Praktiska detaljer kring hästköp

ylvalill

Trådstartare
Ska besiktiga en häst imorgon och har börjat fundera lite på praktiska detaljer kring köpet. Går hästen igenom besiktningen är ju tanken att jag ska köpa den. Det normala är väl att man gör upp affären direkt efter besiktningen och sen tar med hästen hem, eller? Saken är den att jag ska resa bort om en dryg vecka och kommer då att vara borta en hel vecka. Visst skulle jag kunna ta hem hästen direkt ändå och låta en kompis ta hand om den under tiden jag är borta, men jag funderar på om det inte skulle vara bättre att låta hästen bo kvar hos nuvarande ägarna tills jag kommer hem. Det är ju trots allt en viss risk involverad när en häst byter hem (detta är dessutom en unghäst och min stallplats är på en lösdrift). Det tar ju ett tag innan den har blivit hemmastadd på det nya stället och i den nya flocken och fram tills dess borde ju risken för skador öka, och att vara långt borta om det skulle råka hända någonting känns inte alls kul.

Men hur gör man bäst i så fall, gör klart affären och kommer överens om att hämtning av hästen blir först om två veckor, eller lägger man handpenning nu och gör upp affären när det är dags att hämta hästen? Eller finns det andra lösningar?

Jag tror inte att det skulle innebära något problem för nuvarande ägaren att ha kvar hästen i ett par veckor till, och det är inte så att det står rader av spekulanter på kö, men jag vill ända veta lite vad det kan innebära för risker att göra på det ena eller andra sättet. Nån som kan hjälpa mig att bolla lite kring detta?
 
Sv: Praktiska detaljer kring hästköp

Jag som säljare åkte iväg och besiktigade en häst på klinik som gick igenom utan en enda anmärkning och sen skulle nya ägarna hämta hästen nästa dag. Tror du inte hästen lyckades skada sig under det dygnet och fick ett sår med ett svullet ben till följd :meh:

Efter det gör jag inga besiktningar såvida inte köparen kan ta hästen direkt efteråt. Men nu är ju du köpare så det är ju inte samma risk för dig som för säljaren att ha kvar hästen.

Jag hade köpt hästen och gjort klart affären, och hört med säljaren om hästen kunde stå kvar ett par veckor, men i din ägo.
 
Sv: Praktiska detaljer kring hästköp

Givetvis kan hästen skada sig under tiden även om den står kvar hos de gamla ägarna.

Jag skulle egentligen inte ha något emot att göra klart affären direkt, och att hästen sen står kvar hos säljarna fast i min ägo under ett par veckor, men jag undrar om jag missar någon risk med ett sådant förfarande?
 
Sv: Praktiska detaljer kring hästköp

Den enda risken jag ser är om det nu händer något med hästen under dessa två veckor.
Se till att ni har klart för er hur ev skador och sjukdomar ska hanteras redan nu så att ni inte blir ovänner i onödan.

Tänk på vad som skulle kunna hända och hur det hanteras.
Tex, hästen skadar sig själv i hagen (ingen big deal, du står för alla kostnader)
Hästen tappas på väg till hagen, skadar sig allvarligt (lägger du skulden på den som hanterat hästen eller betalar glatt även här?)
Hästen skadas för att det släppts in en ny och tuff häst i hagen som ger sig på din (jag hade ju inte varit så glad om jag inte fått veta detta innan)
Din häst skadar någon annan....

Hoppas på det bästa men förbered dig på det värsta ;)
 
Sv: Praktiska detaljer kring hästköp

Jag skulle egentligen inte ha något emot att göra klart affären direkt, och att hästen sen står kvar hos säljarna fast i min ägo under ett par veckor, men jag undrar om jag missar någon risk med ett sådant förfarande?

Om nu säljaren mot förmodan går i konkurs så kan du få väldigt svårt att separera hästen från konkursboet iom att ingen tradering har skett. Dvs du har inte flyttat hästen någonstans, så den räknas in i konkursboet somm föregående ägares. Så det är väl en risk som är värd att ta i beaktande i alla fall.
 
Sv: Praktiska detaljer kring hästköp

Den enda risken jag ser är om det nu händer något med hästen under dessa två veckor.
Se till att ni har klart för er hur ev skador och sjukdomar ska hanteras redan nu så att ni inte blir ovänner i onödan.

Tänk på vad som skulle kunna hända och hur det hanteras.
Tex, hästen skadar sig själv i hagen (ingen big deal, du står för alla kostnader)
Hästen tappas på väg till hagen, skadar sig allvarligt (lägger du skulden på den som hanterat hästen eller betalar glatt även här?)
Hästen skadas för att det släppts in en ny och tuff häst i hagen som ger sig på din (jag hade ju inte varit så glad om jag inte fått veta detta innan)
Din häst skadar någon annan....

Hoppas på det bästa men förbered dig på det värsta ;)

Ja, det är ju just det, att man vill ha funderat igenom allt som kan hända ordentligt innan så att det inte blir några tveksamheter om det väl skulle vara nåt. Även om jag varken tror eller hoppas att något kommer att hända. Har fått mycket gott intryck av säljarna så jag har absolut förtroende för dem. :)
 
Sv: Praktiska detaljer kring hästköp

Om nu säljaren mot förmodan går i konkurs så kan du få väldigt svårt att separera hästen från konkursboet iom att ingen tradering har skett. Dvs du har inte flyttat hästen någonstans, så den räknas in i konkursboet somm föregående ägares. Så det är väl en risk som är värd att ta i beaktande i alla fall.

Detta var en intressant aspekt som jag inte alls tänkt på. Gäller det oavsett om säljaren är en juridisk person eller en privatperson? Jag vet faktiskt inte om säljarna säljer via sitt företag eller som privatpersoner. :o Tror visserligen inte att det är sannolikt men sådant är ju väldigt svårt att veta säkert.
 
Sv: Praktiska detaljer kring hästköp

Jag har alltid besiktat hästen i samband med hämtning. För att vara säker på att jag får hästen i det skick jag besiktat den i. Men om du ska iväg skulle jag låta hästen stå kvar hos säljaren. Jag hade dock inte betalat hästen förrän jag hämtade den. Kontrakt ska vara skrivet, passet ska du ha i din hand, besiktningsprotokoll klart och hästen redo att lastas på din transport när pengarna hamnar på säljarens konto.

Jag hade besiktat hästen som planerat och om den gick igenom hade jag antagligen skrivit ett köpekontrakt direkt men där överlåtelse, hämtning och betalning sker vid ett uppsatt datum, och med en klausul att hästen ska vara i samma skick som vid besiktning när den hämtas annars upphör kontraktet och du kan dra dig ur affären. Antingen gör man en ny besiktning vid hämtning, eller så gör man en egen bedömning då. Eller så hade jag gjort en muntlig överenskommelse att köp ska ske när jag var tillbaka från resan, och att jag då skulle hämta hästen, betala och skriva kontrakt då - ev också göra en ny besiktning.

Och glöm inte att försäkra hästen innan du lastar på den - om den inte har en gällande försäkring som säljaren är villig att behålla månaden ut (den är ju oftast redan betald). Det kan hända saker på hemfärd och om säljaren avtecknat försäkringen i sitt namn så är hästen oförsäkrad.
 
Senast ändrad:
Sv: Praktiska detaljer kring hästköp

Hej! Jag köpte en häst i somras som jag betalade och fick stå kvar ett par dagar hos förra ägaren och vi gjorde upp att jag typ hyrde en plats hos dom ungefär som en inackordering , fick ta hem passet o köpekontrakt när jag betalade hästen så då trodde iaf jag att om säljaren skulle gå i konkurs så fanns det papper på att hon inte ägde hästen men vet inte om det räknades? Men det borde väl inte vara nån skillnad mot att ha hästen i något annat stall? O blev han skadad så kunde det lika gärna ha hänt hemma .
 
Sv: Praktiska detaljer kring hästköp

Allt kan hända och besiktningar är färskvara. Så även om den är UA just då så behöver den inte vara det efter en vecka eller när den kommer hem till dig. Så det kan ställa till om något skulle hända kan bli svårt att bevisa.
Men ren juridiskt kan det också bli problem om du köper hästen och inte hämtar den om den skulle råka ut för något. För då är det så att man hamnar i en zon som på ett sätt säger att du äger hästen (om den är betald) men också att du inte tagit den i besittning för att du inte har hämtat den. Så om hästen skulle skada sig under den här tiden är det egentligen säljaren som är skyldig att stå för det. Vilket kanske varken du eller säljaren vill.
Av den anledningen är det enklare att lösa problem om du hämtat den och det händer något "hos dig" även om det är någon annan som sköter om den.

Men om man tittar på det juridiska skulle det varit bättre för alla parter om du hade väntat med köpet och besiktningen tills du var hemma igen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 140
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 545
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 459
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 910
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp