Potatisprotein

isis

Trådstartare
Behöver hjälp med att räkna o tänka :)
Det saknas runt 100 smbrp i mina häst foderstat när jag räknar. Han äter max med grovfoder dvs han äter inte upp mer. Tänkte då på potatisprotein. Vi har det hemma det är från Kvarnby. Men hur mycket potatisprotein är det jag behöver ge?
många tack för hjälp!
isis
 
Potatisprotein innehåller drygt 600 gram smrp/kg så då, mellan tummen och pekfingret, så bör det räcka med ca 60 gram, vilket är ungefär 1 dl.
 
Kvarnbys potatisprotein innehåller ca 670 gram smrp per kg har jag för mig. För att få i hästen 100 gram smrp måste du då ge ca 150 gram potatisprotein. Jag har vägt en dl och fick en dl till 54 gram, så knappt 3 dl blir ca 150 gram.
 
Tänk också på att potatisprotein är ett koncentrat och således har en maxgiva, 30 gram/100 kg häst och utfodringstillfälle och givetvis långsam tillvänjning. Så beroende på hur stor häst du har så kanske du inte kan ge hela givan vid samma tillfälle.
 
Behöver hjälp med att räkna o tänka :)
Det saknas runt 100 smbrp i mina häst foderstat när jag räknar. Han äter max med grovfoder dvs han äter inte upp mer. Tänkte då på potatisprotein. Vi har det hemma det är från Kvarnby. Men hur mycket potatisprotein är det jag behöver ge?
många tack för hjälp!
isis
Lyssna på Arwen, hon räknar bättre än jag idag :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2
Svar
23
· Visningar
1 182
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp