Praktisk utfodring av Potatisprotein

aida

Trådstartare
Jag har aldrig fodrat med PP och aldrig sett hur den är i konsistens. Jag föreställer mig det som ett mjöl, typ potatismjöl.. stämmer det?

Hur mycket är det rimligt att ge? Vikt och volym mässigt?
Bortsett från att proteinmängden blir begränsande (jag räknar med att det är hälften så mycket, viktmäsigt, mot för soja. Eftersom det innehåller ~dubbelt så mycket protein/viktenhet.) Jag räknar alltså med max 50g/100kg häst och dag (eller ska det vara utfodringstillfälle?).
Hur mycket är det alltså rimmligt att få i hästen av ett mjöl på en och samma gång, utan att blanda ut det med för mycket annat foder?

Jag skulle behöva veta detta innan jag beställer hem en 25kg säck och inser att det inte är praktiskt möjligt att få hästen att äta det som är tänkt.

Sv: Praktisk utfodring av Potatisprotein

Jag har gett givor på upp till 300 g utan problem. Blandat med lite lucern eller betfiber, beroende på vad som funnits hemma.
Det är som ett "dammigt mjöl", blir tjockt och hårt om man tar för lite vatten.

300g på en och samma gång?
Är det smakligt?

Vet du hur stor volym 100g är?

Klarar det av att vara blötlagt från kväll till morgonen efter?

...många frågor blir det ;)

Nu minns jag inte hur det var med vikt och volym (hämtar årets säck på torsdag), nån dl var det bara.
Ja, jag gav allt i en giva. Är lite fel person att prata smaklighet med, min ponny äter allt allt allt.
Jag tror nog det kan ligga halva dygnet, förutsatt att det inte är för varmt då. Har aldrig provat det heller :o

Haha, jag vetetusan om mina är lika förtjusta i allt ;)

Tack för svar i alla fall!
Hoppas att det dyker in några fler som fodrat med PP som kan svara på resten av alla mina miljarder frågor :laugh:

I min foderberäkning har jag inlagt att 1 dl väger 50 gram.

Min häst får 2 dl blandat med 5 dl uppblött lusernpellets.

PP är väldigt flygigt och hästen är glatt blandningen. Han är iofs väldigt förtjust i foderjäst och detta kanske är lite likt.

Jag vet inte heller hur det blir om det ligger över natten, men det kan fodras direkt efter blötläggning, sen beror det ju på vad man blandar med om det behöver tid att svälla.

Vet de som får hästarna att sörpla i sig ppsoppa utan någon annan inblandning än pp & vatten!

Jag blandar med Vitafor Derby som inte behöver så lång blötläggningstid!

Har också kommit fram till att 1 dl är 50 gram!

Började fodra mina hästar med PP för några veckor sen. Den ena behövde vänja sig lite och övertalas en smula innan hon förstod att det gick att äta. Nu är det inga problem och jag ger ändå så pass mycket som 300 gr per dag vid ett enda fodringstillfälle. Då blandar jag det med ett halvt kilo lusern också och blandar alltihop med lite ljummet vatten precis innan jag ska ge.

Den andra damen har dock varit mycket skeptisk till det hela trots att jag blandar med ett halvt kilo lusern. På henne funkade det att lura i henne käket genom att blanda till en halv dl betfor i rikligt med vatten och sen blanda lusern och PP med betforsoppan. Hon äter upp allt och slickar till och med rent efter sig. Tror jag kommer kunna skippa betforn om ett tag.

Jag tycker att PP är rätt jobbigt att hålla på med. Dammar bara man tittar på det i princip och när jag hällt upp allt i hinkarna har jag fullt med PP i mun och näsa.

Blandar med vatten och lusernpellets som sagt och gör det i samband med utfordring så det blir en gröt av alltihop. Får det stå ett litet tag i hinken ser det nästintill ut som nyblandad cement. :p

Kan tillägga att jag har Kvarnbys lusernpellets som enligt uppgifter inte ska behöva blötläggas.

//Doccan

Blandar med svälld, avsköljd betfor plus vatten. I väntan på höanalysen 1dl/dag. Blandar även i krafft protein och mustang protein plus, ville kolla av vad de äter. Allt går ner :D

Svarar alla!

1 dl = 50 g alltså! Tack!

Det där med cement känns ju sådär... Jag har ingen möjlighet att själv vara i stallet vid utfodringarna. Och jag vill gärna sprida ut intaget så mycket som möjligt. Jag har möjlighet att ge krafftfoder 3 gånger per dygn; morgon, middag och kväll. Middagen ger jag oftast själv, men inte alla dagar. Morgon och kväll ger jag aldrig själv, ställer bara iordning hinkar som stallägaren ger... Därav min fundering av hur det blir när det är blötlagt en längre tid.

Blir "soppan" också cementlik efter en längre stund? (jag tvivlar dock på att jag får mina att dricka soppa).

Jag fodrar just nu med hippo grow alfa och soja, vill byta ut sojan och funderar på om jag kan blanda det med uppblött hippo.
Alternativt den nya betfibermixen som granngården har.

Är det ingen som förbereder hästens morgonmat kvällen innan som ger PP?

Soppan blir inte cementlik, däremot kan proteinpulvret sjunka till botten och fastna i hinken. Jag blandade i vanliga betforgivorna från början (morgon och kväll) och då var det alltid lite kvar i hinkarna när jag skulle göra ny mat.

En stallkamrat som ger större giva av pp plandar pp med olja till en smet (den stelnar inte). Sedan blandar hon smeten med kraftfodret.

Jag blandar pp, vatten och betfor i en mindre hink med lock innan jag rider.
Efter ridningen skakar jag hinken och ger hästen sin "proteinshake". :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag förberedde hästens mat innan för jag var inte heller där alla tider. Nu åt tyvärr inte min häst PP så det funkade inte ändå. Blev det för lite vatten i hinken med PP (och betfor) blev det betong. Tyckte jag iaf. Och för mycket vatten så blev det soppa och hästen åt inte det heller. Och det ska mycket till, eftersom hennes favoriträtt i betfor! Men det ratades från dag 1. Jag försökte och försökte, fick ge upp. Nu kanske inte alla hästar är lika kräsna som min.

Det var väldigt mkt, 300 gskulle jag inte rekommendera någon att ge i en giva! Mina tål max 100 g per giva, annars blir de lösa i magen inom 1 timme. Och att proteinet skall störa tarmfloran vill man ju såklart inte.
300g är max dagsgiva och bör dela upp.

Jag blandar med kli eller betfiber. Inga protester på smaken.

Det var väldigt mkt, 300 gskulle jag inte rekommendera någon att ge i en giva! Mina tål max 100 g per giva, annars blir de lösa i magen inom 1 timme. Och att proteinet skall störa tarmfloran vill man ju såklart inte.
300g är max dagsgiva och bör dela upp.

Jag blandar med kli eller betfiber. Inga protester på smaken.

Skulle vilja veta var du fått informationen om 300 gr som max dagsgiva ifrån? Eftersom det jag lyckats läsa mig till och fått höra från såna som är lite insatta i foder, är att PP är väldigt snällt mot magen och att inga maxgivor finns. Eftersom det är så snällt mot magen ska det heller inte vara lika noga att man vänjer in det lika försiktigt som soja.

Har tre hästar som äter PP i stallet med givor på 200 gr till 300 gr och ingen av dessa har reagerat med att bli lösa i magen.

+ Hippoc

Då tolkar jag det som att med "lagom" (fint ord det där) mycket vatten så blir det inte betong, men blir det för mycket åt soppa hållet så sjunker det till botten.

Har lite funderingar på om det kanske går att fukta lucernhack och blanda det i... nån som har erfarenhet av det?

Att det inte finns maxgiva har jag svårt att tro. Det handlar ju om att proteinet ska hinna brytas ner i tunntarmen och inte gå vidare till tjocktarmen. Tillför man för mycket protein samtidigt så är risken att hästen inte hinner bryta ner detta...

Att det finns en begränsning på soja är ju för att det är ett proteinkoncentrat. Potatisprotein innehåller dubbelt så mycket protein/viktenhet vilket därför borde innebära än noggrannare utfodring!

Min gissning, utifrån sojans rekommendation, är att PP har begränsning på ca 50g/100kg häst, som jag även skrev i mitt första inlägg. Jag skulle gärna vilja få det bekräftat om det är någon som vet mer om detta?

Men protein måste väl ändå se olika ut beroende på från vilken källa det kommer? Det måste i sin tur betyda att ett protein från ett fodermedel kan brytas ned lättare än ett annat? Och att ett protein kan vara skonsammare än ett annat? Eller tänker jag helt fel?

Visst finns det en mängd olika proteiner. Men jag vet inte hur sammansättningen ser ut i soja respektive PP. Jag är heller inte kunnig nog att räkna ut hur snabbt och effektivt var och en av proteinerna bryts ner.
Därför räknar jag med samma begränsning som soja, tills jag har en säker källa som säger något annat. :)

Precis, det är proteinmängden som är avgörande!

Jag har fått rekommendationen 300 g per dag för en normalstor häst av foderexpert, max 150 g per ufodringstillfälle.

Möjligtvis skulle man kunne komma runt detta vid att blanda PP med stora mängder annat foder, tex några kg betfiber. Då kommer proteinhalten i måltiden att bli lägre.

Men protein måste väl ändå se olika ut beroende på från vilken källa det kommer?

Ja det gör det.
Men det handlar inte om nedbrytningen utan om sammansättningen.
Det första begränsande proteinet är lysin.
Om man får ihop tillräckligt med lysin så kommer det andra med då det finns i samma foder.

Potatisprotein, lusern, soja och bra vallfoder innehåller en stor och bra andel lysin.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har suttit och räknat på foderstat till min häst. Jag har kommit fram till att om jag ger 6kg hösilage 6kg halm, 0.6kg soja samt...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka