PRE vs Lusitano

Centaur

Trådstartare
Vad är det för likheter och olikheter mellan dessa raser? Berätta allt ni kan komma på!

Min nästa häst ska vara utav en av dessa raser har jag bestämd. ;) Var först mest inne på PRE, men har nu sett flera riktigt fina lusitanos. :d Har även fått intryck av att lusitanon ligger bättre i pris?

Kan tillägga att jag rider dressyr.

Sv: PRE vs Lusitano

PRE och lusitano var i stort sett samma ras fram till för ca 100 år sedan. Man köpte och sålde hästar hej vilt över gränsen, helt enkelt. Det är i stort sett samma blod som flyter i årdrorna.

I Spanien var tjurfäktning till häst länge förbjuden, medan den i Portugal varit tillåten hela tiden. Lusitanon har därför avlats mer mot tjurfäktning och funktion, medan PRE:n har avlats lite mer för att vara flashig på fiestas. Detta är dock en rätt grov generalisering - båda sorter finns på båda sidor om gränsen, plus att det hela tiden har funnits allmänt dressyrintresserade människor på båda sidor gränsen. Båda länderna har ju också boskapsarbete till häst. Nu för tiden föder båda länderna upp hästar som ska funka som moderna sporthästar också.

Mitt hjärta klappar mest för lusitanon, om jag ska välja. Men jag skulle råda dig att titta på hästar från båda raserna och välja den individ som passar dig bäst.

På svenska lusitanosällskapets hemsida kan du hitta en jämförelse mellan pre och lusitano. Jag vill minnas att raserna ur genetisk synpunkt är desamma - men att lusitanon avlats mer med avseende på de ursprungliga användningsområdena. Enligt min egen erfarenhet av dessa båda raser tycker jag att det generellt verkar som att pre:n kanske har ett något lugnare och mjukare temerament också - men det där är ju förstås högst individuellt!

Jag tycker du ska bekanta dig med hästar av båda raserna innan du bestämmer dig och framförallt - att välja rätt individ framför "rätt" ras! De är båda underbara raser faktiskt!

Lycka till!

Jo det är klart, individen är alltid viktigast. :)

Men är ju bra att ha ett hum om vad man kan förvänta sig av dom olika raserna.

Vad är det du har för hästar nu? *nyfiken* :p

ja det är som du säger, deras stamböcker skilldes för 60 år sedan, tror jag att det var.

Portugiserna avlar för tjurfäktning och för krig, vilket ger MODIGA hästar, vissa kan även attakera de som står framför särskilt om de kommer från armen ur vissa linjer..

Fast det finns en skillnad,, i Spanien finns det två el tre Lusitano stuterier som är med i avelsboken och i Portugal finns det inga som avlar PRE skule jag villja påstå.

En vän och uppfödare av PRE i spaninen berättade en gång stolt över att hon säljer hästar över hela världen. Men mest stolt var hon över att hon även hade ålt hästar till Portugal.

Jag får ofta höra frågan.. PRE eller Lusitano?
Båda raserna är kanon fina!!!! ingen tvivel..
Sen kan jag tycka att är man ute efter lite mer allround kanske lite tuffare häst så är det Lusitanon.
PRE är vackrast! det är PRE som oftast är den där vita sagohästen man fantiserar om. :love:
PRE är ju avlad för show, utseende mm.
Medans Lusitanon är en brukshäst.
Extriört mässigt så tycker jag att Lusitanon har kortare rygg, kankse lite oädelt huvud.
Ridmässigt skulle jag säga Lusitanon
Utställning show PRE (Andalusie)
Men som sagt eftersom raserna har varit detsamma, så är det ofta svårt att se och märka skillnad på dessa raser..
Så individen avgör...
men så är det ju med allt...

Jeg synes det er feil å generalisere det som om at Lusitano er bruksvarianten og P.R.E. har et vakkert utseende og er mer for show.
JA, det finnes mange P.R.E. stutterier som avler med den hensikt å vinne på utstillinger. Men det finnes også mange P.R.E. stutterier som avler brukshester.
I Spania finnes det nå mange P.R.E. som konkurerer i Grand Prix dressur, og det er også en god del som viser seg fram i store mesterskap.
I USA finnes f eks Gaucho III og Rociero, som har hatt/har stor suksess i GP. Vi skal jo heller ikke glemme Invasor, Oleaje, Flamenco, Fuego, Impaciente osv. Alle P.R.E.-hingster som har konkurert/konkurerer internasjonalt i Grand Prix. Det finns mange flere, men jeg husker ikke navnene nå...

Det finnes altså flust med P.R.E. i Grand Prix rundt om i verden, og det sier vel sitt om at rasen inte bare er for show, selv om mange Lusitano-avlere/eiere liker å framstille det slik ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 072
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
561
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 547
Senast: Ragdoll
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 092
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka