Potatisprotein.

Sv: Potatisprotein.

Värdena för potatisprotein är:
smb.rp 685 g
MJ 13.1
Ca 1,0 g
P 4,0 g
Mg 1,0

För soja är motsvarade värde
smb.rp 390
MJ 11,7
Ca 2,8 g
P 6,3 g
Mg 2,3 g

En sak till att tänka på är att det i potatisproteinet i stort sett inte finns någon stärkelse. Själva fodret är en restprodukt vid tillverkningen av potatisstärkelse så den är i princip borta och proteinet är kvar.

Jag har en gammal anteckning själv här hemma
(TS 23% MJ 3.6 SMRP 650 Ca 0.4 P 0.3 Lysin 8.1)

Men det måste ju vara olika värden/tillverkare som vid andra foder, eller?

(Så det var därför jag var nyfiken på om det gick att räkna om Råprotein till SMRP, då det står 770 råprotein på min säck.)

Vet nu att man ska multiplicera med smältbarhetskofficienten (tänk vad många nya ord jag lär mig här på Buke :D), som kan variera mellan 0,4 till 0,8 på olika foder, frågan är då vad det kan vara på PP?

Längst ner på denna sidan har HH förklarat det lite bättre:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=550147&highlight=crude+protein

Pot Protein ska ju vara väldigt lättsmält .

Jag har samma värden som Masse Dock 680 Smp annars stämmer Masses uppgifter som jag fått och jag tror vi fått dom från 2 olika ställen .;)

Mia

Vet nu att man ska multiplicera med smältbarhetskofficienten (tänk vad många nya ord jag lär mig här på Buke :D), som kan variera mellan 0,4 till 0,8 på olika foder, frågan är då vad det kan vara på PP?

Jag vet inte helt säkert men om jag ska gissa ngt så är det att pp borde ha kring eller kanske minst 0,8. Det ska ju vara mkt lättsmält ungefär som sojaprotein där jag nästan har för mig att man kan räkna med 0,9.

Tack för svar.

Visste inte det med sojans "värde", då borde det ju vara som du säger iom att PP är mkt lättsmält!

En liten :devil: till jobbiga fodertillverkare som är snåla med informationen på säckarna! :cool:

Jag har inte köpt det, men du borde få tag i det hos din närmaste Kvarnbyfodersäljare - det säljs som grisfoder men funkar på häst också.

Jo, det vet jag. :) Men min närmsta som säljer kvarnby är så dålig att få tag på, därför jag tänkte höra var andra fått tag på det :)

Precis som föregående har sagt, återförsäljare av kvarnby foder.

Satt och ringde en halv dag tills jag äntligen hittade en liten gårdsbutik som sålde :banana: och det var inga problem att ta in en säck av PP!

Jag har en gammal anteckning själv här hemma
(TS 23% MJ 3.6 SMRP 650 Ca 0.4 P 0.3 Lysin 8.1)

Det var märkliga värden. Om TS står för torrsubstans så är den ca. 91% inte 23%. Om MJ står för omsättbar energi så är den ca. 18 MJ för svin, förmodligen något lägre för häst.

SmRp värdet verkar rimligt, kalcium värdet också. Potatisprotein innehåller mer fosfor än kalcium, ca. 4 g/kg. Lysinhalten är ca. 58 g/kg.

Men det måste ju vara olika värden/tillverkare som vid andra foder, eller?

Ja, det kan skilja lite men inte så mycket som dina värden visar.

Smältbarhetskoefficienten är ca. 0,95 för svin men förmodligen något lägre för häst. Du bör åtminstone kunna räkna med ca 0,9, dvs. SmRp = 770 x 0,9 = 693 g/kg.

*kl*

Vad finns det mer för tillverkare av potatisprotein än kvarnbyfoder?
Har ingen åf i min närhet...

Prova ringa till någon och hör om de inte har vägarna åt ditt håll. Min närmsta åf är fyra mil bort, men de är snälla nog att skicka säcken med en bekant som ska hit :) Jag får vänta några dagar extra, men jag slipper åka!

Om du läser de tidigare inläggen, så diskuteras det om det där.

De flesta antar att det borde vara likvärdigt med maxgivan av sojaproteinet, max 100g/100 kilo häst/UTFODRINGSTILLFÄLLE.
"Anledningen till det är att tunntarmens enzymer måste hinna spjälka proteinet och ta upp alla aminosyrorna. Om de inte gör det så rinner de vidare till grovtarmen och är då i en alldeles för lättsmält form för mikroberna. Det blir farligt för hästen. Enzymernas aktivitet har en maxgräns sedan räcker de inte till längre. Men de kan användas om och om igen. Så om man väntar några timmar kan man upprepa givan igen."

kl

Är det ingen som vet hur mkt pp man kan ge per dag?

//Kristina

Per dag kan man nog ge i princip obegränsat, men per utfodringstillfälle är det ju en maxbegränsning, som på alla såpass rena proteintillskott. Exakt var den gränsen går vet jag inte, men jag har jämfört med soja.

Min soja innehåller 420 gr srp/kg foder
Mitt pp innehåller 685 gr srp/kg foder

Maxgiva soja är 100 gram/100 kg häst och utfodringstillfälle. Dvs 400 gram till 400 kg häst. Det ger 0,4*420 = 168 gr SRP.

Motsvarande mängd nås med ca 0,25 kg potatisprotein (0,25 * 685 = 171,25 gr srp). Dvs till 400 kg häst som mitt ex är räknat med, så max 250 gr pp/utfodringstillfälle, vilket blir 62,5 gr pp/100 kg. Dvs max 60 gram/100 kg oc utfodringstillfälle om man vill uttrycka det så.

Så räkar jag, sen når jag inte upp i max, men för att ha ett hum och veta att jag iaf inte ger mer än det skulle blivit med maxgiva soja.

KL

Vad är det för konsitens på potatisprotein? Pulver? Hur ger ni det i så fall? blandat med betfor?

Mkt finfördelat mjöl, tänk dig vetemjöl, fast det 'kakar' inte utan rinner lättare. Jag har gett det rent (uppblött), ihop med uppblött lucern eller uppblött och hoprört med annat torrt foder.

Man måste dock blöta det tillräckligt, för lite vatten så blir det hårt, men bara blöta lite till då så blir det bra konsistens.

Torrt går det inte att ge, det dammar och yr (och blir nog ganska otrevligt i munnen för hästen med tanke på hur det reagerar på fukt/för lite vatten)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 903
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka