Prata av mig! Bryter snart ihop över min arbetssituation.

Jag var nyss inne och läste lite om det. Det är mycket information att ta in och jag har inte varit i den här situationen tidigare.
Att min chef inte gör allt han kan är tydligt.
En av de andra anställda har smällt till mig i ansiktet och "på skoj" tagit strypgrepp på mig både med händerna och en gång med en kabel och han fick vara kvar på arbetsplatsen. Men är flyttad till andra pass än mina. Men jag måste ju fortfarande träffa honom emellanåt.
Det här gör mig vansinnig. Kontakta arbetsmiljöverket omedelbart! Jag hade nog övervägt en polisanmälan mot den kollega som har utsatt dig för fysiska angrepp, det här är långt förbi "skoj"! meddela AV att arbetsgivaren underlåtit att ta tag i de fysiska och psykiska övergrepp dina kollegor utsätter dig för och klargör att din sjukskrivning beror på din arbetsmiljö och har ingenting med belastning att göra, om du har kvar dokumentation från möten och liknande med din chef så sammanställ dessa så du kan visa på hur det har hanterats. För din egen skull så markera att detta är inte okej! Hade ni något skyddsombud på er arbetsplats? Jag skickar ett PM med min mailadress så kan du skicka det dit :)

Missade denna post först:

Skyddsombud har vi inget. Ej heller kollektivavtal (om det spelar någon roll)
Tyvärr inte i facket, bara a-kassa. (Dumt jag vet!)
Hur många anställda är ni? Över en viss gräns måste man ha ett skyddsombud på arbetsplatsen... Men oavsett se mitt inlägg ovan. Tyvärr har facket aldrig hjälpt mig så du behöver inte känna dig dum som inte är med där!

Hotell och restaurangfacket är inte mycket att hänga i granen enligt min erfarenhet. Jag tycker du ska författa ihop ett mail till din chef, där du talar om exakt samma sak som du gjort muntligt. Dvs stalkern, sabotörerna etc etc och efterlysa en lösning, samt be att få en utförlig beskrivning från läkaren hur allt detta som pågår på arbetsplatsen påverkar din hälsa, både psykiskt och fysiskt, så du har något konkret på papper att kunna visa för HRAK och ännu bättre, ring dem och fråga hur du exakt ska gå till väga för att kunna säga upp dig från misären till arbetsplats utan att riskera a-kassan!

Min chef är mycket medveten som situationen. :meh:
Men jag skall ringa HRAK och prata med dem!

Min chef är mycket medveten som situationen. :meh:
Men jag skall ringa HRAK och prata med dem!
Jo, men det är aldrig fel att det skriftligt när man ska bevisa något ;)

Trasslar själv med en chef nu och nästa steg är att träta på HR-människan så får hon fan ta det där chefskrället i örat för att den skiter i att göra det den ska och inte ens svarar :meh:
Gissa om jag är :bump: sååååååååååååååååå glad :bump:att jag byter bransch så jag slipper allt satans trassel som nästan alltid blir på ett eller annat sätt när man jobbar i kök!

Hur ser möjligheterna ut för att flytta till din pojkvän och söka jobb på plats?
Kanske blir det lättare att få något om du redan bor i Danmark?

Inte utan någon form av inkomst tyvärr. Annars är jag mer än välkommen att flytta hit igår om det var så.
Dock tror jag ju att det blir mycket lättare att hitta jobb om jag bor i Danmark precis som du skriver.

Jo, men det är aldrig fel att det skriftligt när man ska bevisa något ;)

Trasslar själv med en chef nu och nästa steg är att träta på HR-människan så får hon fan ta det där chefskrället i örat för att den skiter i att göra det den ska och inte ens svarar :meh:
Gissa om jag är :bump: sååååååååååååååååå glad :bump:att jag byter bransch så jag slipper allt satans trassel som nästan alltid blir på ett eller annat sätt när man jobbar i kök!

Tyvärr får jag ju inga svar skriftligt. Jag mejlar och får svar genom kollegan vilken all ytterliggare konversation går igenom. :meh:

Tyvärr får jag ju inga svar skriftligt. Jag mejlar och får svar genom kollegan vilken all ytterliggare konversation går igenom. :meh:
Har ni någon ledning/högre chef/HR avdelning? Skicka ett mail till din chef om det du vill ha skriftligt på, skriv att du vill ha svaret i skriftlig form via mail och CC:a (synligt!) HR avdelningen/ledning/högre chef för då får de svårare att bara glida undan.

Nej.
Normalt sett får man 45 arbetsdagar karens.

Saxar in från HRAK

"I vissa fall kan det naturligtvis vara lämpligt att säga upp sig och lämna en anställning. Det kan till exempel vara om arbetet är olämpligt av hälsoskäl. Innan du säger upp dig är det viktigt att dina anställningsförhållanden och ditt hälsotillstånd dokumenteras så att du kan styrka med ett läkarutlåtande att arbetet är olämpligt för dig. Du måste också kunna visa att din arbetsgivare har gjort allt den kan för att komma tillrätta med situationen och eventuella arbetsmiljöproblem. Om så är fallet, blir du inte avstängd från ersättning."
Hälsotillståndet ska inte bara dokumenteras, uppsägningen ska vara rekommenderad av läkaren. Så var det i alla fall i ett fall där en person jag känner sa upp sig då fysiken inte längre klarade det tunga arbetet. Att hälsoläget var dokumenterat räckte inte. Så h*n åkte på den långa karensen i alla fall.

Det här gör mig vansinnig. Kontakta arbetsmiljöverket omedelbart! Jag hade nog övervägt en polisanmälan mot den kollega som har utsatt dig för fysiska angrepp, det här är långt förbi "skoj"! meddela AV att arbetsgivaren underlåtit att ta tag i de fysiska och psykiska övergrepp dina kollegor utsätter dig för och klargör att din sjukskrivning beror på din arbetsmiljö och har ingenting med belastning att göra, om du har kvar dokumentation från möten och liknande med din chef så sammanställ dessa så du kan visa på hur det har hanterats. För din egen skull så markera att detta är inte okej! Hade ni något skyddsombud på er arbetsplats? Jag skickar ett PM med min mailadress så kan du skicka det dit :)

Det ska jag göra!
Jag var påväg att anmäla, men blev övertalad att låta bli då chefen skulle ta honom i örat. Det gick sådär. Ångrar det bittert nu efteråt! :(

Inget skyddsombud. Vi är "räknar snabbt i huvudet) 7 på "min" anläggning och 4-5 på den andra.

Det ska jag göra!
Jag var påväg att anmäla, men blev övertalad att låta bli då chefen skulle ta honom i örat. Det gick sådär. Ångrar det bittert nu efteråt! :(

Inget skyddsombud. Vi är "räknar snabbt i huvudet) 7 på "min" anläggning och 4-5 på den andra.
Här har din chef återigen begått fel, en AG får inte övertala en anställd att inte anmäla ett brott. Hur länge sedan var detta, du kan anmäla även nu. Finns eventuella skador, konversation om detta dokumenterat på något sätt?

Har ni någon ledning/högre chef/HR avdelning? Skicka ett mail till din chef om det du vill ha skriftligt på, skriv att du vill ha svaret i skriftlig form via mail och CC:a (synligt!) HR avdelningen/ledning/högre chef för då får de svårare att bara glida undan.

Nej, det är jag och min ena kollega som är "högst" på arbetsplatsen och sen har vi 2 chefer över som är de som bestämmer och äger företaget.

Migrationsverket borde dessutom vara väldigt intresserade av att strama upp sig, de har fått rejäl kritik på flera ställen gällande arbetsmiljön och att de inte rapporterar tillbud:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6543268

Jag har flera gånger mejlat direkt till chefen för migrationsverket i vår region ang stalkern (till min chefs stora missnöje), inte ens fått så mycket som ett automatsvar tillbaka.
Tyvärr är detta inte ett av migrationsverkets egna boenden så de är nog inte så intresserade av hur jag mår egentligen.. :(

Personen som stalkar mig sedan i somras finns fortfarande på vår anläggning och är dessutom polisanmäld för andra saker (bl a attackerat en annan kollega med kniv) och hotat samma kollegas fru till döden bl a. Så jag känner mig otroligt osäker och är rädd många gånger på min arbetsplats.

Här har din chef återigen begått fel, en AG får inte övertala en anställd att inte anmäla ett brott. Hur länge sedan var detta, du kan anmäla även nu. Finns eventuella skador, konversation om detta dokumenterat på något sätt?

Inga skador mer än psykiska. Men jag har vittnen till minst 2 av händelserna. Ena händelsen vet jag att min kollega (en av de bra) gärna vittnar om (kabeln runt halsen). Dock är jag osäker om de andra vågar i den andra händelsen (den med slaget i ansiktet)

Detta hände under en period i somras, under juni månad. Men har tyvärr inte exakta datum i huvudet :(

Det är inte för sent att polisanmäla. Förklara bara varför du dröjt. Sedan ska du såklart undersöka om du kan slippa karensen och sluta. Det känns fullständigt galet. Jag kan vara rätt bråkig som person det vet jag men jag tror jag skulle gått till en tidning eller ringt radion. Det är liksom våra skattepengar antar jag som tydligen går till en totalt galen verksamhet som dessutom gör folk sjuka!!

Bara för din egen skull, Från Arbetsmiljöverkets hemsida med bestämmelser
Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4), föreskrifter
(valt de delar som är aktuella):
Kränkande särbehandling
13 §
Arbetsgivaren ska klargöra att kränkande särbehandling inte accepteras i verksamheten. Arbetsgivaren ska vidta åtgärder för att motverka förhållanden i arbetsmiljön som kan ge upphov till kränkande särbehandling. Allmänna råd: Klargörandet kan lämpligen göras skriftligen i en policy. Chefer och arbetsledande personal har ett särskilt ansvar när det gäller att förebygga, uppmärksamma och hantera kränkande särbehandling.
14 § Arbetsgivaren ska se till att det finns rutiner för hur kränkande särbehandling ska hanteras. Av rutinerna ska det framgå 1. vem som tar emot information om att kränkande särbehandling förekommer, 2. vad som händer med informationen, vad mottagaren ska göra, och 3. hur och var de som är utsatta snabbt kan få hjälp. Arbetsgivaren ska göra rutinerna kända för alla arbetstagare. Allmänna råd: Vanligtvis rapporteras kränkande särbehandling till en chef när berörda inte på egen hand lyckats reda upp situationen. Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete finns regler om att om någon arbetstagare råkar ut för ohälsa eller olycksfall i arbetet och om något allvarligt tillbud inträffar i arbetet, AFS 2015:4 12 ska arbetsgivaren utreda orsakerna så att risker för ohälsa eller olycksfall kan förebyggas i fortsättningen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 230
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 257
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 746
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 806
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar