Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Praktik som sagt = inget krav på pengar, men där emot att man får kunskap och erfarenhet!
Vad innebär praktiklön?
*delvis knapplån, delvis trådkapning*
Kikade lite på HYN´s hemsida, mycket bra. Den ska jag komma ihåg!
Säg att man tex planerar att söka hippologprogrammet. Då krävs ju en viss (6 månaders?) erfarenhet/praktik innan. Måste det vara från en av dessa HYN-godkända platser eller räcker det med att man har "jobbat" med hästar (och har papper på det, givetvis)?
Om man nu behöver göra praktik på en godkänd plats, hur ska man få det finansierat? Om jag går till arbetsförmedlingen och säger "hej jag vill gå hippologen, kan ni betala min praktik i sex månader?" gör de det då?
Ullis- nyfiken...
Okej, blev lite nyfiken bara. Lika bra att man inte har någon häst längre då, i fall man skulle få för sig att göra praktik Sparar ju in en del pengar på det...
Den erfarenhet som krävs för att söka till hippologen, måste den vara från en HYN-godkänd plats? Om man tex har jobbat (vitt!) i stall den tid som krävs så måste väl det vara tillräckligt?
Ullis
Jag får ca 1500 i veckan på min praktiplats.
och då är jag där bara tre dagar i veckan + tävlingsdagar.
Då räknas Du EJ som praktikant utan en väldigt, väldigt UNDERBETALD anställd UTAN lagstagdad minsta lön!!!! Som praktikant ska man EJ ha ersättning! Du gör Din praktik för att Du ska lära något....
Antar att Din praktikplats ej är HYN-godkänd eftersom deras regelre ej följs. Vill någon vara elak kan såväl Du som Din praktikvärd anmälas till Skattemyndigheten och då blir det problem, eftersom ni då måste betala skatt på intjänad inkomst.
f.ö. *KL*
Ska man söka utbildning inom hästyrekt och behöver praktik för attkomma in....hippologen, hästgymnasium...o.s.v. Kolla in på HYN's hemsia och välj enbart en HYN-godkänd praktikplats så vet Du att att Du får en seriös praktikplats med praktikavtal och utbildningsplan och målformulering för Din praktik!!!