fejko

Trådstartare
Hur fungerar en sk pour-on lösning (som tex fästingmedlet Switch)? Tas ämnet upp av blodet?

Sv: Pour-on

jag har oxå funderat lite på det, det luktar ju inte så mycket och man häller det ju bara på ryggen. Men det fungerar iaf på min lilla häst.

Nej, pour-on ska spridas i den fettfilm som finns på huden/pälsen. Det rinner liksom runt. Låter fullständigt magic, men det är den förklaring jag fått!

Tycker det fungerar bra. Håller åtminstone fästingar och blodsugarflugorna borta.

Det är ju 60 dgr karens på Switch, så det stannar knappast på utsidan huden.

Men då kan det väl knappast spridas över hela kroppen?
Anledningen att jag frågar är att jag fått Bayticol utskrivet till mina getter mot skabb. De har skavbb i ansiktet och man häller bara medlet på ryggen. Hjälper det verkligen mot skabben i ansiktet?

Hade vet ute idag (för vac) så jag passade på att fråga. Han sa att medlet sprider sig i underhuden och därför smakar hästen inte bra för blodsugare, så det samma borde ju gälla skabben. Det tas också upp av blodet om än i liten mängd. Därav den långa karensen
Han sa också att man inte får bada i sjön när man haft switch på hästen, fiskarna dör då! :eek:

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svaret!

knoppan skrev:
Hade vet ute idag (för vac) så jag passade på att fråga. Han sa att medlet sprider sig i underhuden och därför smakar hästen inte bra för blodsugare, så det samma borde ju gälla skabben. Det tas också upp av blodet om än i liten mängd. Därav den långa karensen
Han sa också att man inte får bada i sjön när man haft switch på hästen, fiskarna dör då! :eek:

Ja det står på paketet med liten text.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som vet om man kan lägga på hästen ett tunt regntäcke efter att ha behandlat den med zitch vet pour-on? Tänker häst på...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: Ketrawzc
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 430
Senast: Palermo
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 753
Senast: Amha
·
Kläder & Bli fin Jag har i omgångar letat efter en snygg jobbväska som rymmer lika mycket som en kappsäck men som designmässigt är mer handväska än tote...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 087
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023