Potatisprotein.

Sv: Potatisprotein.

Per dag kan man nog ge i princip obegränsat, men per utfodringstillfälle är det ju en maxbegränsning, som på alla såpass rena proteintillskott. Exakt var den gränsen går vet jag inte, men jag har jämfört med soja.

Min soja innehåller 420 gr srp/kg foder
Mitt pp innehåller 685 gr srp/kg foder

Maxgiva soja är 100 gram/100 kg häst och utfodringstillfälle. Dvs 400 gram till 400 kg häst. Det ger 0,4*420 = 168 gr SRP.

Motsvarande mängd nås med ca 0,25 kg potatisprotein (0,25 * 685 = 171,25 gr srp). Dvs till 400 kg häst som mitt ex är räknat med, så max 250 gr pp/utfodringstillfälle, vilket blir 62,5 gr pp/100 kg. Dvs max 60 gram/100 kg oc utfodringstillfälle om man vill uttrycka det så.

Så räkar jag, sen når jag inte upp i max, men för att ha ett hum och veta att jag iaf inte ger mer än det skulle blivit med maxgiva soja.

Tack!
OK då förstår jag hur man ska räkna!
//Kristina

Du bör kontrollväga. Jag kan väga mitt idag men mina 100 gram som jag ger/dag blir inte knappa 1.5 dl.

Jag håller med Alexandra, dvs. du måste kontrollväga. Potatisproteinet är ett pulver och vikten är starkt beroende på hur det packas.

När jag använde PP så använde jag ett ½-dl mått. Eftersom varje ½-dl mått som jag tog ut vägde olika vägde jag upp 20 ½-dl mått och delade med 20. Medelvärdet för ett ½-dl mått var 25,7 g. För mig motsvararde således 1 dl endast 51,3 g.

Kontentan är att vikten är starkt beroende av personen som tar ut 1 dl, beroende på packningsgrad och volymen (en del tar mått med råge andra inte osv.).

Mätte nyss, och 50 - 55 gram per dl får jag när jag tar (mätte 4 ggr, dvs 4 dl, hade jag mätt fler hade jag kanske kunnat få än mer skillnad mellan måtten). Dvs precis som spaderäss säger beror det väldigt mycket på hur man tar och hur det packas.

Men ena gången blev det 55 gr, andra gången 51, tredje gången 53 osv. Och då ansträngde jag mig för att ta likadant varje gång OCH att inte varken 'gräva för hårt' (få ett mått mer packat), eller att skopa för slarvigt (få ett mått mindre packat). Om jag hade bara 'skopat upp' är jag säker på jag fått större diff.

Okej... Tack för att ni vill hjälp mig!

Men om jag då tar och "fluffar till" lite innan jag tar, och sen tar ett mått som är struket. Kan jag då räkna ungefär 50-60g? Jag ska fixa en våg, men jag är mitt i flytt så det är inte min första prio just nu. Jag känner mest att det är viktigt att jag inte ger för mycket/giva.

Sen undrar jag hur mycket ger ni max vid ett utfodringstillfälle? Ska jag räkna utifrån % av hela givan av hö etc som ges vid samma tillfälle, eller är det bättre att tänka maxdos/tillfälle oavsett vad jag ger just då? Jag vill inte ha några skumma bakterier i tjocktarmen för att all protein inte har tagist upp i tunntarmen.

Jag skulle inte våga lita på att du får 50 - 60 gram så.

Köp en billig digital våg för en hundralapp på Jula/ÖB/Biltema/Coop/nästan var som helst?

Jag ger bara 100 - 200 gram/mål och ger då allt i samma.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 903
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka