Potatisprotein

@Molin jag förstår din sits, det är som sagt inte alla stall som tillåter att man köper in eget grovfoder. Jag är dock också inne på att det blir väldigt mycket proteinkoncentrat... Du kan inte byta ut en del mot lucernhack t.ex? Lucern är ju högkvalitativt grovfoder, där kan du vräka på rätt mycket förutsatt att hon äter det. Dyrt, absolut, men kanske ändå hållbart under en period?

@Molin jag förstår din sits, det är som sagt inte alla stall som tillåter att man köper in eget grovfoder. Jag är dock också inne på att det blir väldigt mycket proteinkoncentrat... Du kan inte byta ut en del mot lucernhack t.ex? Lucern är ju högkvalitativt grovfoder, där kan du vräka på rätt mycket förutsatt att hon äter det. Dyrt, absolut, men kanske ändå hållbart under en period?

Tack för ditt svar, du menar att jag ska ge både lusernpellets och lusernhack?

Har även pratat med bonden som stallvärden har nu (känner ju bonden då jag köpte av honom förr när jag hade eget). Och det visa sig att han faktiskt har fler partier med bättre värden än det vi har i dagsläget, så vi är iallafall 3 i stallet som tänkte kolla med stallvärden om ev byte kanske går att ordna iallafall. Med andra ord bättre hö till ALLA på lösdriften.

Så kanske kan det båda gott iallafall nu?
Vi får se, annars får jag som jag skrev tidigare ta hem en egen bal och förvara den i kärran och ge varje dag vid sidan om.

Men jag håller tummarna nu! =D
Dom andra två har tunna och störa hästar dessutom, så dom behöver proteinet mycket med.

Kan du få henne att äta mer lucern än det hon får i dagsläget? Gör hon det så hade jag bytt ut endel hö (om det går) mot lucern. Går det inte att byta ut (jag gissar att de har fritillgång?) så ge lucern också. Pellets eller hack spelar ingen roll så länge tuggtiden är bra utan ge det hon föredrar.
Jag hade inte velat ge så mycket som 200 gram potatisprotein om andra möjligheter finns utan testat andra varianter först. Eftersom hon går på lösdrift förstår jag absolut att det är lurigt men går det att få till det så prova mer lucern i första hand. Kan ni byta höparti så vore ju det såklart det allra bästa :)

Tack för ditt svar, du menar att jag ska ge både lusernpellets och lusernhack?

Har även pratat med bonden som stallvärden har nu (känner ju bonden då jag köpte av honom förr när jag hade eget). Och det visa sig att han faktiskt har fler partier med bättre värden än det vi har i dagsläget, så vi är iallafall 3 i stallet som tänkte kolla med stallvärden om ev byte kanske går att ordna iallafall. Med andra ord bättre hö till ALLA på lösdriften.

Så kanske kan det båda gott iallafall nu?
Vi får se, annars får jag som jag skrev tidigare ta hem en egen bal och förvara den i kärran och ge varje dag vid sidan om.

Men jag håller tummarna nu! =D
Dom andra två har tunna och störa hästar dessutom, så dom behöver proteinet mycket med.
Mja, eller jag tänker att du kanske kan byta till lucernhack istället för det uppblötta om hon äter det och fodra det lite som med hö? Hade en unghäst för många år sen som såg anskrämlig ut efter sjukdom, hon fick typ 3-4 kg lucernhack varje dag i en fodertunna.

Det kanske blir lättare att räkna på resten av analysen om man gör så tänker jag, så slipper du lägga till riktigt så mycket proteintillskott?

Lucernpellets är bra också men ska man ge större mängder föredrar jag hacket, under förutsättning att de äter det och att man kan lägga det typ i en balja eller nåt så de inte drar runt det i boxen. :)

Mja, eller jag tänker att du kanske kan byta till lucernhack istället för det uppblötta om hon äter det och fodra det lite som med hö? Hade en unghäst för många år sen som såg anskrämlig ut efter sjukdom, hon fick typ 3-4 kg lucernhack varje dag i en fodertunna.

Det kanske blir lättare att räkna på resten av analysen om man gör så tänker jag, så slipper du lägga till riktigt så mycket proteintillskott?

Lucernpellets är bra också men ska man ge större mängder föredrar jag hacket, under förutsättning att de äter det och att man kan lägga det typ i en balja eller nåt så de inte drar runt det i boxen. :)

Ah du tänkte så =)
Ja nu köpte jag pelletsen då den fanns utan melass.

Jag ska inte hurra i förväg men nu när vi ändå är så pass många i stallet som tycker vi ska kolla med stallägaren om höet så kanske vi kan få en liten talan om det, framförallt när bonden faktiskt har bättre hö än det vi har nu.

Har inte kollat men skiljer sig hackat och pelletsen något vid värderna?

Hon äter glatt i sig hela mängden ibland, men blir hon uttråkad/störd så lämnar hon ca ½kg kvar.

Jag trodde det var lättare för jag läste att det "flyger/dammar" omkring
Öppnar du en säck och försöker hälla i en tunna eller dylikt, blir det ett rejält dammoln, så det avråder jag i från. Men när det är stilla så packar det ihop sig bra, jag tar en dl, lägger i en hink tillsammans med det man vill blanda med, sedan slår jag på vatten! Inga problem alls! När jag vägt så har en dl vägt mellan 50-60 gram, beroende på parti!

Jag häller i tunna och skakar ihop det så det får plats. Vikten beror helt på hur packat det är vilket man lätt kan påverka själv. Jag är inte så petig utan har gett 1 dl höst o 2 dl från nyår.

Jag har en fundering på samma ämne. Vad är egentligen maxgiva på potatisprotein?
har läst mig till 30-50g/100kg häst och dag, vilket skulle ge min häst ca 250g potatisprotein -> ca 170g smrp/dag.

krafft har ju potatisprotein som främsta proteinkälla och där har jag inte läst mig till någon maxgiva direkt? Har fodrat upp hästens brist á 300g/dag med krafft muskel och krafft groov 150 tidigare. det måste ju ha gett hästen mer potatisprotein än 250g råvara potatisprotein och dag?

Att man inte ska fodra mer än hästens behov förstår jag. Såklart, dyrt, onödigt och riskfyllt. Men vad är det som gör att hästen klarar större mängder när potatisproteinet ligger i ettt färdigfoder jämfört med när det är i sin rena form?

Jag har en fundering på samma ämne. Vad är egentligen maxgiva på potatisprotein?
har läst mig till 30-50g/100kg häst och dag, vilket skulle ge min häst ca 250g potatisprotein -> ca 170g smrp/dag.

krafft har ju potatisprotein som främsta proteinkälla och där har jag inte läst mig till någon maxgiva direkt? Har fodrat upp hästens brist á 300g/dag med krafft muskel och krafft groov 150 tidigare. det måste ju ha gett hästen mer potatisprotein än 250g råvara potatisprotein och dag?

Att man inte ska fodra mer än hästens behov förstår jag. Såklart, dyrt, onödigt och riskfyllt. Men vad är det som gör att hästen klarar större mängder när potatisproteinet ligger i ettt färdigfoder jämfört med när det är i sin rena form?

Även om Kraffts produkter som Muskel( nu Muscle up) innehåller potatisprotein, så är det ju väldigt många fler ingredienser med i. Vill man tillföra 100 g protein så måste man ge 0,25 kg Muscle up, för 200g protein måste man ge 0,5kg Muscle up osv.

Musle up har ju 372 g smrp / per kg. Nu vet jag inte om jag tolkar dig rätt med att du gett 300g dag av Muskel? Dvs. 112g smrp. Det blir ju i så fall mindre potatisprotein än om du valt att ge 250 g rent potatisprotein.

Jag tänker med tanke på att potatisprotein innehåller ca. 672 g smrp /per kg, så får du mer protein av mindre mängd rent potatisprotein, än om du väljer Kraffts Muskel.

Även om Kraffts produkter som Muskel( nu Muscle up) innehåller potatisprotein, så är det ju väldigt många fler ingredienser med i. Vill man tillföra 100 g protein så måste man ge 0,25 kg Muscle up, för 200g protein måste man ge 0,5kg Muscle up osv.

Musle up har ju 372 g smrp / per kg. Nu vet jag inte om jag tolkar dig rätt med att du gett 300g dag av Muskel? Dvs. 112g smrp. Det blir ju i så fall mindre potatisprotein än om du valt att ge 250 g rent potatisprotein.

Jag tänker med tanke på att potatisprotein innehåller ca. 672 g smrp /per kg, så får du mer protein av mindre mängd rent potatisprotein, än om du väljer Kraffts Muskel.
nej, jag har fodrat upp min brist på 300g smrp mha kraffts produkter. dvs 2kg krafft groov 150 ELLER lite drygt 0,8 kg krafft muskel (detta var innan nylanseringen).

dvs eftersom potatisprotein är största energikälla i krafft groov 150 (alla kraffts färdigfoder vad jag förstått?) så lär ju jag fodrat med större mängd PP än "50g per 100kg häst och dag" under tiden jag fodrade med krafft, eftersom jag fick i hästen 300g smrp istället för 170g smrp.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag är väldigt intresserad utav foder och brukar roa mig med att knåpa ihop indivisanpassade foderstater men just nu har jag kört fast...
Svar
8
· Visningar
1 431
Senast: sommarvind
·
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 208
G
Foder & Strö Kan det verkligen vara rimligt? Enskilda foderstater får inte diskuteras här, så jag försöker hålla det lite allmänt. Jag fick hem...
2
Svar
24
· Visningar
2 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka