Prematurer vad behövs?

FadeAway

Trådstartare
Blev precis moster till två småttingar planerade i mitten av oktober. Jag vill givetvis skämma bort dem lite granna men min erfarenhet är noll när det gäller prematurer. Vad behöver de när de är så här små? :)

Sv: Prematurer vad behövs?

Vet inte hur mycket föräldrarna själv redan har införskaffat men vi behövde plötsligt prematurkläder när dottern fick för sig att komma tidigare.
Prematurnapp?
Yttepyttemössor?

När dom är så små behövs nog inte så mycket extragrejer utöver vad man ger/använder till "vanliga" bebisar.

Prematurkläder är verkligen svindyra, och uppskattades av oss i alla fall. Samma sak med att hitta så små mössor, det var inte lätt alls. Vi fick också behov av flera filtar än tänkt, då den lille inte kunde hålla värmen själv lika bra som en normalt född bebis.
Andningslarm inköptes också snabbt, och hjälpte mig att sova många nätter.
Märkte att jag blev väldigt mkt mer nojig och försiktig när hon var så himla liten, mot när äldsta föddes och var normalstor..

Mamman i min bvc-grupp som hade en prematurbebis bar den i trikåsjal i början. Jag vet inte hur det var på neonatal, men när de kom hem bar hon barnet för att ge den värme. Dessutom var barnet mer skyddad mot infektioner i bärsjalen tyckte hon. Ev. Förkylda främlingar sticker inte lika lätt ner näsan i en bärsjal som i en barnvagn.

Jag har två små tvillingkusiner som är prematurer (men med tanke på åldersskillnaden mellan min mamma och min moster känner jag mig nästan lite som moster åt de där busfröna också), och mitt tips är kläder! Med tvillingar kanske föräldrarna ändå tagit med i beräkningen att barnen kan komma (mycket) tidigare än beräknat, men annars kanske de bara har kläder i de "vanliga" storlekarna. Jag var pytteliten som nyfödd och mormor hade stickat massor av fina kläder till småttingarna i ungefär samma storlek som jag hade haft (2 kg tung), de drunknade i dem i början.

Annars något gosedjur kanske? "Mina" fick varsitt gosedjur när de föddes, som idag (de är tre år nu) fortfarande är favoriterna. De går ingenstans utan dem.

Jag är mamma till en liten prematur som föddes tre månader för tidigt. Han är nu sju månader och är ungefär som en fyra månaders. De första två månaderna bodde vi på sjukhuset. Sedan följde några veckor med hemsjukvård.

Första tiden om de ligger i kuvös behövs inget särskilt. Då används inte kläder och på många ställen får inget eget så som gosedjur vara i kuvösen. Men när de kommer ut i värmesäng kan oftast egna kläder användas även om det brukar finnas på sjukhuset. Jag använde några kläder i storlek 38 på sjukhuset. När vi fick komma hem var det storlek 44 som användes. Små mössor var jättesvårt att hitta så det kan ju vara roligt att ge. Små åkpåsar/overaller kan också vara roligt och användbart när de kommit hem om det är kyligt då.

Ett tips om gosedjur när de får ha det är att det är något som är lätt att greppa för små små händer. Prematurer har ofta slangar och sladdar på sig som de drar i. Ett gosedjur vore bättre. Virkade bläckfiskar brukar vara populära för de små premisarna.

Bärsjal är jättemysigt att bära runt liten i. Fast jag föredrog vävd framför trikå. Mysiga filtar är alltid bra och har används mycket (som ska ha tvättats i parfymfritt tvättmedel innan de små får dem, gäller även gosedjur, kläder och sjal)

Ett annat tips är att försöka underlätta för föräldrarna. Det är ett tufft liv att bo på sjukhus och se sitt barn kämpa för överlevnad. Några trevliga böcker kan vara bra. Både vuxenbok och barnbok att läsa för de små så de får höra rösten. Kanske bjuda ut dem på middag eller liknande så de får komma ifrån ett tag.

Om din syster gillar smycken så kan nog prematurhjärtat (preemie-heart) vara en uppskattad gåva. Kanske även en varsin till bebisarna om det är tjejer (går ju förstås till pojkar också om man vill det)

Och något jag ångrar mycket är att jag inte gjorde en gipsavgjutning av de små små händerna och fötterna. Så ett/två gipsavgjutningsset är ett hett tips

De är födda i v 33 och vägde 1,9-2,2kg och var 42-45cm långa :) Så de är ju små men inte supersuper små :)

Ja det var ju inte så väldigt smått. Skönt. Då är de mer färdiga för livet utanför och slipper kämpa så mycket :)

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
861
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 204
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 417
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar