Prata av mig! Bryter snart ihop över min arbetssituation.

Du kan i samråd med din läkare jobba på att bli uppsagd pga hälsorisk så du slipper A-kassa karensen. Din situation är jo helt ohållbar! https://www.unionensakassa.se/vanli...aga-upp-mig-pa-grund-av-halsoskal-vad-galler/

Prata med din läkare... Det är jo din arbetsplats som gjort dig sjuk, och att ha en psykopat stalker... FY fan!

Jag ska ringa och boka en tid till min läkare idag. Min läkare är fantastisk och otroligt stöttande. Han har flera gånger sagt rent ut att du måste lämna den där arbetsplatsen. Den är skadlig och till slut trillar du så långt ner att du inte kan ta dig upp på väldigt lång tid. :(

Om du kan tänka dig att jobba inom någon annan bransch en period tex. äldrevården eller hemtjänsten kanske det finns fler möjligheter? Likaså hotell? Man behöver ju inte kunna speciellt mycket danska för att tex serva en frukostbuffé eller städa rum.

Det låter helt förfärligt som du har det nu!!

Men det låter som om du är väl kvalificerad till diverse inom restaurangbranschen, så det borde finnas öppningar där. Och det är som flera andra sagt förmodligen betydligt lättare att få jobben när du är på plats i landet.

Jag kan tänka mig att arbeta med nästan vad som helst..:) för mig är det viktiga arbetsmiljön!
Jag har sökt och tittar på allt i princip.

Om man måste säga upp sig av hälsoskäl och har ett läkarintyg som är utfärdat innan man sagt upp sig och det finns papper från arbetsgivaren att dom försökt placera om dig så slipper man karens från akassan om man skickar in detta till dem. Det har jag själv nämligen gjort för inte så länge sedan.

Jag vet att min läkare kommer stödja mig helhjärtat i det beslutet så där är det inga problem.
Dock kan de ju inte omplacera mig på mitt arbete. Vi har bara ett kök och jag arbetar som kökschef och måste vara på plats, jag lagar ju också maten hälften av dagarna. Så en flytt är omöjlig. Får fråga a-kassan vad de säger om det scenariot. :confused:

Jag kan tänka mig att arbeta med nästan vad som helst..:) för mig är det viktiga arbetsmiljön!
Jag har sökt och tittar på allt i princip.

Det finns en rad sätt att tackla det här, men allt handlar om hur DU mår och vad DU orkar, ts.

Du sitter i en helt ohållbar situation som du inte kan stanna kvar i. Så långt överens. Frågan är hur mycket energi du orkar lägga på vägen ut.

Har själv varit i liknande läge, jag valde att fly hellre än illa fäkta. Jag mådde så dåligt, och det tog mig tre månader innan jag kom tillbaka. Det är dyrt för att sköta sitt jobb. Du är den enda resurs du har, var rädd om dig.

Räkna på hur ekonomin ser ut om du hoppar av omgående. Vad händer om du måste flytta hem? Är det en möjlighet?

Jag vet att min läkare kommer stödja mig helhjärtat i det beslutet så där är det inga problem.
Dock kan de ju inte omplacera mig på mitt arbete. Vi har bara ett kök och jag arbetar som kökschef och måste vara på plats, jag lagar ju också maten hälften av dagarna. Så en flytt är omöjlig. Får fråga a-kassan vad de säger om det scenariot. :confused:
Om det inte finns möjlighet till omplacering så räcker det att det står så i intyget från arbetsgivaren att det inte finns någon möjlighet till det. Detta godtar akassan

Jag ska ringa och boka en tid till min läkare idag. Min läkare är fantastisk och otroligt stöttande. Han har flera gånger sagt rent ut att du måste lämna den där arbetsplatsen. Den är skadlig och till slut trillar du så långt ner att du inte kan ta dig upp på väldigt lång tid. :(

Lyssna på din läkare! Exakt så är det. Det tar år att komma tillbaka.

Det finns en rad sätt att tackla det här, men allt handlar om hur DU mår och vad DU orkar, ts.

Du sitter i en helt ohållbar situation som du inte kan stanna kvar i. Så långt överens. Frågan är hur mycket energi du orkar lägga på vägen ut.

Har själv varit i liknande läge, jag valde att fly hellre än illa fäkta. Jag mådde så dåligt, och det tog mig tre månader innan jag kom tillbaka. Det är dyrt för att sköta sitt jobb. Du är den enda resurs du har, var rädd om dig.

Räkna på hur ekonomin ser ut om du hoppar av omgående. Vad händer om du måste flytta hem? Är det en möjlighet?

Det är vi helt överens om, att försöka "reparera" det som finns på arbetsplatsen är lönlöst.
Hur mycket energi jag orkar lägga vet jag inte exakt, vissa dagar känner jag att jag verkligen vill stå upp för mig själv. Ställa till ett litet helvete för dem och andra dagar vill jag bara slinka därifrån så lätt som det går. Det jag tror att jag försöker hitta är någon gyllene medelväg, där jag ändå känner att jag får viss upprättelse, eller i alla fall verkligen få framföra det jag tycker.
Iofs bara det att jag slutar kommer ställa till med ett helvete för dem. :sneaky:

Ja, man är ju livrädd att jag ska bli så slutkörd att jag inte ens orkar med ett nytt arbete. :cry:
Jag är ju inte långt därifrån nu. Men sen tar ju stressen över nuvarande jobbet enormt med energi och tankekraft var dag.

Jag har börjat räkna på det, har pratat med de på a-kassan idag och fått lite uppgifter men skulle återkomma imorgon då det var en del saker de behövde kolla upp som jag hade frågor om. :)

Jag var nyss inne och läste lite om det. Det är mycket information att ta in och jag har inte varit i den här situationen tidigare.
Att min chef inte gör allt han kan är tydligt.
En av de andra anställda har smällt till mig i ansiktet och "på skoj" tagit strypgrepp på mig både med händerna och en gång med en kabel och han fick vara kvar på arbetsplatsen. Men är flyttad till andra pass än mina. Men jag måste ju fortfarande träffa honom emellanåt.
Men det här är åtalbart. Jag hade polisanmält det.

Efter att ha pratat ännu en gång med a-kassan har jag fått ännu mer att tänka på. De anser att det bästa är att be om att få bli uppsagt pga arbetsbrist. Då krånglar det inte med a-kassan någonting.
Tekniskt sett är detta möjligt för AG då de inte behöver anställa en ny kökschef, personal har de tillräckligt av så de kan flytta runt på. Att de sedan inte har något som klarar av mitt jobb, det får de lösa.
Läkarvägen är ett annat alternativ, men kunde ta längre tid.

Men, hur motiverar man bäst till sin chef/chefer att man önskar att bli uppsagd?

Nu finns det ju en riktigt "enkel" lösning på mitt problem. Och det är att säga upp sig.

Men innan jag vågar ta det stora beslutet, eller något annat så behöver jag lite kloka ord från er här.
Jag ska försöka att göra historien så kort som möjligt.

Jag fick 1 februari ett jobb 25 mil från min födelseort. Eftersom jag då precis hade avslutat föregående vikariat och jobbet lät intressant hoppade jag på erbjudandet.
Kort sagt, jobbet har blivit och är ett helvete!
Kollegor som är totalt respektlösa, en stalker (boende) som min chef och migrationsverket vägrar flytta på (arbetar som kökschef på ett asylboende) och en till synes helt oförstående chef. Flera av mina kollegor försöker medvetet sabotera för mig.

Jag är för närvarande sjukskriven för utmattningssymdrom (allt från sömnlöshet, panik, ångest, rädd för vissa människor/situationer, orkeslös, dåligt blodtryck.. ja listan kan göras lång). Men jag ska tillbaka till arbetet i början på januari. Jag har inte fått tid hos kurator/psykolog för ens i mitten på januari och då i min hemkommun, vilket jag inte har möjlighet att att åka på. Vanlig läkare går jag till med jämna mellanrum, men de kan inte göra så mycket mer än att säga att jag behöver just samtalskontakt i form av kurator/psyk.

Jag är nu på vippen till en total kollaps psykiskt, jag drömmer mardrömmar som är helt uppåt väggarna och jag är konstant stressad och ja, men allt som hör där till.

Jag söker jobb och har gjort länge! Ffa i Danmark där pojkvännen finns. Jag är inte kräsen och söker allt jag kommer över, även utanför mitt område. Lämnar CV överallt jag kan komma på och frågar runt. Hittills har det resulterat i 0. Inte ens McD var intresserade. =(

Så, vad ska jag göra nu? För att inte bryta ihop totalt innan jag får fatt i ett nytt arbete. Jag vet ju egentligen alternativen, säga upp mig eller stå ut. Men just nu har jag väldigt svårt att motivera mig till något av dem.
Nu kanske du redan fått detta svaret för jag har inte läst igenom tråden. Men om du är med i akassan och kanske kan ha en schysst arbetsgivare så kan du söka tjänstledigt för att söka annat arbete, skriva in dig på arbetsförmedlingen som aktivt arbetssökande och stämpla akassa. Detta alternativet finns men är inte särskilt känt. Skulle arbetsgivaren misstycka så kan du ju alltid påpeka rehabansvaret och att detta kan vara en del i det....

I övrigt påpeka arbetsmiljön för din arbetsgivare och prata med skyddsombudet och det fackliga ombudet. Går inte det så vänder du dig till det fack som slutit kollektivavtal med arbetsgivaren. Skyddsombudet har ansvar för alla anställda även om den inte är fackligt organiserad. Ett tips är också att läsa 2015:4 googla så finner du den. Trädde i kraft sista mars i år och förtydligar arbetsmiljöansvaret.

Tycker du verkligen utifrån trådstarten att arbetsgivaren verkar schysst och samarbetsvillig?
Det hör inte hit vad jag tycker. Jag gav specifika råd utefter de kunskaper jag har yrkesmässigt med bakgrund som skyddsombud och fackligt förtroendevald i åtta år och arbetat på arbetsförmedlingen och försäkringskassan... det kan visst ske att arbetsgivaren ser detta som en rimlig utväg att inte ha ts sjukskriven hos sig och med lite tur hittar ts ett annat arbete och säger upp sig och de har sluppit ett för dom säkerligen bekymmer med tanke på hur ts behandlas. Tro mig, det är fler arbetsgivare än man kan teo som faktiskt ger tjänstledigt på de premisserna, för den anställde är ju inte på arbetet oavsett.

Nu kanske du redan fått detta svaret för jag har inte läst igenom tråden. Men om du är med i akassan och kanske kan ha en schysst arbetsgivare så kan du söka tjänstledigt för att söka annat arbete, skriva in dig på arbetsförmedlingen som aktivt arbetssökande och stämpla akassa. Detta alternativet finns men är inte särskilt känt. Skulle arbetsgivaren misstycka så kan du ju alltid påpeka rehabansvaret och att detta kan vara en del i det....

I övrigt påpeka arbetsmiljön för din arbetsgivare och prata med skyddsombudet och det fackliga ombudet. Går inte det så vänder du dig till det fack som slutit kollektivavtal med arbetsgivaren. Skyddsombudet har ansvar för alla anställda även om den inte är fackligt organiserad. Ett tips är också att läsa 2015:4 googla så finner du den. Trädde i kraft sista mars i år och förtydligar arbetsmiljöansvaret.

Det är ju också ett alternativ. Men är det 45+7 dagars karens hos a-kassan som gäller eller enbart 7 karensdagar?

Fackligt ombud har vi inget, inte heller ett kollektivavtal. Skyddsombud finns där inget heller. :cautious:
Det är personal och vi ska arbeta och inte krångla, punkt! :wtf:

Det hör inte hit vad jag tycker. Jag gav specifika råd utefter de kunskaper jag har yrkesmässigt med bakgrund som skyddsombud och fackligt förtroendevald i åtta år och arbetat på arbetsförmedlingen och försäkringskassan... det kan visst ske att arbetsgivaren ser detta som en rimlig utväg att inte ha ts sjukskriven hos sig och med lite tur hittar ts ett annat arbete och säger upp sig och de har sluppit ett för dom säkerligen bekymmer med tanke på hur ts behandlas. Tro mig, det är fler arbetsgivare än man kan teo som faktiskt ger tjänstledigt på de premisserna, för den anställde är ju inte på arbetet oavsett.

I slutändan tror jag också att de bara kommer att vara glada över att "bli av" med mig så smidigt som möjligt när de inser att jag inte bara behöver "sova lite och äta något gott" som det så fint hette när jag blev sjukskriven. :meh:

Läser jag på nätet hittar jag inget stöd för att man kan få a-kassa när man är tjänstledig. Tvärtom står det hos alla a-kassor

"Det finns ett undantag för att få A-kassa vid tjänstledighet. Om man tar tjänstledighet av hälsoskäl så kan man få A-kassa, men då måste man uppfylla fem villkor.

Villkor 1: Man får ingen lön från sin arbetsgivare

Villkor 2: Försäkringskassan har gjort en bedömning att man inte kan återgå till sitt jobb och inte har möjlighet att utföra andra uppgifter på arbetsplatsen.

Villkor3: Försäkringskassan anser att det finns andra jobb ute på arbetsmarknaden som man kan göra.

Villkor 4: Arbetsgivaren har gjort det möjligt för att få rehabilitering.

Villkor 5: Man ska uppfylla A-kassans villkor; vara arbetslös och ha jobbat tillräckligt.

Om man uppfyller dessa villkor har man rätt att få A-kassa om man är tjänstledig och förhoppningsvis hittar man ett annat arbete som gör att man mår bättre och kan jobba igen. Om man t e x är utarbetad är det viktigt att man börjar lugnt och trappar upp successivt och att man känner stöd från sin arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan."

Är man tjänstledig är man ju inte arbetslös (a-kassa = arbetslöshetskassa). Man har valt att vara ledig.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 230
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 257
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 746
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 806
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar