Prata av mig! Bryter snart ihop över min arbetssituation.

Unionen skriver:
"Tjänstledig
Den som är tjänstledig saknar som regel rätt till arbetslöshetsersättning.

Om du är tjänstledig ska din ansökan kompletteras med anledningen till tjänstledigheten."

ka.se skriver:
" Reglerna om tjänstledighet är sådana att en tjänstledig bara kan få ersättning från a-kassan av hälsoskäl eller om man tagit tjänstledigt från ett deltidsjobb för att ta ett annat deltidsjobb med samma eller högre omfattning."

Lovisaleonora jag måste verkligen trampat dig på en öm tå eftersom du gick igång på alla cylindrar ;)

Jo det finns faktiskt den möjligheten att få tjänstledigt, söka annat arbete och stämpla. Av ts trådstart framgår inte hur länge hon varit sjukskriven.. vi har ett gäng som får det nämligen.

Ot
Rehabansvaret inteträder direkt och kräver ingen längre sjukskrivning för att ag ska agera. Däremot är det ruskigt vanligt att arbetsgivaren inte är aktiv ens när vi på fk trycker på om utlåtande av arbetsgivaren om den försäkrade kan erbjudas annat arbete tillfälligt eller få anpassade arbetsuppgifter. Tyvärr har vi inte heller lagen med oss att kräva bevis för att utredning skett på hela organisationsnumret. Det vi skulle kunna göra är att ge en impuls till arbetsmiljöverket som sedan får utreda.

Till ts. Nu vet jag inte hur länge du varit sjukskriven, men om din läkare säger att du inte ska jobba där och du själv uppger att du kan ta andra arbeten i o m att du söker annat arbete så ser jag (utan närmare specifika uppgifter i ditt fall) det som att du nog inte har rätt till sjukpenning efter 180 dagar. Då prövas arbetsförmågan gentemot alla normalt förekommande arbeten på arbetsmarknaden. Särskilda skäl ska inte tillämpas på psykiska diagnoser exempelvis utmattning etc.

Ts du skriver att du söker massor med jobb. Blir du kallad på intervju? Om inte, se över ditt cv och ditt personliga brev, ofta är det där man sorteras bort pga att man inte är duktig nog på att få läsaren att vilja veta mer.
Du kan också skriva in dig på arbetsförmedlingen även om du har en anställning.
Skulle det vara att du är fortsatt sjukskriven men får indrag av sjukpenningen så är det jätteviktigt att du står som aktivt arbetssökande i skat 11 första vardagen efter beslut från fk om du ska skydda din sjukpenninggrundande inkomst medan du stämplar.

Lycka till.

@Girasol Du verkar ha lite koll kring FK.
Om man fortfarande är deltidssjukskriven vid dag 180 för utmattning, får man sjukpenningen indragen om man kanske skulle orka jobba någon timme mer inom annat yrke. Men är på god väg tillbaka i sitt vanliga yrke och man har en rehabplan och arbetsgivaren försöker anpassa i den mån som går.

Lovisaleonora jag måste verkligen trampat dig på en öm tå eftersom du gick igång på alla cylindrar ;)

Jo det finns faktiskt den möjligheten att få tjänstledigt, söka annat arbete och stämpla. Av ts trådstart framgår inte hur länge hon varit sjukskriven.. vi har ett gäng som får det nämligen.

Tycker det är rätt tröttsamt att annan åsikt betyder att man "drar igång på alla cylindrar". Jag tycker det är anmärkningsvärt att gå ut med information som motsäger tillgänglig fakta och som faktiskt kan innebära stora men för TS om TS följer utan att först se vad det kan innebära.

@Girasol Du verkar ha lite koll kring FK.
Om man fortfarande är deltidssjukskriven vid dag 180 för utmattning, får man sjukpenningen indragen om man kanske skulle orka jobba någon timme mer inom annat yrke. Men är på god väg tillbaka i sitt vanliga yrke och man har en rehabplan och arbetsgivaren försöker anpassa i den mån som går.
Tja ska man vara idiot och rent teoretiskt så kan man ju tjura och dra in men neeej jag vet ingen som gör det om det finns en plan och den följs och det fungerar. Vi är inte ute efter att sabba för folk och göra folk arbetslösa. Men fungerar inte planen så hamnar det ju i ett annat läge.

Tycker det är rätt tröttsamt att annan åsikt betyder att man "drar igång på alla cylindrar". Jag tycker det är anmärkningsvärt att gå ut med information som motsäger tillgänglig fakta och som faktiskt kan innebära stora men för TS om TS följer utan att först se vad det kan innebära.
Ja jag tycker du är aningens aggressiv i din framtoning mot mig. Jag vet att det går, vet flera som fått det men vi pratar generella saker och inte exakt specifika i en teåd här eftersom varken du eller jag har samtliga fakta på bordet. Hur du tänker om ts vet jag inte men i min värld utgår jag från att ts tar saker i en tråd på ett forum som tips att kolla upp och oavsett vad inte litar blint på eftersom varken du eller jag är hennes handläggare och därmed har den fulla inblicken i hennes ärende. Jag utgår från att ts är vuxen nog att ta det ställningstagandet.

Jag vet inte heller vad du jobbar med, men jag vet vad jag gör om dagarna och jag har inte för vana att öppna munnen på ett forum om sådana saker utan att veta eller i annat fall skriva "jag tror"...

Härmed ändar jag en för mig meningslös diskussion med dig, för jag ser den inte relevant i förhållande till ts tråd.

En liten uppdatering från mig såhär efter jul..

Allt har brakat samman, kroppen säger tvär nej till allt! Att bara ta sig ut med hundarna eller till toaletten kräver all den energi jag samlat ihop. Sen är det tillbaka till sängen som gäller. :(
Jag är så otroligt hjärntrött att ögonen svider och rinner och ögonen känns som att de ska ploppa ur skallen bara av att skriva det här, det är som en enda dimma i huvudet.

Som det ser ut just nu har jag en läkartid den 9:e januari och en tid till psykolog den 13:e i min hemkommun. (jag ska börja arbeta den 6:e egentligen) Just nu är jag i Danmark, 7 h ifrån min hemkommun. Hur jag ens ska orka köra hela den vägen när det är dags vet jag inte. :( Det får väl gå på något sätt.. med många pauser.

Fram tills dess är det enda jag orkar, att sova.. problemet är att jag vaknar upp tröttare än när jag somnade..

Hoppas ni har haft en fin jul allihopa! :heart

En liten uppdatering från mig såhär efter jul..

Allt har brakat samman, kroppen säger tvär nej till allt! Att bara ta sig ut med hundarna eller till toaletten kräver all den energi jag samlat ihop. Sen är det tillbaka till sängen som gäller. :(
Jag är så otroligt hjärntrött att ögonen svider och rinner och ögonen känns som att de ska ploppa ur skallen bara av att skriva det här, det är som en enda dimma i huvudet.

Som det ser ut just nu har jag en läkartid den 9:e januari och en tid till psykolog den 13:e i min hemkommun. (jag ska börja arbeta den 6:e egentligen) Just nu är jag i Danmark, 7 h ifrån min hemkommun. Hur jag ens ska orka köra hela den vägen när det är dags vet jag inte. :( Det får väl gå på något sätt.. med många pauser.

Fram tills dess är det enda jag orkar, att sova.. problemet är att jag vaknar upp tröttare än när jag somnade..

Hoppas ni har haft en fin jul allihopa! :heart
Finns det ingen som kan köra åt dig? Tåg? Låter inte bra att du ska köra själv när du mår så dåligt, var rädd om dig :heart Kan din kille köra kanske?

Finns det ingen som kan köra åt dig? Tåg? Låter inte bra att du ska köra själv när du mår så dåligt, var rädd om dig :heart Kan din kille köra kanske?

Tyvärr arbetar han datumet jag ska hem, annars hade han gjort det..
Jag har funderat på tåg, men jag ska ha med mig mina två små hundar och packning så frågan är om det inte blir mer jobb med det.

Uppdatering från mig!

Idag sa jag upp mig från mitt arbete!
Jag har inte varit tillbaka emellan då jag blev sjukskriven på nytt igen.
Just nu känns det helt rätt och det enda jag kunde göra! Situationen var som så många påpekat helt ohållbar.

Uppdatering från mig!

Idag sa jag upp mig från mitt arbete!
Jag har inte varit tillbaka emellan då jag blev sjukskriven på nytt igen.
Just nu känns det helt rätt och det enda jag kunde göra! Situationen var som så många påpekat helt ohållbar.
Du ska göra det som känns bäst för dig! Och nu har du ju ett sprillans toppfräscht CV att söka andra mycket bättre jobb med ;)

Du ska göra det som känns bäst för dig! Och nu har du ju ett sprillans toppfräscht CV att söka andra mycket bättre jobb med ;)

Ja, detta var verkligen det rätta :)

Vet inte hur jag någonsin skall kunna tacka dig, men har du vägarna förbi Ringkøbing i Danmark så bjuder jag på fika :D :heart

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 230
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 257
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 746
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 806
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar