praktisk skillnad mellan enkel- och dubbelbågad däckel?

Sv: praktisk skillnad mellan enkel- och dubbelbågad däckel?

Nu har jag läst på lite i mina gamla böcker. I "Lantmannens uppslagsbok" från 1923, har jag hittat litegrann om den här lite lustiga bågdäckeln.

1. Så kallas den för "selkrok" istället för däckel.:idea:
2. Fördelen sades vara att hålla ut skakelinsfästningen från kroppen vilket gör svängningarna mindre särskilt vid enaxlade vagnar.

Min tolkning är då att de inte behövde byta sele mellan en- och tvåaxlade vagnar. Fiffigt. Det är kanske det vi alla letar efter, vi som vill ha en loksele i grunden, men får lite svårt med enaxlade vagnar.:love:

Jag har också hittat den på en bild i en av Sune Jonssons böcker, då på en arbetshäst anspänd för ett jordarbetsredskap.

Letar vidare:)

Då är det selkrok som jag frågade för ett tag sedan! Alla pusselbitar trillar på plats!!:banana:

Är det Sune Jonssons Bilder från bondens år 1967 du tittat i?

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag har hittat en bild i hans bok från 1967.

Hittade en lite intressant länk med en karta o så om selkroken...:)
http://runeberg.org/fataburen/1926/0009.html

Bläddra o läs ett par sidor där om ni är nyfikna det är intressant tycker i alla fall en nörd som jag...

Senast ändrad av en moderator:

Då blir det en liten utflykt till Nordiska muséet också, eller.
Jag har också klara nördtalanger.

Det kan nog bli en sådan tur ja:)

Säg till så hakar jag på.

Ja men nu ska vi tänka på komforten:smirk:
Säkert inte lika trevligt med en rem över ryggen som men en bred stoppad däckel;)
Fast om man har redskap, tex nått som inte riskerar att rulla fram mot hästen behövs ju ingen däckel, inte skaklar heller:angel:

Jag var inte så seriös vid det klockslaget då jag kom med bilder på hästar utan däckel...:angel: Måste få flumma lite ibland:)

Nu har jag läst på lite i mina gamla böcker. I "Lantmannens uppslagsbok" från 1923, har jag hittat litegrann om den här lite lustiga bågdäckeln.

1. Så kallas den för "selkrok" istället för däckel.:idea:
2. Fördelen sades vara att hålla ut skakelinsfästningen från kroppen vilket gör svängningarna mindre särskilt vid enaxlade vagnar.

Min tolkning är då att de inte behövde byta sele mellan en- och tvåaxlade vagnar. Fiffigt. Det är kanske det vi alla letar efter, vi som vill ha en loksele i grunden, men får lite svårt med enaxlade vagnar.:love:

:)
Den som vill :)får gärna skriva en ny bok där man samlat all denna kunskap ni hittar lite här och var, till den moderna körentusiasten. I Lantmannens uppslagsbok ex framkommer hur otroligt viktigt det var att hästen höll och att alla redskap och seltyg var i linje med användandet. Vi är många som inte har tillgång till alla äldre böcker och dokument men gärna skulle ha en sådan bok, en bibel med olika sorters selar, lokor, tillverkare av selar, tillpassning, anspänning, you name it! Självklart rikt illustrerad för att kunna hämta fakta ur när man tex köpt en äldre såmaskin; Hur lagar jag den, hur skall hästen gå etc...Under min utbildning fick vi lära oss mycket om äldre tiders redskap, anspänningar och dylikt, men det finns så många olika varianter som hade varit intressant att läsa om. Någon hugad?:banana:

Jaa, varför ska man krångla till det i onödan!?!?:rofl:

Lotta

Japp!
Jag är mer än "taggad" på att skriva en dylik bok!
Är det någon som sitter på en massa info så är det bara att höra av er! :D
/Lotta

Vad tusan sitter alla ni som kan så mycket så långt bort från Sunne? Tur att vi har internet o kan hitta varandra o varandras kunskap den vägen!! Alla ni som är med o spånar o forskar o så ni ska ha en stor eloge för detta!!:love::bow:

Hänger på däckelfrågan lite med en fråga om dessa gamla ostoppade däcklar... (hoppas det är ok)

De körde ju hästarna MÅNGA tunga timmar förr. Inte som vi idag som mest nöjeskör... idag har vi för det mesta stoppade däcklar men skulle ni kunna tänka er köra med en sådan däckel som denna? Om nej, varför inte?

(detta är en gammal däckel men ny, aldrig uppackad därför papper runt.)

Jag har kört med en sådan! Min stallägare har en loksele som ser ut så och hans travare kör vi med den selen när de drar pullertvagnen. Fungerar utmärkt, inget skav eller andra problem.

Här har Sörbo-Viggo selen på när vi kör jubilar. (gamla bilder ni sett förut men visar selen i alla fall).

Viggofinkr003.jpg

Viggofinkr005.jpg

Kul att se en sådan sele på häst idag:) inte så ofta man ser det längre.

O helt utanför ämnet... vilken tjusig fläta!! Smart att göra sådär med en tjock man!

Ja den är flitigt använd!

Flätan ja... det var min allra allra första fläta på en häst. Stallägaren såg rätt förvånad ut, han hade nog trott och hoppats på en helt vanlig ardennerfläta men en sådan fick jag inte till så han fick minsann nöja sig med denna konstruktion. Men jag tycker att den blev rätt snygg faktiskt!

Liknande trådar

Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 776
Senast: FannyN
·
Dressyr Ja, hur stor skillnad är det egentligen? Alltså, jag vet ju givetvis att det kommer in nya rörelser som bakdelsvändning...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
13 759
Senast: fio
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 092
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Jag ska tilläggsregistrera en import utan stam. Passet ska alltså in till SH. Sen har jag två val: 1) Id-kolla häst mot pass, fyll i...
Svar
15
· Visningar
2 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka