuden på födelsedagsfika i all enkelhet till en kompis.
Jag känner att jag ska ha med mig något (behöver inte vara dyrt, en blomma, en flaska vin eller annan mindre sak som personen kan förväntas gilla). Rätt eller fel?
Fel enligt mig. Det är ju en kompis födelsedag!! Då köper man ju en present som den vill ha.

Däremot ifall personen inte bjudit in till fika/middag/etc så finns inga krav på födelsedagspresenter.

Du ska hälsa på en vän/kompis/släkting eller liknande du inte sett på länge men blivit bjuden till ( kan handla om en lunch, fika, festkväll).

Jag känner även här att jag inte vill komma tomhänt, men är ändå tveksam till vad som förväntas. Tar gärna med mig en blomma eller liknande, men egentligen känns det lite fel. Ungefär som att " nu ger jag dig detta när jag får komma hem till dig, och jag förväntar mig detsamma när du kommer nästa gång". Jag vill inte att det ska vara så. Kom utan present till mig, för det är ditt sällskap och inget mer jag vill ha, men ger du mig en present, så vill jag ge tillbaka för att inte stå i skuld eller vara otacksam mot dig nästa gång.
Hit hade jag inte haft med mig någonting speciellt, men skulle jag känna att jag ville ha med mig någonting så blir det en blomma, en chokladask, en flaska vin ifall personen dricker, etc. Ingenting personligt och speciellt.

Hade jag köpt någonting till alla middagar man blir bjuden på hos kompisar gör man ju inget annat än att köpa presenter. Det blir ju en ohållbar "tävling" kring alla också.

En bekant ( alltså lite längre bort än kompis/vän) bjuder in på något.

Ja, här är det självklart att ta med något, men hur dyrt?
Blomma, chokladask, vin. Typ max 150:-.

Du har avsagt dig julklappar/födelsedagspresenter, men du vet att du ändå kommer få av någon/några.

Ska man då ge tillbaka vid födelsedagar/jul även om man inte firar eller har inbjudna kalas tillbaka?
Det tycker jag inte. Om man inte firar så blir det inga presenter enligt mig. Visst kan man köpa present ändå ifall man vill, men det finns liksom inget krav.

Jag tycker att det är "trevligt" att ta med sig något. Det visar på en omsorg och det är ju så man gör helt enkelt i vår kultur. Men jag skulle mycket väl kunna skriva presenter undanbedes, jag känner mig väldigt sällan glad och tacksam över att få fler prylar. Jag kan inte komma ihåg sist när jag blev genuint glad över en present, det kanske var något från barnen. Sen kanske det är detta med att när man visar omsorg enligt ett sorts regelsystem så har jag svårt att känna mig på djupet berörd. Blir en present fel så kan den också snarare förstärka en klyfta mellan människor än göra dem glada.

Så för min del så hade det varit väldigt ärligt menat om jag avsagt mig presenter, det är helt enkelt inte viktigt för mig. Sen har man problemet som gäst att man inte vill komma tomhänt och man kan dessutom som du skriver ge sig på att det finns ett antal som tar med sig present ändå. Det jag hade kunnat tänka mig att ge i en sån situation är nog en flaska champagne eller nån annan förbrukningsvara som snittblommor. Det är viktigt att presenten är kravlös (det är lite det man är ute efter när man avsäger sig presenter) så jag tycker inte att en upplevelse blir rätt i ett sånt sammanhang.

KL

Ett tips om man inte vet om man ska ge något, eller vad, är att ge bort något som kan göra skillnad. Genom Unicef och andra organisationer kan man skänka allt från malariavaccin till getter. De flesta brukar tycka att det är en bra idé; och de flesta har för mycket prylar ändå.

Jag försöker vara övertydlig. D v s när vi gifte oss skrev vi att närvaron var det viktigaste (många fattiga studenter bland gästerna som vi hellre såg var där än kände sig tvungna att ge något), men tillade att om man ändå skulle vilja ge något önskade vi oss X. En del hade med sig saker, en del inte.

I sådana fall anser jag dock att man inte har presentöppning under tillställningen.

Och så blir det presentöppning som ett stort jippo och så känner man sig dum som inte hade med något...

Det enda som jag tycker mer illa om än offentliga presentöppningar är folk som undanber sig presenter. Det blir jättemycket ångest innan man går på fest. Dessutom har personen alltid ett moraliskt övertag framgent iom att man själv inte undanber sig presenter -så som man ska numera- och då verkar girig. När man egentligen låter bli att nämna presenter för att man hatar krångel.

Sist nu insåg vi att man måste ge presenter lite då och då som överaskning, men inte på födelsedagar, för att komma ifatt de man får lite då och då av personer som inte vill ha.

Att först undanbe sig presenter och sedan offentligt öppna dem man får är ju helt vansinnigt. Då får man väl diskret ta hem dem och öppna själv dagen efter. Eller såklart ännu hellre, öppna presenter allteftersom man får dem-vilket är det normala och trevliga (men det går såklart inte på stora middagar).

Jag har till och med varit med om folk som bjudit på fika och medvetet undanlåtit att berätta att det är födelsedagsfika, då får man dubbelstraff
1. man höll inte reda på personens födelsedag
2. man får se när personen öppnar de andras presenter.

Helt enkelt, om det inte är långa resor och kuvertpris tycker jag man gärna kan låta bli krångla till det.

(själv avskyr jag t ex att få prylar eftersom jag bor så trångt och är väldigt noga med smak och matchning hemma, och blommor är ju svårt att frakta hem om festen inte är hemma)

Kan man inte bara vara lite generös med sitt utrymme.

Hur brukar ni göra, när ni är gäster och när ni själva har festen och skriver att presenter undanbedes?

Ibland tar jag med, ibland inte, suck!

Själv tar jag tex gärna emot presenter på födelsedagsfika, men jag blir lika glad om någon kommer utan. Men hur skriver man det? Bättre att bara inte nämna ämnet.

Senast ändrad:

Det var jätteenkelt förr. Födelsedagsinbjuden -present, (inte bjuden, inte present)
första gången någon bjuder hem en -present.
Jul-present till släktingar.

I övrigt inte present.

Nu verkar ju folk ge bort en flaska vin varje nedrans gång de går hem till sin bästis. Jättekonstigt. Så enda gången man inte ska ha med ngt är på just födelsedagar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 335
Senast: Mineur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 509
Senast: Imna
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka