Praktisk utfodring av Potatisprotein

Sv: Praktisk utfodring av Potatisprotein

Se där! Vad bra, då har vi fått det svart på vitt :laugh:

Jag efterlyser fortfarande tips på hur jag smidigast utfodrar med det rent praktiskt.
Det bör alltså kunna stå förberett i hink en hel natt, utan att bli "cement" och utan att sjunka ner i botten och fastna.

Jag kommer att experimentera så snart jag får hem det, men som sagt fler tips mottages tacksamt!

Om du kan blanda med något som inte behöver stå och svälla, finns det möjlighet att du kan blanda det torrt och stallägaren bara kan "skvätta" lite vatten på det precis innan utfodring?

*kl
På min hink med potatisprotein står det "max 50g per 100kg häst och dygn."

Ja det verkar ju stämma med det jag räknade ut, fast det ska vara per utfodringstillfälle och inte per dygn (om man låter det gå några timmar mellan gångerna).

Om du blandar med lite olja, så det blir en smet, så kan du blanda det med torrt kraftfoder. Då behövs inget vatten och oljesmeten stelnar inte. Oljan är då mest för att binda pulvret vid pelletsen.

Det hade ju kunnat vara en bra idé, men jag har mycket svårt att tro att det skulle vilja pyssla med det 2 gånger om dan... tyvärr.

Är du helt säker på detta? Och vad grundar du det på?
Jag vill minnas att rekommendationen på maxgivor är per dygn.

Vi fodrar tex krafftfoder 3 gånger/dygn; morgon (kl 6), middag (olika beroende på intag, men mellan 17-19 ca) och kväll kl 22. Mellan morgon och kväll hade jag inte varit så orolig. Men att ge maxgiva både säg kl 19 och kl 22, som det då hade kunnat bli, skulle inte kännas helt bra och säkert.

Jag tycker helt enkelt att en allmän rekommendation för gemene man ska vara säker och inte kunna missuppfattas.

Det låter som om det hade varit ett bra alternativ och är säkert det för många andra!
Men jag vill absolut inte ha mer energi i foderstaten, jag har redan maxat den så mycket jag vågar med en växande unghäst.

Jag har hela förra vintern använt mig av pp. Jag blötte det tillsammans med kvarbys lucernpellets samt mineraler. Det stod i glassbytta ibland 24 timmar som längst.
Blev varken cement eller andra problem. Det kan SE ut som cement pga sin färg men hårt? Nej jag har aldrig lyckats få det hårt som cement:confused:

Upplever att den blandningen blir lite grynig typ smuldeg :d

Eftersom du blandar med pellets som sväller så fastnar pp-pulvret i det och blir inte cement. Om man blandar med vatten så separerar pp efter ett tag och sjunker till botten.

KL
Nu kommer jag och lägger mig i :D Först fattade jag det som att det inte var bra att låta det ligga över natten. Men nu börjar jag tro att det är för att det är svårt att ha blött över natten.

Tänker jag rätt?

Jag har börjat nyligen med pp och blandar med 0,5 kg lucernpellets som står över natten. Det har inte varit några problem med konstistensen så då kan jag fortsätta med det, eller?

Är även lite förvirrad över alla max-proteingivor.
lucernen räknas inte eftersom det är grovfoder har jag förstått.
men min kille får även proteinmineral 280 g. delat på morgon och kväll. det blir 84 g smb rp per dygn. kan man då räkna ihop pp + proteinminelen eller räknar man proteinmineralen som sojan eftersom den har samma sbr rp?

Lite rörigt. Hoppas någon fattar och svarar trots att jag lånat tråden lite. De var så samma så hoppas det är okey. :)

Jag efterlyser fortfarande tips på hur jag smidigast utfodrar med det rent praktiskt.
Det bör alltså kunna stå förberett i hink en hel natt, utan att bli "cement" och utan att sjunka ner i botten och fastna.

Jag kommer att experimentera så snart jag får hem det, men som sagt fler tips mottages tacksamt!

Jag lovar det är inget problem. Blanda hela dygnets kraftfoder + PP i en hink och häll på vatten så att det blir en lös gegga - om du låter detta stå i ca 5-10 min har det sugit upp vattnet ordentligt (typ cement-aktigt). Fluffa till "cementen" (går lätt) och fördela i nya foderhinkar - går då lätt att hälla ut i krubban.
Mitt står över natten - inga problem.

Är du helt säker på detta? Och vad grundar du det på?
Jag vill minnas att rekommendationen på maxgivor är per dygn.

och vad grundar man det med per dygn på?

Anledningen till att det finns maxgivor för alla koncentrerade foder dvs soja, potatisprotein, havre, korm mm är att tunntarmens enzymer inte hinner ta upp och spjälka massor av aminosyror i dett fallet (och stärklese i andra fall) på en gång. Det är jättefarligt att ge för mkt av den anledning jag skrev innan. Men om man väntar några timmar så går det att använda enzymerna igen.

Vilka ger en större dos efter träning?
Verkar som många bara ger det när det passar och oavsett träning eller inte. Växande eller vuxen.. Smal eller tjock. Tabellvärde...över "träning" som sällan är träning för en häst.:grin:

mina hästar får bara extra protein just om de tränat extra. Det dagliga proteinintaget ingår i övrig kost.

Jag ger protein för att balansera kvoten. Inte så bra värden i höet i år.

Jag ger pp som en del i den dagliga fodergivan i och med att grovfodret innehåller så lite protein. Funkar super. Inget extra efter träning och inget träningstillägg i foderstaten! Nu fodrar jag visserligen alltid efter träning, i och med att det är då jag är i stallet och kan fodra :angel:

Jag anser att det just är skillnad på motionsridning, träning o sen medelhård- hård träning.

en häst som rör sig snålt kommer aldrig att arbeta genom kroppen o därmed heller inte ngn egentlig fysisk träning- som jag ser det:angel:

De spar energi. De behöver heller inte extra protein för att bygga upp/ reparera de ansträngda musklerna

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har suttit och räknat på foderstat till min häst. Jag har kommit fram till att om jag ger 6kg hösilage 6kg halm, 0.6kg soja samt...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka