Potatisprotein

Potatisprotein är största proteinkällan, men vad jag kan se inte den enda. I samtliga av Kraffts olika proteinprodukter verkar det även finnas iblandat annat protein tex. grönmjöl, lusern, soja. Dvs. jag gissar att man inte kommer upp i mängden 50g PP per 100 kg häst i någon produkt . Tidigare fanns det en maxgiva utskriven på Krafft muskel på max 100g per 100kg häst och dag. Men nu är det två år sedan jag senast köpte Muskel så det kan ha ändrats.

Egentligen borde man väl höra med Krafft hur mycket av proteinet i deras produkter som verkligen kommer från potatisprotein?

Potatisprotein är största proteinkällan, men vad jag kan se inte den enda. I samtliga av Kraffts olika proteinprodukter verkar det även finnas iblandat annat protein tex. grönmjöl, lusern, soja. Dvs. jag gissar att man inte kommer upp i mängden 50g PP per 100 kg häst i någon produkt . Tidigare fanns det en maxgiva utskriven på Krafft muskel på max 100g per 100kg häst och dag. Men nu är det två år sedan jag senast köpte Muskel så det kan ha ändrats.

Egentligen borde man väl höra med Krafft hur mycket av proteinet i deras produkter som verkligen kommer från potatisprotein?
absolut, det bör man göra om man är intresserad.

Det är jag ju inte för tillfället eftersom jag vill fodra med lucern och potatisprotein. Det som har varit har varit och även om de har vissa andra proteinkällor så LÄR det ju ha gått över 250g råvara potatisprotein när jag fodrade med 2kg groov 150, eller åtminstone varit mycket mycket nära.

Min fundering är om det verkligen är max att ge 50g PP/100kg häst eller om man kan ge mer om hästen har ett kraftigt proteinunderskott.

absolut, det bör man göra om man är intresserad.

Det är jag ju inte för tillfället eftersom jag vill fodra med lucern och potatisprotein. Det som har varit har varit och även om de har vissa andra proteinkällor så LÄR det ju ha gått över 250g råvara potatisprotein när jag fodrade med 2kg groov 150, eller åtminstone varit mycket mycket nära.

Min fundering är om det verkligen är max att ge 50g PP/100kg häst eller om man kan ge mer om hästen har ett kraftigt proteinunderskott.

Eftersom Krafft groov 150 hade lusern som främsta proteinkälla och potatisprotein låg på endast femte plats som ingrediens, samt att Krafft vågade rekommendera giva på upp till 6 kg, så tror jag inte att hästarna fick i sig så mycket som 250 g PP. Jag gissar att Krafft aldrig har i så stor mängd potatisprotein i sina produkter att det kan bli farligt mycket om man inte överskrider deras rekommenderade mängd.

Jag personligen hade inte vågat gå över 50 g smrp per 100 kg häst. Jag hade lagt till lusern om det behövs mer protein än så. Men jag är ingen expert utan det finns säkert någon här på forumet som kan det bättre.

Och i mitt inlägg ovan skulle det förstås stå "jag hade personligen inte vågat gå över 50 g PP per 100 kg häst".

Men exakt var gränsen går för att man ska riskera Baron Gruff -sjukan vet jag inte. Men det är nog bättre att lösa eventuell proteinbrist på annat sätt än att behöva ge mer proteinkoncentrat än vad som rekommenderas.

Eftersom Krafft groov 150 hade lusern som främsta proteinkälla och potatisprotein låg på endast femte plats som ingrediens, samt att Krafft vågade rekommendera giva på upp till 6 kg, så tror jag inte att hästarna fick i sig så mycket som 250 g PP. Jag gissar att Krafft aldrig har i så stor mängd potatisprotein i sina produkter att det kan bli farligt mycket om man inte överskrider deras rekommenderade mängd.

Jag personligen hade inte vågat gå över 50 g smrp per 100 kg häst. Jag hade lagt till lusern om det behövs mer protein än så. Men jag är ingen expert utan det finns säkert någon här på forumet som kan det bättre.
Det känns som att du missar min poäng, det viktiga är inte exakt vad groov innehåller, jag antar att andelen pp är högre i muskel, eftersom min "superpotenta" lucernsort jag använder nu innehåller 150g smrp på ett kilo och det skulle i så fall behöva toppas med lite mer pp för att nå upp till 370g smrp/kg.

hur eller som: jag är ju inte ute efter att fodra ihjäl min häst men för en häst som blir uttråkad av att äta 2 kg lucern känns det relevant att fodra upp så stor del som möjligt med pp för att öka näringstätheten i en tillräckligt liten mängd för att hästen ska orka få i sig allt. Det spelar ju ingen roll vad jag lägger i krubban så länge det inte landar i hästmagen.

Min förhoppning är att någon här är mer insatt i foder än vad jag är. Litar inte alls på fodertillverkare själva då forskning ju pekar mot att det inte är särskilt nyttigt för hästar med 4kg pelleterat färdigfoder per dag, men det rekommenderas ju ändå av många tillverkare eftersom de tjänar på det.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag är väldigt intresserad utav foder och brukar roa mig med att knåpa ihop indivisanpassade foderstater men just nu har jag kört fast...
Svar
8
· Visningar
1 431
Senast: sommarvind
·
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 208
G
Foder & Strö Kan det verkligen vara rimligt? Enskilda foderstater får inte diskuteras här, så jag försöker hålla det lite allmänt. Jag fick hem...
2
Svar
24
· Visningar
2 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka