PRE/Fullblod ?

Nanny

Trådstartare
Har ett Engelskt fullblodsto som jag planerar att betäcka med en Pre hingst i år, med tanke på hur det ser ut nu med att få en avkomma såld, så undrar jag bara lite, tror ni att det finns någon marknad för den kombinationen ?
 
Sv: PRE/Fullblod ?

Jag seminerade mitt arabsto med PRE för 5 år sen. Den avkomman har varit till salu sen den föddes. Först för ett par veckor sen blev den såld. (För en struntsumma) Och det var inget fel på hästen, skapligt byggd, söt och lätthanterlig.
Min uppfattning är att folk vill endera ha rena PRE, eller rena halvblod, eller rena araber.
 
Sv: PRE/Fullblod ?

Håller med föregående.. Har en swbkorsning som jag har haft till salu sen hon föddes, dock bara muntligt i vän/bekantskapskretsen och inte förrens nu finns det en intresserad. MEN dock inte förrens hon är inriden!! Och då är hästen född 2010 så jag får ha kvar henne minst 1 år till och så får jag oxå en struntsumma som knappt inte ens täcker första årets kostnader :)
Men vill du göra den korsningen, gör den men räkna med att du riskerar att stå med kostnaderna om ingen visar intresse!
 
Sv: PRE/Fullblod ?

Det är ju som vanligt en fråga om tillgång och efterfrågan som på allt som man ska sälja ;) Fullblod/pre är en korsning som kallas Anglo/Hispano i spanien men har ingen spansk stambok utan går under korsning, PRHá har ju en egen stambok i spanien, men tyvärr så skrivs dom som föds i sverige inte in där längre utan blir en partbredarab . Tror att om man skulle få igång PRHà stamboken i sverige så skulle det bli en ras som är lättare att sälja en som det är nu :) Som marknaden är nu ekonomiskt i världen så tror jag att en korsninghäst vad det en är för korsning är svår sålt :crazy: Då man kan få renrasiga hästar till rea pris .

Att ta ett korsnings föl efter sitt sto kan man göra tycker jag om tanken är att behålla för sig själv som den nya hästen i sitt liv ,men att producera för att sälja tror jag inte är någon idé alls

Tesora
 
Sv: PRE/Fullblod ?

Känns ju som om det är bättre att låta bli helt då :confused: För det går ju inte att sälja rena fullblod heller..
 
Sv: PRE/Fullblod ?

Ska du betäcka så är nog bästa alternativet halvblod. Men välj nån med stabilt psyke.
 
Sv: PRE/Fullblod ?

Att ta föl på sin häst och tro att man ska kunna göra en vinst på det, är vansinne.
Speciellt om det är en korsning. Men ska man ha den till dig själv så är det absolut inget fel med det alls.
"Avel" är inte för "vanliga" hästägare, det är dyrt och hästarna blir inte sålda. Själv har jag tagit föl på mitt hlvb men jag ska ha kvar den för eget bruk.
Tyvärr är det så här det funkar.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 422
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 415
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp