Prata när ni rider

Lindon

Trådstartare
Jag läste i hästfocus (augustinr) att man inte ska prata med sin häst. Då menar jag babbla på om ditten och datten.:o Det stod att hästarna tillslut stänger av eftersom det bara är ett ända swahili för dom.. vilket man fattar. Samt att det kan visa ett tecken på odominans från vår sida. Jag är verkligen en sån som både pratar extremt mycket med människor men även med djur! Nu då man tänker på det så klart det är en dum ovana! Ska försöka sluta av med det och ist bli bättre på att visa vad jag vill med kroppen.

MEN! I ett läge kan det vara bra, nämligen då man är ute och rider själv i skogen. Då brukar jag prata med min häst eller sjunga för att skrämma (eller rättare sagt varna) bort ev djur (har massor med älgar, rådjur, björn??) här i skogarna och har inte lust att överraska såna. Hur gör ni i skogen? borde man skaffa nån sorts plinga? eller fortsätta sjunga?det kanske inte uppfattas som samma pladdrande för hästen om man sjunger...

Lite onödig tråd :angel: Men vad har ni för tankar om detta??

Sv: Prata när ni rider

Nu har jag inte läst den tidningen, men som det är med alla teorier, det är några som "tror" på den, men det betyder inte att den är Allsmäktig;)
Känner du att du har bra kontakt med dina djur fast du pratar mkt, tycker jag du ska fortsätta med det:)

Jag har för (o?)vana att prata med mig själv och hästarna när jag är i stallet eller ute i skogen. Är i regel ensam och då får man ju underhålla sig själv :p Är jag på banan eller rider mera aktivt ute är jag tyst. Det blir för mycket att tänka på om jag ska prata samtidigt.

Känner att min kontakt med hästarna snarare sitter i mitt kroppsspråk och "tänk" än i rösten. Däremot upplever jag att om jag är ute när det är mörkt så är hästarna inte lika uppmärksamma på ljud ifrån skogen om man pratar litegrann.

Men visst, kompisar som bara maler på timme efter timme slutar man själv att lyssna på, så varför skulle inte hästarna sluta lyssna på vårt snack?

Jag upplever också att mina hästar är lugnare om man nynnar en trudelutt. ELLER kanske jag är lugnare då jag sjunger? kan vara den vägen också;) men jag borde verkligen sluta prata på i onödan,men det är jobbigt då man börjat på.

Jag känner mig lika lugn/inbillat lugn oavsett om jag håller käft eller ej. :D Men visst, att sjunga får ju en på andra tankar när man rider genom en skog där himlen inte syns för grantopparna och det börjar skymma i november. Då finns det bergatroll överallt. :D

Jag upplever också att mina hästar är lugnare om man nynnar en trudelutt. ELLER kanske jag är lugnare då jag sjunger? kan vara den vägen också;) men jag borde verkligen sluta prata på i onödan,men det är jobbigt då man börjat på.

För att du ska kunna sjunga måste du andas, när du andas blir du lugn och avspänd. Prova att sjunga om du är rädd och stressad, det går inte!

Sitter du spänd och är rädd på hästryggen så håller du garanterat andan och hästen märker det. Börja sjunga så slappnar du av och hästen känner av ditt lugn.

Brukar nog gå och nynna lite i stallet, prata med Pållan när hon hittar på en massa ofog i stallet, vilket hon oftast gör! :)

På banan/ridhus/gräsfältet pratar jag inte så mycket med hästen, mest: Bra, rätt osv..

Men i skogen skulle jag allt vilja höra mig själv någon gång :D
Ingen älg eller något sånt skulle vilja komma i närheten av oss skulle jag tro, haha..
Pratar med hästen om allt möjligt, allmännt. Låter säkert helt knasigt..

Men då kan jag ju också berätta att jag aldrig i mitt hästliv stött på en älg eller något stort vilddjur när jag varit ute och ridit i skogen.
Så slutligen;
På ridbana/ridhus/fältet: Nej
I skogen: Ja :D

M-oaa

Oj, det visste jag inte att det var dåligt att prata med dom, pratar alltid med min häst när jag är i stallet lr tävlar. men det känns som han lyssnar;)

Jag pratar, hummar o sjunger oavbrutet till häst. Det är ett sätt för mig, att slappna av själv och komma ihåg att andas, för att inte spänna mig i "krissituationer". Jag har varit expert på att överföra spänningar i min häst, och gör det väl i bland fortfarande men inte på långt när, som för några år sen.

Så jag tänker fortsätta prata swahili med min häst, hon tycks inte misstycka och hon verkar förstå det. Hon är antagligen en språkbegåvning, mitt lilla hjärta. :love:

Äh, klart man kan prata lite strunt med sin häst. :) Min häst verkar gilla när jag småpratar med honom, ser nyfiken och alert ut. Jag pratar både med mig själv och med honom när jag är i stallet och skogen, pratar jämt med mig själv annars också. Däremot behöver man ju inte mala hur mycket som helst, precis som någon sa så är det som med väldigt pratglada vänner att man stänger av. Men kommer det några meningar här och några meningar där... Äsch, jag tror inte de mår sämre eller slutar lyssna för den sakens skull. Tvärtom tror jag att det kan stärka banden lite.
Däremot får man kanske tänka på i vilken ton man pratar.

Min häst älskar för övrigt när jag sjunger för honom, han är aldrig så lugn och harmonisk som då.

Jag känner mig lika lugn/inbillat lugn oavsett om jag håller käft eller ej. :D Men visst, att sjunga får ju en på andra tankar när man rider genom en skog där himlen inte syns för grantopparna och det börjar skymma i november. Då finns det bergatroll överallt. :D

Hihi, jag bor i området bergatrollet xD

Tja, jag tror man ska ta allt med en nypa salt. Men det kan nog ändå ligga en del i det. När jag rider själv så säger jag inte så mycket, och då lyssnar hästen väldigt bra på röstkommando, fast när jag rider med en kompis och vi småpratar under ridturen, så är han inte alls lika fokuserad och uppmärksam.

Däremot så tycker jag inte att det bara är negativt. Jag pratar också på vissa älgställen i skogen eller om jag hör att det prasslar lite.
När jag skulle börja rida ensam med min häst så hade han alltid väldigt brottom och var väldigt spänd. Då slappnade han faktiskt av när jag sjöng. Om det beror på att han tyckte det kändes tryggt eller om det bara var för att jag slappnade av mer vet jag inte.
Det fick jag lära mig en gång, att om man sjunger, ordentligt från magen, så slappnar man av lättare om man är lite spänd (ibland kanske man inte ens tänker på att man spänner sig lite)

Där har vi hittat förklaringen till att medisponnyn inte vill bli hämtad av mig från hagen, det beror såklart på mitt eviga pratande, sjungande och visslande när vi är ute och rider i skogen :idea:

Eller också är han en gammal pensionerad ridskoleräv som vet hur roligt det är att jävlas lite innan man låter sig fångas :devil:

Det där skulle jag ta med en ganska stor nypa salt. Hur skulle då träningar eller om man är ett par stycken i stallet och pratar medans man gör iordning hästarna påverka? Det känns inte som något som jag skulle ta så allvarligt på.
Jag tycker snarare att om man rider ut två personer och sitter och pratar och är lugna och avslappnade så är ju hästarna lugna och avslappnade. Man förmedlar ju sin energi till hästen vid ridning sas.

Jag har haft många hästar, har sju i dagsläget, den jag haft längst hade jag i 14 år. Jag snackar, sjunger, nynnar, you name it. Mina hästar är inte ett dugg avtrubbade, de kan stå och halvsova och sen när jag kommer där med mitt trallande så spetsar de öronen. När jag rider lyssnar de väldigt bra på rösthjälper. De kopplar ihop braaa med att de är duktiga, så det är kanon att bara behöva säga bra så vet de att de gör rätt. detsamma med nej - jag behöver inte höja rösten, ingenting. Säger bara lugnt nej så vet de att det är fel.

Så snacka på ni - jag tror på det! :D

Jag läste i hästfocus (augustinr) att man inte ska prata med sin häst. Då menar jag babbla på om ditten och datten.:o Det stod att hästarna tillslut stänger av eftersom det bara är ett ända swahili för dom.. vilket man fattar. Samt att det kan visa ett tecken på odominans från vår sida. Jag är verkligen en sån som både pratar extremt mycket med människor men även med djur! Nu då man tänker på det så klart det är en dum ovana! Ska försöka sluta av med det och ist bli bättre på att visa vad jag vill med kroppen.

MEN! I ett läge kan det vara bra, nämligen då man är ute och rider själv i skogen. Då brukar jag prata med min häst eller sjunga för att skrämma (eller rättare sagt varna) bort ev djur (har massor med älgar, rådjur, björn??) här i skogarna och har inte lust att överraska såna. Hur gör ni i skogen? borde man skaffa nån sorts plinga? eller fortsätta sjunga?det kanske inte uppfattas som samma pladdrande för hästen om man sjunger...

Lite onödig tråd :angel: Men vad har ni för tankar om detta??
:D Här är ännu en som pratar, sjunger, nynnar och jiddrar med pålle under rytt/mys i hage och boxsammanträde:D Jag använder mig av sång i avslappnande syfte... ibland när jag blir jättespänd brukar dottern tvinga mig till sång... tror inte Kamel har något emot det... Han verkar mysa av vår samvaro lika mkt som jag...trots att jag nog kan pladdra ganska rejält:rofl:

tack för alla svar! jag tänker fortsätta prata/sjunga i skogen just för att skrämma bort alla troll/älgar/andra djur:p

Anledningen till varför man inte skulle prata - då som jag då stup i ett, var att: (enl. hästfocus) våra munrörelser kan uppfattas som en undergivelserörelsesignal av hästen. Eftersom den allra viktigaste undergiv. sign. är att tugga och slicka sig om munnen. Därför kan hästarna uppfatta vårt pratande som ett tecken på att vi är undergivna... Ganska intressant tanke tycker jag! En annan sak var att om man pratar mycket medan man jobbar med hästen kan man missa vad hästen säger genom sitt kroppspråk. Dvs det är svårt att "lyssna" medan man själv pratar.

Detta kan ju förståss tas med en nypa salt, klart det skadar knappast att prata lite med hästar. Men som jag vars mun går i ett även ibland när jag rider borde kanske stänga min egen mun och lyssna på min häst! kanske missar jag mycket!:idea:

Problemet är att vi människor är inga hästar så vad vi gör med munnen är inte samma saak som vad en häst gör med munnen. Tänk bara på våra små osynliga öron jämfört med hästen = bakåtstrukna öron. Eller våra ögon med väl synlig ögonvita. Hästarna går knappast och tror att alla människor är arga för det.

Jag är också "en sån" som snackar med hästen när jag rider :angel: Pratar om allt och inget, sjunger. Lugnar också hästen (vid behov) med rösten och ger kommandon för bl.a. galoppfattning med rösten. Nemas problemas, hon lyssnar lika bra på rösten när jag snackar smörja och sen kommenderar, som när jag sitter tyst och sen ger samma kommando :D

Det här med hästarnas tolkning av vårt kroppsspråk. Jag är rätt övertygad om att hästarna (som är vana vid människor, ser oss dagligen o.s.v.) har rätt bra koll på hur vi använder vårt kroppsspråk för att kommunicera.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 208
Senast: cambodia
·
Hästhantering På kort tid har tre hästar oberoende av varandra reagerat på samma obehagliga sätt när vi ska rida ut i skogen. För att komma ut i...
Svar
14
· Visningar
2 036
Senast: Piraja
·
Hästmänniskan Jag känner att bara måste få skriva av mig lite ang. en fruktansvärd grej! Jag ska försöka göra det så kortfattat jag kan. Jag hade...
Svar
15
· Visningar
3 255
Senast: Nea86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama