Prata av mig! Bryter snart ihop över min arbetssituation.

Domino_s

Trådstartare
Nu finns det ju en riktigt "enkel" lösning på mitt problem. Och det är att säga upp sig.

Men innan jag vågar ta det stora beslutet, eller något annat så behöver jag lite kloka ord från er här.
Jag ska försöka att göra historien så kort som möjligt.

Jag fick 1 februari ett jobb 25 mil från min födelseort. Eftersom jag då precis hade avslutat föregående vikariat och jobbet lät intressant hoppade jag på erbjudandet.
Kort sagt, jobbet har blivit och är ett helvete!
Kollegor som är totalt respektlösa, en stalker (boende) som min chef och migrationsverket vägrar flytta på (arbetar som kökschef på ett asylboende) och en till synes helt oförstående chef. Flera av mina kollegor försöker medvetet sabotera för mig.

Jag är för närvarande sjukskriven för utmattningssymdrom (allt från sömnlöshet, panik, ångest, rädd för vissa människor/situationer, orkeslös, dåligt blodtryck.. ja listan kan göras lång). Men jag ska tillbaka till arbetet i början på januari. Jag har inte fått tid hos kurator/psykolog för ens i mitten på januari och då i min hemkommun, vilket jag inte har möjlighet att att åka på. Vanlig läkare går jag till med jämna mellanrum, men de kan inte göra så mycket mer än att säga att jag behöver just samtalskontakt i form av kurator/psyk.

Jag är nu på vippen till en total kollaps psykiskt, jag drömmer mardrömmar som är helt uppåt väggarna och jag är konstant stressad och ja, men allt som hör där till.

Jag söker jobb och har gjort länge! Ffa i Danmark där pojkvännen finns. Jag är inte kräsen och söker allt jag kommer över, även utanför mitt område. Lämnar CV överallt jag kan komma på och frågar runt. Hittills har det resulterat i 0. Inte ens McD var intresserade. =(

Så, vad ska jag göra nu? För att inte bryta ihop totalt innan jag får fatt i ett nytt arbete. Jag vet ju egentligen alternativen, säga upp mig eller stå ut. Men just nu har jag väldigt svårt att motivera mig till något av dem.

Om du har ett arbetsplatsproblem som arbetsgivaren inte tar tag i så är en anmälan till Arbetsmiljöverket verkligen på sin plats! Har du ett skyddsombud på din arbetsplats? kontakta i såfall hen och berätta att något måste hända NU. Är du medlem i facket? Kontakta isåfall dem också för att de ska kunna stötta och hjälpa dig och lägga press på din AG. Det finns väldigt mycket regler och lagar kring vad som får och inte får pågå på en arbetsplats så det de gör är inte okej någonstans.
Det finns hjälp och stöd att få, du är INTE ensam!

Om jag hade varit I din sits, så skulle jag nog sagt upp mig och lagt energi på att söka annat jobb.
Varför plåga dig själv på detta sättet?

Ofta missar man många jobba om man redan har en anställning, då man ofta sitter på uppsägningstid. Många vill gärna anställa omgående

Om jag hade varit I din sits, så skulle jag nog sagt upp mig och lagt energi på att söka annat jobb.

Ofta missar man många jobba om man redan har en anställning, då man ofta sitter på uppsägningstid. Många vill gärna anställa omgående
Alla har ju dock inte ekonomisk möjlighet att bara sluta utan att ha ett annat jobb på gång. Det är självklart det mest logiska men det är inte så lätt som det låter.

Ja, visste jag säkert att jag klarar mig ekonomiskt så hade jag skickat min uppsägning imorgon. Men det är ju alltid det där med ekonomin. :cautious:

Men jag frågar mig varje dag: Varför gör jag det här? :cry:

Men jag håller med dig om att jag hamnar ju i ett bättre utgångsläge om jag inte har något uppsägning. Att jag kan börja på dagen i princip. En sak som jag tror skulle bli otrolig skillnad är att jag verkligen kan koncentrera mig på just det och inte behöver ha all stress och må dåligt över jobbet jag har nu.

Alla har ju dock inte ekonomisk möjlighet att bara sluta utan att ha ett annat jobb på gång. Det är självklart det mest logiska men det är inte så lätt som det låter.

Precis såhär jag tänker. Går liksom och överväger, vågar jag? Vad kommer att hända? Tänk om allt går åt skogen. Men det känns lockande just nu då jag är på gränsen till att bryta ihop totalt bara på tanken att jag ska behöva gå tillbaka snart. :(

Jag söker jobb och har gjort länge! Ffa i Danmark där pojkvännen finns. Jag är inte kräsen och söker allt jag kommer över, även utanför mitt område. Lämnar CV överallt jag kan komma på och frågar runt. Hittills har det resulterat i 0. Inte ens McD var intresserade. =(
Men hur ser ditt CV ut? Kökschefer eller kökspersonal söks ju överallt i hela världen! Det känns väldigt märkligt att inte ens McDonald's ville att du skulle jobba där. Har någon som är duktig på CV granskat ditt CV?

Det finns just nu 138 st restaurangjobb i Köpenhamn på Jobbsafari. Jag lovar att om du söker får du något av dem.

Precis såhär jag tänker. Går liksom och överväger, vågar jag? Vad kommer att hända? Tänk om allt går åt skogen. Men det känns lockande just nu då jag är på gränsen till att bryta ihop totalt bara på tanken att jag ska behöva gå tillbaka snart. :(
Men vad menar du? Allting har ju redan gått åt skogen? Hur menar du att saker och ting kan bli värre än vad de redan är?

Du har en jobbsituation som är helt tokig, som gör att du drömmar mardrömmar, är sjukskriven etc. Hur skulle det kunna bli värre menar du?

Det är därför man tar kontakt med skyddsombud, arbetsmiljöverket, facket redan nu så det finns en plan inför att du kommer tillbaka eller iallafall en påbörjad kontakt så AG vet att de inte bara kan låtsas som ingenting. Det de gör är olagligt inte bara oskönt och oschysst, jag tror många underskattar Arbetsmiljöverket och de lagar vi faktiskt har angående den psykosociala arbetsmiljön. arbetsgivaren har ett ganska så långtgående ansvar för sina anställda fysiska såväl som psykiska hälsa på arbetsplatsen.

Men hur ser ditt CV ut? Kökschefer eller kökspersonal söks ju överallt i hela världen! Det känns väldigt märkligt att inte ens McDonald's ville att du skulle jobba där. Har någon som är duktig på CV granskat ditt CV?

Det finns just nu 138 st restaurangjobb i Köpenhamn på Jobbsafari. Jag lovar att om du söker får du något av dem.
Här håller jag med, hur ditt CV ser ut är otroligt viktigt, vi som läser mycket CV:n känner oftast väldigt fort om vi ens vill läsa vidare eller inte. Det är superbra att låta någon annan läsa och komma med konstruktiv kritik, jag jobbar med HR och rekrytering så vill du skicka CV och personligt brev till mig så tittar jag jättegärna igenom det och kommer med tips!

Ja, visste jag säkert att jag klarar mig ekonomiskt så hade jag skickat min uppsägning imorgon. Men det är ju alltid det där med ekonomin. :cautious:

Men jag frågar mig varje dag: Varför gör jag det här? :cry:

Men jag håller med dig om att jag hamnar ju i ett bättre utgångsläge om jag inte har något uppsägning. Att jag kan börja på dagen i princip. En sak som jag tror skulle bli otrolig skillnad är att jag verkligen kan koncentrera mig på just det och inte behöver ha all stress och må dåligt över jobbet jag har nu.

Normalt sätt så får man ju 90 dagars karens från a-kassan om man sager upp sig själv. dock har jag fått höra att om man sager upp sig själv p.g.a. visa omständigheter (t.ex arbetsmiljöskäl. mobbing), så kan man få slippa den långa karenstiden. Tror dock att du måste ha facket bakom dig när det gäller den biten

Hur ser möjligheterna ut för att flytta till din pojkvän och söka jobb på plats?
Kanske blir det lättare att få något om du redan bor i Danmark?

Jag söker allt jag kommer över inom rimligt avstånd i Danmark. Pojkvännen är redan fast bosatt på Jylland så Köpenhamn är inte aktuellt.

Jag tror att mitt CV ska vara helt okej. Största problemet på Jylland är nog att jag inte helt har språket än (förstår, läser och skriver, men pratar det inte) och många backar på att jag inte är bosatt här fast utan fortfarande står skriven i Sverige.

Men vad menar du? Allting har ju redan gått åt skogen? Hur menar du att saker och ting kan bli värre än vad de redan är?

Du har en jobbsituation som är helt tokig, som gör att du drömmar mardrömmar, är sjukskriven etc. Hur skulle det kunna bli värre menar du?

Ja, du har rätt i det du skriver. Just psykiskt kan det absolut bara bli bättre. Det som skulle kunna bli värre är väl att jag står utan eller med för lite pengar. :(

Normalt sätt så får man ju 90 dagars karens från a-kassan om man sager upp sig själv.

Nej.
Normalt sett får man 45 arbetsdagar karens.

Saxar in från HRAK

"I vissa fall kan det naturligtvis vara lämpligt att säga upp sig och lämna en anställning. Det kan till exempel vara om arbetet är olämpligt av hälsoskäl. Innan du säger upp dig är det viktigt att dina anställningsförhållanden och ditt hälsotillstånd dokumenteras så att du kan styrka med ett läkarutlåtande att arbetet är olämpligt för dig. Du måste också kunna visa att din arbetsgivare har gjort allt den kan för att komma tillrätta med situationen och eventuella arbetsmiljöproblem. Om så är fallet, blir du inte avstängd från ersättning."

Det är därför man tar kontakt med skyddsombud, arbetsmiljöverket, facket redan nu så det finns en plan inför att du kommer tillbaka eller iallafall en påbörjad kontakt så AG vet att de inte bara kan låtsas som ingenting. Det de gör är olagligt inte bara oskönt och oschysst, jag tror många underskattar Arbetsmiljöverket och de lagar vi faktiskt har angående den psykosociala arbetsmiljön. arbetsgivaren har ett ganska så långtgående ansvar för sina anställda fysiska såväl som psykiska hälsa på arbetsplatsen.

Här håller jag med, hur ditt CV ser ut är otroligt viktigt, vi som läser mycket CV:n känner oftast väldigt fort om vi ens vill läsa vidare eller inte. Det är superbra att låta någon annan läsa och komma med konstruktiv kritik, jag jobbar med HR och rekrytering så vill du skicka CV och personligt brev till mig så tittar jag jättegärna igenom det och kommer med tips!

Jag har varit i kontakt med facket och fått råd. Men tyvärr är jag inte medlem. Och det finns ingen möjlighet för mig att behålla mitt arbete. Nästan 80% av arbetsstyrkan är med i samma "gäng" eller är av samma skrot och korn och gör sitt bästa för att göra min dag till ett helvete oavsett om jag är på arbetet eller ej. (fått byta telefonnummer och ej gett ut det för att få vara ifred).

Min chef tror att min utmattning beror på arbetsmängden, vilket inte har med saken att göra. Det är miljön och kollegorna/stalkern och min chef kombinerat.

När vi har möte med chefen och min närmaste kollega har jag fått höra att jag måste arbeta mer på att samarbeta. Jag har aldrig fått kritik på det tidigare och det är svårt att samarbeta med människor som till och med går så långt till att inte förstå svenska när de vill jävlas som mest och göra mitt arbete krångligt. :cautious: :banghead:

Åhh.. det är jättegulligt av dig! :love: Jag skickar gärna mitt CV till dig! Jag tar alla tips jag kan få!
Hur ska jag skicka det till dig?

Nej.
Normalt sett får man 45 arbetsdagar karens.

Saxar in från HRAK

"I vissa fall kan det naturligtvis vara lämpligt att säga upp sig och lämna en anställning. Det kan till exempel vara om arbetet är olämpligt av hälsoskäl. Innan du säger upp dig är det viktigt att dina anställningsförhållanden och ditt hälsotillstånd dokumenteras så att du kan styrka med ett läkarutlåtande att arbetet är olämpligt för dig. Du måste också kunna visa att din arbetsgivare har gjort allt den kan för att komma tillrätta med situationen och eventuella arbetsmiljöproblem. Om så är fallet, blir du inte avstängd från ersättning."

Jag var nyss inne och läste lite om det. Det är mycket information att ta in och jag har inte varit i den här situationen tidigare.
Att min chef inte gör allt han kan är tydligt.
En av de andra anställda har smällt till mig i ansiktet och "på skoj" tagit strypgrepp på mig både med händerna och en gång med en kabel och han fick vara kvar på arbetsplatsen. Men är flyttad till andra pass än mina. Men jag måste ju fortfarande träffa honom emellanåt.

Jag har varit i kontakt med facket och fått råd.

Hotell och restaurangfacket är inte mycket att hänga i granen enligt min erfarenhet. Jag tycker du ska författa ihop ett mail till din chef, där du talar om exakt samma sak som du gjort muntligt. Dvs stalkern, sabotörerna etc etc och efterlysa en lösning, samt be att få en utförlig beskrivning från läkaren hur allt detta som pågår på arbetsplatsen påverkar din hälsa, både psykiskt och fysiskt, så du har något konkret på papper att kunna visa för HRAK och ännu bättre, ring dem och fråga hur du exakt ska gå till väga för att kunna säga upp dig från misären till arbetsplats utan att riskera a-kassan!

Om du har ett arbetsplatsproblem som arbetsgivaren inte tar tag i så är en anmälan till Arbetsmiljöverket verkligen på sin plats! Har du ett skyddsombud på din arbetsplats? kontakta i såfall hen och berätta att något måste hända NU. Är du medlem i facket? Kontakta isåfall dem också för att de ska kunna stötta och hjälpa dig och lägga press på din AG. Det finns väldigt mycket regler och lagar kring vad som får och inte får pågå på en arbetsplats så det de gör är inte okej någonstans.
Det finns hjälp och stöd att få, du är INTE ensam!

Missade denna post först:

Skyddsombud har vi inget. Ej heller kollektivavtal (om det spelar någon roll)
Tyvärr inte i facket, bara a-kassa. (Dumt jag vet!)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 230
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 257
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 746
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 806
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar