Praktikplatser

C

chateautre

I väntan på att hitta en praktikplats (76 h hos proffs/amatörtränare) tänkte jag höra här vad man får göra under praktiken? Är såklart olika hos olika tränare, men det vore kul att höra vad ni som haft praktik (eller haft praktikanter hos er) fått göra? Jag är relativt ny inom sporten men har 20års rid/hästvana.

Berätta nu! :bump:

Sv: Praktikplatser

Våra brukar få ta in ut från walkern/hage, hjälpa till att fodra, ev mocka lite, borsta hästar, hålla hästar vid skoning/klippning/noppning av man, träcka vid löp, ev rida någon tur, fika och lyssna på skvaller.

Jag förstår att du vill rida men det beror lite på hur duktig och engagerad du är samt om vi har någon snäll häst vid tillfället. En del praktikanter (framförallt unga) är tyvärr rätt dåliga och vill helst bara rida.

När jag praoade i galoppstall så fick jag mocka, rida, hålla hästar och borsta hästar. Det var i åttan.

Tack för svar :) Låter bra! Hur ser era dagar ut? När börjar/slutar dagen?
Vart jobbar du?

Jag förväntar mig absolut inte att få rida, det är ju värdefulla tävlingshästar, tycker det ska bli intressant att bara få vara med och se hur allting fungerar.

Tack för svar! Vart hade du din praktik?

Fick du inte vara med och se hur träning och tävlingar planerades eller något liknande? :)

På sommaren börjar vi kvart över 5, på vinter börjar vi 6 eller halv 7. Jobbar fram tills ca 13.00 för att sedan ha paus.
17.00 är det antingen en eller två som jobbar eftermiddag. Då fodrar vi, byter vatten och har några hästar på walkern. Brukar vara klar runt 19.00.

När jag började fick jag följa med och kolla på rätt mycket träningsridning och tränaren förklarade hur upplägget var, om hästarna såg fina eller dåliga ut, varför någon gick själv och några i grupp.

Jag började jobba hos Bendik Bö för att nu jobba eftermiddagar, söndag förmiddag och träcka hos Lars Bexell på Täby. Hos vem ska du ha praktik?

Att få följa med och få träningsupplägg osv förklarat för sig är precis det jag är intresserad av, hoppas jag får vara med om sånt!

Jag vet inte än vart jag ska ha min praktik, tips? Jag bor i sthlm.

Jag vill gärna hamna hos en proffstränare med många hästar i stallet, men de vore även kul att vara hos en amatörtränare med några få hästar hemma, tex. Så får man se två sidor av det hela.. Ja, jag är väldigt intresserad av allt som du märker :D :angel:

Detta är visserligen inte i Stockholm men Henrik Engblom i Mellerud har boende på gården till den vill göra praktik.

Det är också stor chans att du även får rida här.
Han har både unga (2-åringar) och lite äldre galopphästar (runt 7 år) och förutom galopphästar i träning finns även galoppörer som ska säljas som ridhästar och de behöver underhålla sin kondition.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 618
Senast: Badger
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 758
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 285
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar