Potatisprotein

Texaz

Trådstartare
Var hittar ni det?

Fått rådet att ge det till mit dräktiga fångsto, men enligt Granngården finns det enbart som tillsats i fodren...

Fodrar nu med Krafft muskel som ju innehåller mycket potatsisprotein, men skulle behöva öka på med ytterligare protein för att få kvoten ok...

Har Kvarnby? (deras leverantör här hade stängt idag...)

Vart kan det annars finnas?

Sv: Potatisprotein

Kvarnby har.
Tror att Svenska foder eller Spannex också har, fast det kanske bara var i bulk.
Granngården har mer eller mindre noll koll (och man ska inte säga att det är till häst, då har de ännu mindre koll)

Sa att det skulle finnas till gris men dom var ändå ovetande... Ska kolla med Kvarnbyleverantören på måndag!

YACK!!!:laugh:

Hej på dig! Hoppas allt är bra med dig och pållen. Om du inte hittar potatisprotein närmare dig så har jag ett ställe här i min närhet. Man får köpa kilovis om man inte vill köpa hela säcken. Det är kvarnbys pp jag köper./kram

Jättekonstigt! Jag har köpt på granngården tidigare, det är iofs ett par år sedan men jag har sett att andra har köpt det nyligen. Ring och fråga på central-lagret och fråga om du kan beställa hem till din butik?

Jaså har de? Är det något som hästfoderåf kan ta hem?

Jag har köpt från Kvarnby, men får beställa 8 säckar i taget då eftersom det inte finns någon åf här så jag måste beställa en pall med lastbil.

Hej på dig! Hoppas allt är bra med dig och pållen. Om du inte hittar potatisprotein närmare dig så har jag ett ställe här i min närhet. Man får köpa kilovis om man inte vill köpa hela säcken. Det är kvarnbys pp jag köper./kram

Ja med tanke på hur små mängder det trots allt går åt så vore nog kilo vettigare, ska dock kolla centralt med GG på måndag.
Tyvärr har hon blivit sämre, vilket just nu oroar mig mer än hullet faktiskt. Har höjt smärtstillande och hoppas att bäbbe kommer snart och att hon förhoppningsvis blir bättre då...
I annat fall blir det nog till att leta amma :cry:

Jaså har de? Är det något som hästfoderåf kan ta hem?

Jag har köpt från Kvarnby, men får beställa 8 säckar i taget då eftersom det inte finns någon åf här så jag måste beställa en pall med lastbil.

Det antar jag har köpt det i min foderhandel som normalt håller foder enbart för häst, är dock 2-3 år sedan jag köpte sist men vet att ena gången var det kvarnby och en annan gång svenska foders säck så uppenbart har i alla fall båda haft det i sitt sortiment, tycker svenska foders hemsida blivit väldigt knepig och saknar en del foder som jag vet att de tidigare haft vet inte om de dragit ner på sortimentet eller om de bara inte har allt på hemsidan (saknar bla deras krossade majs där som jag köpte tidigare i flera år)

Tror Svenska foder bara har i bulk nuförtiden. Många av deras gris- och nötfoder finns bara i bulk numera.. I varje fall enligt de jag pratat med på Lidköpingskontoret. Håller tummarna för att de har fel! Är så smidigt med mindre säckar ;)

Ja med tanke på hur små mängder det trots allt går åt så vore nog kilo vettigare, ska dock kolla centralt med GG på måndag.
Tyvärr har hon blivit sämre, vilket just nu oroar mig mer än hullet faktiskt. Har höjt smärtstillande och hoppas att bäbbe kommer snart och att hon förhoppningsvis blir bättre då...
I annat fall blir det nog till att leta amma :cry:

Jag förstår att det måste vara en fruktansvärd situation att befinna sig i.
Men frågan är väl varför hon inte blir bättre? Det verkar som om hon får ngt som underhåller fånganfallet. Har hon varit lika dålig hela tiden? Det var ju i slutet av förra året som du skrev en tråd om ett dräktigt sto som hade fått fång. Är det samma häst? Har du bytt grovfoder efter det, släppt henne på gräs den senaste tiden osv? Om du har kvar samma grovfoder som tidigare så kan det vara det som gör att hon inte blir bättre. Jag är inte så jättemkt insatt i dräktighets fång men jag vet att man menar att det troligen orsakas av IR, läste en studie om detta för några dagar sedan. Sedan ska du inte öka kvoten till en smal häst. Då kan den inte tillgodogöra sig extra protein utan du måste öka även energin. Jag tror att du bara utsätter kroppen för extra påfrestningar gnm att i detta läge ge proteinkoncentrat.

Hoppas att det ordnar sig!

Tack för ett mycket tänkvärt svar!

Ja, efter fånganfallet vid nyår gick jag tillbaka till mitt "gamla" hö och hon blev något bättre.
Fick även tag på nytt hö som fungerade bra en tid. Vid nästa leverans har antagligen leverantören skickat ett annat parti, för då försämrades hon:cry:

Det är en månad sen, nu har jag bytt ut det och blötlägger dessutom allt hö i två omgångar, totalt ligger det i ett dygn innan hon får det.

Vad jag tänker mest på efter ditt inlägg är att jag kanske helt enkelt bara ska återgå till den gamla foderstaten med hö och lucern, att hela tiden börja försöka fasa in henne på nya foder bidrar knappast till att få henne bättre, även om hon nu skulle lägga på mer hull.....

Hon är inte utmärglad direkt, utan bara tunn (mager i mina ögon men då har jag aldrig haft en tunn häst innan...)

Tack för dina ord!!!;)

Ja jag vet Lew:cry:

Det gör verkligen ont i mig att ha det så här, och jag har tack och lov tillgång till en kille som kan ta bort henne med kort varsel om så behövs....

Så länge veterinärerna säger att det inte är någon fara så försöker jag dock hålla ut och göra vad jag kan. Antagligen kommer fölet att få mycket på flaska för att slippa ta för mycket från Glen, och kunna få henne i hull igen utan att behöva ge henne foder som kan förvärra situationen, OM hon nu blir bättre efter fölningen....

Jag hoppas innerligt att veterinären har rätt som tror att hon blir bättre när den extra tyngden försvinner, men jag har svårt själv att tro det i dagsläget. Det tar emot att gå ut i stallet, men ändå tillbringar jag timmar hos henne....:cry:

Sedan ska du inte öka kvoten till en smal häst. Då kan den inte tillgodogöra sig extra protein utan du måste öka även energin.

Jag har tipsat om hög kvot men känner att jag måste förtydliga mig (fast jag har askrivit hög kvot och BRA värden i samma mening).

Jag gav ett silage med mkt hög kvot till min (som jag skrivit om innan, tunn, dräktig) MEN det var skyhöga värden i det. Alltså mkt högt i både MJ och smbrp. Ett "koncentrerat" grovfoder så att säga. Jag håller med dig Forest om att grovfodret är prio 1, och med en häst som är mager, dräktig och inte äter som den ska måste det vara ett "superkoncentrerat" grovfoder för att få in så mkt näring per tugga som möjligt.Och energin är lika viktig att få in som proteinet.

Mitt tips är fortfarande om det inte går att få tag på vettigt grovfoder att dels kontakta leverantören av Horse Hage (Åsebro foder, levererar i hela landet 25 kg balar på pall) och be om deras parti med bäst värden + att kolla med alla stuterier som finns i omgivningarna, de brukar alltid ha bra grovfoder och om man förklarar situationen får man säkert köpa av dom, särskilt om dom har många hästar.....

Senast ändrad:

Ska kolla i morgon med Åsebro, är just nu bara så rädd att byta foder mer....

Även om det är mycket bättre värden och lite socker så vet jag ju inte alls hur hon reagerar:cry::cry::cry:

Det finns hos Kvarnbyfoder i deras grissortiment. Jag beställer och får hemlevererat 2 säckar (50 kg/gång) men då har han andra kunder i trakten som han levererar till.

Ja jag vet Lew:cry:

Det gör verkligen ont i mig att ha det så här, och jag har tack och lov tillgång till en kille som kan ta bort henne med kort varsel om så behövs....

Så länge veterinärerna säger att det inte är någon fara så försöker jag dock hålla ut och göra vad jag kan. Antagligen kommer fölet att få mycket på flaska för att slippa ta för mycket från Glen, och kunna få henne i hull igen utan att behöva ge henne foder som kan förvärra situationen, OM hon nu blir bättre efter fölningen....

Jag hoppas innerligt att veterinären har rätt som tror att hon blir bättre när den extra tyngden försvinner, men jag har svårt själv att tro det i dagsläget. Det tar emot att gå ut i stallet, men ändå tillbringar jag timmar hos henne....:cry:
delvis kl

Det är klart att du ska följa veterinärens råd.
Om fången beror på IR så har jag nog förstått det som att stoet kommer att bli bättre när fölet har kommit dvs att IR kommer att gå tillbaka. Sedan gör ju den minskade tyngden också att hon blir bättre. Jag hade nog provat att diskutera detta med höga insulinhalter med veterinären. Det finns ju mediciner mot detta (typ diabetesmediciner). Men det kan man kanske inte ge till ett dräktigt sto, det har jag ingen aning om. Nu är det inte helt enkelt att ta insulinprov men det är kanske en ide? Testa det nu och sedan en stund efter fölningen.

När det gäller foder så hade jag fortsatt att ge det som jag tror fungerar bäst.

Jag ska nog förtydliga mitt inlägg om proteinkoncentrat. Jag menar att det är klart att den kan få proteinkoncentrat men man bör samtidigt se till så att den får tillräckligt med energi.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
440
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 089
Senast: super
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 510
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 222
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar