L
loch
På lokselar är det i regel en däckelbåge eller två, min fundering idag är; vad är skillnaden rent praktiskt, bekvämlighetsmässigt m.m.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För ca 10 år sedan gick jag en körkurs där det diskuterades ett av märkena som har dubbel däckelbåge, det var flera av de som hade den som ansåg den lite för vek.Min spontana tanke är att den dubbla bågen är lite stabilare än den enkla...
Asså eru 100 på att dom körde med ostoppade??
Om den e oupppackad, kanske den inte har hunnit bli stoppad!
Annars så, ja för förr förekom enaxlade vagnar rätt sällan!!
Många redskap å tvåaxlade vagnar. Är selen rätt inställd blir det inte mkt tryck på däckeln
Jag har oxå en sån däckel (Fast stoppad)
För ca 10 år sedan gick jag en körkurs där det diskuterades ett av märkena som har dubbel däckelbåge, det var flera av de som hade den som ansåg den lite för vek.
Men det måste väl ha med material och grovlek lite?
Men Svanhilds däckel måste ju vara bättre då den håller däckeltamparna en bit från hästen
Fördelar, nackdelar med det?
Hänger på däckelfrågan lite med en fråga om dessa gamla ostoppade däcklar... (hoppas det är ok)
De körde ju hästarna MÅNGA tunga timmar förr. Inte som vi idag som mest nöjeskör... idag har vi för det mesta stoppade däcklar men skulle ni kunna tänka er köra med en sådan däckel som denna? Om nej, varför inte?
(detta är en gammal däckel men ny, aldrig uppackad därför papper runt.)
Vi pratar däcklar... si o så modeller fram o tillbax o så hittade jag denna bild!! Vad sägs om detta då
http://www.stalvik.com/images/Land_Bulgarien/bulgarien_koprivshtitsa_01.jpg