praktisk skillnad mellan enkel- och dubbelbågad däckel?

L

loch

På lokselar är det i regel en däckelbåge eller två, min fundering idag är; vad är skillnaden rent praktiskt, bekvämlighetsmässigt m.m.

Sv: praktisk skillnad mellan enkel- och dubbelbågad däckel?

enkelbågad däckel
19636847.jpg

dubbelbådag däckel
19636747.jpg

kanske tillverkningstekniskt eller att det företag som gör dubbel vill att man skall se att det är deras sele.

Det är väl en tidssak oxå. Förr var selarna enkelbågade, det är nu idag jag ser dessa dubbelbågade däcklar lite överallt...

Min spontana tanke är att den dubbla bågen är lite stabilare än den enkla...

Hänger på däckelfrågan lite med en fråga om dessa gamla ostoppade däcklar... (hoppas det är ok)

De körde ju hästarna MÅNGA tunga timmar förr. Inte som vi idag som mest nöjeskör... idag har vi för det mesta stoppade däcklar men skulle ni kunna tänka er köra med en sådan däckel som denna? Om nej, varför inte?

(detta är en gammal däckel men ny, aldrig uppackad därför papper runt.)

Min spontana tanke är att den dubbla bågen är lite stabilare än den enkla...
För ca 10 år sedan gick jag en körkurs där det diskuterades ett av märkena som har dubbel däckelbåge, det var flera av de som hade den som ansåg den lite för vek.
Men det måste väl ha med material och grovlek lite?

Undrar varför jag yrar här när jag är mer sovande än vaken:angel:'Men det var bara ett "minne" som flög genom huvudet,
därmed inte sagt att det är någon sanning, utan som sagt bara vad ett antal på kursen och kursledaren upplevt.

Hrmmm, ok... som sagt det var bara en tanke... kanske bara är enklare maskinellt att bygga sån dubbel båge då? En tjock "ståltråd" rakt igenom två varv o så... hoppas de svetsar ihop ändarna:crazy:

Men om vi tänker mer på stabilitet... en sådan båge jag har bild på... den bör ju va stabil? Den är ju mycket kraftigt gjord hela vägen... *grubbel*

Asså eru 100 på att dom körde med ostoppade??
Om den e oupppackad, kanske den inte har hunnit bli stoppad!:idea:

Annars så, ja för förr förekom enaxlade vagnar rätt sällan!!
Många redskap å tvåaxlade vagnar. Är selen rätt inställd blir det inte mkt tryck på däckeln:idea:

Jo när vi ändå diskuterar däcklar slänger ja in en fråga!:angel:
Den däckel som Svanhild viftar med e ju inte lika vanlig som de däcklar Ioch visar.
Men Svanhilds däckel måste ju vara bättre då den håller däckeltamparna en bit från hästen:idea:
Fördelar, nackdelar med det?
Jag har oxå en sån däckel (lånad:angel: ), stadig och rätt tjusig:d (Fast stoppad;))
Gör dock selen inte lättare:eek: Den selen e uppe i 20 kg komplett:cool:

Asså eru 100 på att dom körde med ostoppade??
Om den e oupppackad, kanske den inte har hunnit bli stoppad!:idea:

Annars så, ja för förr förekom enaxlade vagnar rätt sällan!!
Många redskap å tvåaxlade vagnar. Är selen rätt inställd blir det inte mkt tryck på däckeln:idea:

Ja, jag är säker på att de körde sådär, det finns det folk än idag som gör. Jag visade den som är ny men har även en massa väl använda av den modellen o ingen är stoppad. Har heller aldrig sett en sådan som är stoppad.

Det vi hittat i "stoppning" är detta + att de ofta vek filten de la över hästens kors i pauserna som en dyna under däckeln.

Här har ni ett gäng andra sådana däcklar välanvända men som sagt ostoppade.

Jag tror att dom däcklarna är bra, har sett sådana köras ostoppade med en tunn filt samt stoppade ,om plattorna är lagomt kupade och passar på hästen tror jag ostoppade är tillfyllest .Många stoppade är så hårt stoppade och bulliga att jag tror dom är sämre .Om man tittar noga kan man se små spikhål runt om då har det varit stoppning.Den typen av båge användes både till finkörning och till arbete ,till finkörning var dom ofta överdragna med mässing.

För ca 10 år sedan gick jag en körkurs där det diskuterades ett av märkena som har dubbel däckelbåge, det var flera av de som hade den som ansåg den lite för vek.
Men det måste väl ha med material och grovlek lite?

Vek?!? Nja, tror inte det gäller min ;) Min hovis (som även är smed) var mycket imponerad av selen och sa att den kommer hålla för många generationers arbete...
Vickade och funderade endel igår och fick för mig att den med dubbel däckelbåge är mer rörlig än den med enkel, ska se om jag orkar ta några foton ikväll...

Men Svanhilds däckel måste ju vara bättre då den håller däckeltamparna en bit från hästen:idea:
Fördelar, nackdelar med det?

Ja, det undrar jag med! Har du ingen bild när du har förspänt? Vore intressant att se hur det ligger på hästen! :)

Hänger på däckelfrågan lite med en fråga om dessa gamla ostoppade däcklar... (hoppas det är ok)

De körde ju hästarna MÅNGA tunga timmar förr. Inte som vi idag som mest nöjeskör... idag har vi för det mesta stoppade däcklar men skulle ni kunna tänka er köra med en sådan däckel som denna? Om nej, varför inte?

(detta är en gammal däckel men ny, aldrig uppackad därför papper runt.)

En sådan däckel såg jag i helgen då jag var iväg och kollade på DM i skogskörning. Själv skulle jag aldrig vilja köra med en sådan utan stoppning, men uppenbarligen finns det några som gör så.
Jag tycker det ser obekvämt ut med den däckeln på hästens rygg så därför vill jag inte använda en sådan, har dock aldrig provat.

/M

Tror inte att ursprungsidén är att köra utan mellanlägg.
Misstänker att man använde filt eller annan stoppning och på så vis avpassade däckeln efter den egna hästen.

Jag tycker mig sett att det finns fler med sånna här däcklar i action här:)
Min pålla e inte inkörd än så de blir ju ingen skakel i, får se om jag selar å fotar imorrn, vädret e junte allt för vackert nu:angel::D
När fjordan va i livet använde jag den med vanlig båge, fick för mig att den var liiiite lättare:crazy:
Har lite dålig koll på vad som skilljer dom två selarna jag har åt, förutom däckeln *undersökas* :D

Liknande trådar

Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 776
Senast: FannyN
·
Dressyr Ja, hur stor skillnad är det egentligen? Alltså, jag vet ju givetvis att det kommer in nya rörelser som bakdelsvändning...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
13 759
Senast: fio
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 092
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Jag ska tilläggsregistrera en import utan stam. Passet ska alltså in till SH. Sen har jag två val: 1) Id-kolla häst mot pass, fyll i...
Svar
15
· Visningar
2 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka