Sv: Praktik

Fickpengar, gratis boende, gratis stallplats, svarta pengar rakt i handen :crazy:

Det är ju inga krav på att man ska få lön under sin praktik. AF betalar ut lön om man praktiserar, och det är på ca 200:-/dagen -skatt.

Så om det i en annons står typ ''kost, logi och praktiklön'' så är det bara fickpengar?

Åh då vill jag inte ta det jobbet. Aldrig att jag sliter i stall för typ 1000 spänn i månaden.

Praktik som sagt = inget krav på pengar, men där emot att man får kunskap och erfarenhet!

Precis, praktik är inget man har för att tjäna storkovan!
det är ngt man gör för att lära sig=utbildning.
att få betalt överhuvudtaget för att få utbildning är väl rätt bra?

sen kan ju mängden pengar variera.. vissa får typ 1000, medans vissa sk praktikjobb (svart hästskötare alltså:angel:) kan ge upp till 7000/mån + allt annat.

hör med praktikvärden så får du veta!:idea:

Vad innebär praktiklön?

Enligt HYN (www.hyn.se) finns INGET som heter praktikLÖN...
Får man betalt på en praktik, oavset i VAD och HUR myckwet, så är det en ANSTÄLLNING enligt HYN...
(Är själv godkänd praktikvärd av HYN)...

En praktik är precis vad det heter, att man ska praktisera för att lära sig något...här står precis vad som avses med praktik:
http://www.hyn.se/templates/stdmall.php?id=8

Så, står det på en annons att man får praktikLÖN i form av kost, logi och liten fickpeng, så innebär detta INTE praktik utan en ANSÄLLNING och då ska den betals vitt och inte så här skumt...

Men det är ju dessa HYN, facken o.s.v. vill arbeta EMOT för att få fram alla som utnyttjar tjejr/killar som vill arbeta med häst ska få en dräglig, avtalsenlig LÖN....

Praktikersättning kan man eventuellt få från sin skola eller från arbetsförmedlingen...men INGEN ersättning från praktikvärden.

VIll han/hon sedan t.ex. bjud på mat och fika är det en annan sak och likaså kan logi ibland vara ett alternativ om man bor långt från praktikplatsen eller har svårigheter att pendla. Men då är det bara en förmån, ingen praktikLÖN/ersättning.

Läs mer om Praktik o.,s.v på HYN's sida...där finns massor som ALAL borde veta INNAN de går ut i praktik!

Lycka till

*delvis knapplån, delvis trådkapning*

Kikade lite på HYN´s hemsida, mycket bra. Den ska jag komma ihåg!

Säg att man tex planerar att söka hippologprogrammet. Då krävs ju en viss (6 månaders?) erfarenhet/praktik innan. Måste det vara från en av dessa HYN-godkända platser eller räcker det med att man har "jobbat" med hästar (och har papper på det, givetvis)?

Om man nu behöver göra praktik på en godkänd plats, hur ska man få det finansierat? Om jag går till arbetsförmedlingen och säger "hej jag vill gå hippologen, kan ni betala min praktik i sex månader?" gör de det då?

Ullis- nyfiken...

jag sökte praktik, det stog i annonsen att man skulle få boende, gratis stallplats.

kom dit, efter flera andra, många som va tvungna att visa vad dom gick för. fick provjobba. och visade sig att jag skulle få bli dressyrelev, få eget boende (delat med en annan, dock ett hus) stallplats med ridhus, lektioner ifrån bla strömsholm. utöver det 5000 kr/månad.

jag fick plats!
jag tacka nej :devil:
hur dum får man bli!
jag tackade nej då jag hade 4 hästar o ej kunde bestämma mig för vilken jag skulle ta med. suck...

Olika från kommun till kommun om de har råd att betala ut ersättning eller inte, ungdomspraktik kallas det står om det på af's hemsida.

Annars så är det bara att börja spara! Som sagt 6 mån praktik, man har hästen gratis, bor gratis och vissa måltider ingår så får man lov sen att klara sig på de pengar man sen utöver det kanske får till fickpengar.

Vill man gärna gå en utbildning så kan man nog lika enkelt prioritera bort det som krävs för man ska komma in, eller så får man planera, bo snålt och jobba arslet av sig och lägga undan kanske 10-15.000:- i månaden.

Fast man har ju inte hästen gratis. Där jag vart och provjobbat (har vart på tre ställen, alla jättebra men fått kalla fötter och tackat nej varje gång :p) fick jag stå för foder, hö och strö. Och sen tillkommer ju hovslagare, eventuell veterinär, all mat till mig ingick inte heller, ytterligare en tusenlapp. Sen kanske jag vill träna med pålle = tusen kr till.
Det blev cirkus 4000 på mina beräkningar och där jag var skulle jag få boende och fickpengar. Frågade aldrig vad fickpengar innebar eftersom jag tackade nej.

*delvis knapplån, delvis trådkapning*

Kikade lite på HYN´s hemsida, mycket bra. Den ska jag komma ihåg!

Säg att man tex planerar att söka hippologprogrammet. Då krävs ju en viss (6 månaders?) erfarenhet/praktik innan. Måste det vara från en av dessa HYN-godkända platser eller räcker det med att man har "jobbat" med hästar (och har papper på det, givetvis)?

Om man nu behöver göra praktik på en godkänd plats, hur ska man få det finansierat? Om jag går till arbetsförmedlingen och säger "hej jag vill gå hippologen, kan ni betala min praktik i sex månader?" gör de det då?

Ullis- nyfiken...

Ja HYN's sida är utmärkt för ALLA som ska söka praktik.

Ja, Du BÖR ta en HYN-godkänd praktikplats, eftersom det upprättas ett praktikavtal mellan praktikant och praktikvärd, samt en enklare form av utbildningsplan.

Tar Du med detta till Din arbetsförmedlning och visar dessa dokument och kan tala för Din sak så KAN AF ge Dig bidrag! Säger inte att de alltid gör det, men med mer stomme i bakgrunde och mer motivation så kan man som praktikant erhålla bidrag. Annars får Du söka stipendier t.ex. Det är ALLTID upp till praktikanten själv att söka ekonomisk ersättning, detta ligger INTE på praktikvärden.

ALL form av ersättning, "praktiklön" (som ju inte finns!), mat, boende ÄR att betrakta som lön och därmed är det en ANSTÄLLNING och ej praktik!! Och i och med det anses vara lön, så SKA den vara avtalsenlig. Ring gärna och prata med Rolf Wengelin på HYN, kanslichef där....

Stallplats KAN man få och IBLAND tillfälligt boende om det krävs att man är på plats/tillgänglig på praktikplatsen.

Okej, blev lite nyfiken bara. Lika bra att man inte har någon häst längre då, i fall man skulle få för sig att göra praktik :angel: Sparar ju in en del pengar på det...

Den erfarenhet som krävs för att söka till hippologen, måste den vara från en HYN-godkänd plats? Om man tex har jobbat (vitt!) i stall den tid som krävs så måste väl det vara tillräckligt?

Ullis

Okej, blev lite nyfiken bara. Lika bra att man inte har någon häst längre då, i fall man skulle få för sig att göra praktik :angel: Sparar ju in en del pengar på det...

Den erfarenhet som krävs för att söka till hippologen, måste den vara från en HYN-godkänd plats? Om man tex har jobbat (vitt!) i stall den tid som krävs så måste väl det vara tillräckligt?

Ullis

För att ha praktik inför Hippologutbildningen krävs minst 4 månaders praktik och det ska vara MINST 2 månader sammanhållern praktik på heltid.
Så det beror helt på hur Du arbetat (vitt) och hur detta kan styrkas.

sedan *KL*

En stallplats som erbjudes räknas som löneförmån och har praktikvärden tillräckligt med egna hästar i olika utb.stp så behöver praktikanten ej sin egen häst för att utbildas...då ska stallplatsen betalas fullt, för annars är det en läneförmån.

Är det så att praktikvärden kanske ej har unghäst och praktikanten har en iunghäst och det ska ingå unghästridning, då kan man erhålla gratis stallplats utan att det inverkar rent skattemässigt för bådas del.

Så om Du är praktikant och erbjudes en gratis stallplats och Din häst egentligen inte nbehövs för praktikens skull, då räknas Du som anställd och ska ha avtalsenlig lön. Då är du INTE praktikant heller....

Jag får ca 1500 i veckan på min praktiplats.
och då är jag där bara tre dagar i veckan + tävlingsdagar.

Jag får ca 1500 i veckan på min praktiplats.
och då är jag där bara tre dagar i veckan + tävlingsdagar.

Då räknas Du EJ som praktikant utan en väldigt, väldigt UNDERBETALD anställd UTAN lagstagdad minsta lön!!!! Som praktikant ska man EJ ha ersättning! Du gör Din praktik för att Du ska lära något....
Antar att Din praktikplats ej är HYN-godkänd eftersom deras regelre ej följs. Vill någon vara elak kan såväl Du som Din praktikvärd anmälas till Skattemyndigheten och då blir det problem, eftersom ni då måste betala skatt på intjänad inkomst.

f.ö. *KL*
Ska man söka utbildning inom hästyrekt och behöver praktik för attkomma in....hippologen, hästgymnasium...o.s.v. Kolla in på HYN's hemsia och välj enbart en HYN-godkänd praktikplats så vet Du att att Du får en seriös praktikplats med praktikavtal och utbildningsplan och målformulering för Din praktik!!!

Då räknas Du EJ som praktikant utan en väldigt, väldigt UNDERBETALD anställd UTAN lagstagdad minsta lön!!!! Som praktikant ska man EJ ha ersättning! Du gör Din praktik för att Du ska lära något....
Antar att Din praktikplats ej är HYN-godkänd eftersom deras regelre ej följs. Vill någon vara elak kan såväl Du som Din praktikvärd anmälas till Skattemyndigheten och då blir det problem, eftersom ni då måste betala skatt på intjänad inkomst.

f.ö. *KL*
Ska man söka utbildning inom hästyrekt och behöver praktik för attkomma in....hippologen, hästgymnasium...o.s.v. Kolla in på HYN's hemsia och välj enbart en HYN-godkänd praktikplats så vet Du att att Du får en seriös praktikplats med praktikavtal och utbildningsplan och målformulering för Din praktik!!!

Jag praktiserar där genom skolan, så jo jag räknas som praktikant.

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 463
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar