Praktisk utfodring av Potatisprotein

Sv: Praktisk utfodring av Potatisprotein

Tja, min häst kunde utan problem äta 300 g i en giva, ingen dålig mage och inga problem. Däremot blev han snabbt dålig och fick hudproblem på små givor soja (räckte med 200 g innan han fick krustor och eksem i pälsen, som försvann när sojan plockades bort).
Kommer ge 200 g nu i vinter.

Hur menar du att proteinhalten skulle bli mindre för att man blandar med annat foder? Enligt min matematik blir det snarare tvärtom, men den totala volymen blir större förstås. Nä jag vet inte jag.

Jag har gett givor på upp till 300 g utan problem. Blandat med lite lucern eller betfiber, beroende på vad som funnits hemma.
Det är som ett "dammigt mjöl", blir tjockt och hårt om man tar för lite vatten.

Jag tycker att det låter mkt med 300 gram. Menar du på en gång eller per dag?
vad är maxdosen för potatisprotein? Jag trodde att det innehöll mer protein per kilo än vad soja gör?

Jag gav allt i en giva, alltså på en och samma gång. Självklart inte optimalt, men det fungerade utmärkt.

Jag tyckte jag läste runt 600 per kilo

Jag hittade en siffra på 685 gram smb protein för häst vilket bör ge en maxdos på ca 65 gram per 100kg häst om man jfr detta med sojans 100g per 100 kg häst. 300 gram per gång är då maxdosen för en 500 kg häst.

Blanda ut det i betfor borde väl fungera bra? Vart har du fått tag på potatosprotein? (vill också ha)

Precis, det är proteinmängden som är avgörande!

Jag har fått rekommendationen 300 g per dag för en normalstor häst av foderexpert, max 150 g per ufodringstillfälle.

Möjligtvis skulle man kunne komma runt detta vid att blanda PP med stora mängder annat foder, tex några kg betfiber. Då kommer proteinhalten i måltiden att bli lägre.

Runt 300g för en fullstor häst tycker jag låter mycket rimligt utifrån hur jag tänker. Jag vill dock inte ge detta vid ett och samma tillfälle utan vill dela upp och sprida ut det så mycket som möjligt.

Jag förstår inte riktigt hur du tänker sedan. Den totala mängden protein blir ju inte mindre av att jag späder ut det med andra fodermedel? Visst kvoten blir lägre i just det specifika målet, men det hjälper ju inte enzymerna som ska bryta ner den totala proteinmängden i fodret.

Ja det gör det.
Men det handlar inte om nedbrytningen utan om sammansättningen.
Det första begränsande proteinet är lysin.
Om man får ihop tillräckligt med lysin så kommer det andra med då det finns i samma foder.

Potatisprotein, lusern, soja och bra vallfoder innehåller en stor och bra andel lysin.

Detta förstår jag inte heller tänket bakom. Vill du vidareutveckla?
Ursprungsfrågan till detta var alltså om det finns någon maxgiva på PP så som det finns för soja?

Jag hittade en siffra på 685 gram smb protein för häst vilket bör ge en maxdos på ca 65 gram per 100kg häst om man jfr detta med sojans 100g per 100 kg häst. 300 gram per gång är då maxdosen för en 500 kg häst.

Per utfodringstillfälle?
Inte per dygn?

Skulle gärna vilja slippa betfor, men om det är det bästa att blanda i så får det väl bli det. Ska testa med hippon som jag redan har hemma först. Jag verkar helt enkelt få exprimentera lite själv, ingen som verkar ha någon superlösning på detta...

Vi köper från ett lager (vet inte om jag får skriva vilket här) i staffanstorp. Går att be återförsäljarna att beställa hem från lagret med.

Var har du hittat dessa siffror? Tycker jag har googlat både på längden och tvären utan att hitta några uppgifter om maxgiva PP. Man vill ju gärna göra det som är bäst.

På mina hästar har jag inte märkt att den höga givan skulle ställt till några bekymmer.

Skulle gärna vilja slippa betfor, men om det är det bästa att blanda i så får det väl bli det. Ska testa med hippon som jag redan har hemma först. Jag verkar helt enkelt få exprimentera lite själv, ingen som verkar ha någon superlösning på detta...

.

Själv blandar jag det i mycket lite betfor som får svälla i mycket vatten. Vattnet blandar jag sen i potatisproteinet och det verkar som att det går hem hos min ena dam som är lite kräsen.

Var har du hittat dessa siffror? Tycker jag har googlat både på längden och tvären utan att hitta några uppgifter om maxgiva PP. Man vill ju gärna göra det som är bäst.

På mina hästar har jag inte märkt att den höga givan skulle ställt till några bekymmer.

Det är uträknat utifrån sojans maxgiva.
(Nu vet jag inte exakt vilka siffror F.A. har räknat med, men tex..)

Soja ca 390g smb rp/kg
PP ca 680g smb rp/kg

Sojan har en begränsning på 100g soja / 100kg häst (en häst på 500kg -> max 500g soja)

Detta ger om vi räknar om det (390g smb rp x 0,1kg soja = 39g smb rp) att det är okej att ge 39g smb rp / 100kg häst

Detta kan då räknas om till att gälla Potatisproteinet, som är mer koncentrerat. Det innehåller ca 680g smb rp / kg

Vi utgår från sojan, max 39g smb rp / 100 kg häst.

680g smb rp x X = 39 g smb rp
X = 39/680
X= 0,057 ~=0,06kg = 60g

Detta ger att potatisprotein har en begränsning på 60g / 100 kg häst (en häst på 500kg -> max 300g PP)

Jag ska testa med betfor om det fungerar med hippon som jag redan har hemma :)

Det är uträknat utifrån sojans maxgiva.
(Nu vet jag inte exakt vilka siffror F.A. har räknat med, men tex..)

Soja ca 390g smb rp/kg
PP ca 680g smb rp/kg

Sojan har en begränsning på 100g soja / 100kg häst (en häst på 500kg -> max 500g soja)

Detta ger om vi räknar om det (390g smb rp x 0,1kg soja = 39g smb rp) att det är okej att ge 39g smb rp / 100kg häst

Detta kan då räknas om till att gälla Potatisproteinet, som är mer koncentrerat. Det innehåller ca 680g smb rp / kg

Vi utgår från sojan, max 39g smb rp / 100 kg häst.

680g smb rp x X = 39 g smb rp
X = 39/680
X= 0,057 ~=0,06kg = 60g

Detta ger att potatisprotein har en begränsning på 60g / 100 kg häst (en häst på 500kg -> max 300g PP)

Jo, men då är det ju uträknat efter sojans förutsättningar. Eftersom soja och potatis i grunden inte är samma sak borde förutsättningarna skilja något. Eller?

Nja, jag vet inte helt säkert och därför så räknar jag definitivt inte med det.

Proteiner är alltid proteiner oavsett var de kommer i från. Vi räknar ju också med smältbart protein och inte råprotein.
Alla proteiner är uppbyggda av aminosyror som ska brytas ner av samma enzymer i magsäck och tunntarm, oavsett om de kommer från soja, PP eller hö.

Problemet kommer av att vi ger koncentrat -> väldigt mycket protein under väldigt kort tid -> enzymerna måste hinna med att bryta ner allt.

Visst kan olika sorters proteiner vara uppbyggt av olika aminosyror och vara olika stora. Men att det skilljer så mycket i nedbrytningstid /effektivitet har jag mycket svårt att tro.

Jag tror också att varför det inte finns någon tydligt rekommendation på maxgiva på potatisprotein kan bero på att det i hästvärlden är ganska nytt att ge detta som koncentrat.. men jag kan ha fel.

Jag tror också att varför det inte finns någon tydligt rekommendation på maxgiva på potatisprotein kan bero på att det i hästvärlden är ganska nytt att ge detta som koncentrat.. men jag kan ha fel.

Tror också att det är det som är anledningen och hoppas på att det tas fram riktlinjer även för PP:t.

Jag är i alla fall oerhört glad att det finns, köpte ett parti hö med en kvot på 2,2... :cry:
Jag hoppas (och ber) att det nya partiets värden ser bättre ut!

Jo, men då är det ju uträknat efter sojans förutsättningar. Eftersom soja och potatis i grunden inte är samma sak borde förutsättningarna skilja något. Eller?

Jag har räknat så som ngn sedan förklarar dvs efter rekommendationer för sojan.
Sedan är det så, vilket också redan står, att vi räknar på smältbart protein dvs hur mkt som tas upp i kroppen. Nu kan soja och potatisprotein visserligen ha olika andel aminosyra sammansättning men jag är ganska säker på att det inte påverkar hur stor andel som hinner tas upp i tunntarmen. Risken med att ge för mkt protein koncentrat är att proteinet fortsätter till grovtarmen och då kan hästen bli allvarligt sjuk. Detta är farligt. Man ska inte överdosera proteinkoncentrat.

*kl
På min hink med potatisprotein står det "max 50g per 100kg häst och dygn."

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har suttit och räknat på foderstat till min häst. Jag har kommit fram till att om jag ger 6kg hösilage 6kg halm, 0.6kg soja samt...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka