Potatisprotein.

Sv: Potatisprotein.

ENligt C planck är den per dag? Måste skrämma igång gamla datorn för att kopiera exakt, men jag frågade specifikt om det just för att stärkelse etc är per utfodringstillfälle. Informationen är dock från 2003.

100 gram soja per 100 kg häst är per utfodringstillfälle.
Det står förklarat tidigare i tråden att anledningen till det är att tunntarmens enzymer måste hinna spjälka proteinet och ta upp alla aminosyrorna. Om de inte gör det så rinner de vidare till grovtarmen och är då i en alldeles för lättsmält form för mikroberna. Det blir farligt för hästen. Enzymernas aktivitet har en maxgräns sedan räcker de inte till längre. Men de kan användas om och om igen. Så om man väntar några timmar kan man upprepa givan igen.

Jag har Hästens näringsbehov och utfodring hemma, tror att det är en ganska ny upplaga. Har du läst det i den?

Jag undrar en annan sak - dum fråga kanske.
Men består potatisprotein bara av protein? Jag vet att man har tagit bort stärkelsen men är den helt borta?

Nej, det var via mailfråga, men som sagt 2003.

Men då har jag lärt mig något nytt idag =) Men väldigt förvånande att jag fick fel svar då 2003?

Ja det kan man ju tycka i och för sig. Jag har "snabbsnabbsnabb" läst boken nu men hittar inget om maxgräns för proteinkoncentrat.

Anledningen till att finns en maxgräns per utf tillfälle är ju just det att det både med stärkelse och proteiner kan bli farligt. För mkt lättsmälta proteiner ger Baron sjukan (har glömt exakta namnet). Men om man ger för mkt per dag så blir det ju inte på samma sätt alls. Hästen kommer då att kissa ut kväveöverskottet vilket naturligtvis kan vara påfrestande i sig.

Svårt att få återförsäljare härkring att ta in grisfoder...

Ja det är hopplöst:crazy: förra året försökte jag på de lokala kvarnarna men de hade bara blandat grisfoder och däri var det något som inte skulle vara bra för häst (vad minns jag inte) och de kunde/ville inte ta hem rent potatisprotein med motiveringen att ingen häst skulle äta det:confused:
På övriga foder inköpsställen, typ lantmännen och dylikt var det samma sak, de kunde/ville inte heller ta hem.

Det fick bli soja för våra hästar istället.

Knepigt att det ska vara så svårt för flera av de foderställen jag besökte säljer annat foder från kvarnbyfoder.

hade min återförsäljare varit så tjurig så hade jag kontaktat distriktssäljaren...

Fel sojans maxgiva är per utfodringstillfälle precis som det finns en maxgiva för stärkelse per utfodringstillfälle. Och rimligtvis borde det ligga en maxgiva på potatisproteinet på ungefär samma nivå som soja. Du kan ge maxgivan iaf morgon middag kväll. Exakt hur lång tid det måste var mellan givorna har jag dock inte fått någon klarhet i.

Maxgivan är ju för att tarmarna skall hinna spjälka proteinet och även om det är olika sorters protein så spjälkas det ju på samma ställe. Jag skulle iaf inte våga ge mer av potatisproteinet än av sojan. dvs max 38 g protein per 100 kg häst och utfodringstillfälle.

Möjligt att jag har fel men jag har fattat det som att potatisproteinets stora fördel är just att risken för tarmstörningar är mindre än med soja. Det, att det har högst lysinhalt av alla proteinkällor gör det eftertraktat. Därav priset....

Möjligt att jag har fel men jag har fattat det som att potatisproteinets stora fördel är just att risken för tarmstörningar är mindre än med soja. Det, att det har högst lysinhalt av alla proteinkällor gör det eftertraktat. Därav priset....

Jag kan ha missuppfattat det men lysinhalten kan väl knappast ha ngt med tarmstörningar att göra. Den påverkar ju proteinsyntesen som sker inne i hästkroppen och inte i tarmen. Jag trodde att alla aminosyrorna tas upp från tarmen oberoende av vilka de är.

Nä, det har nog inget med lysinhalten att göra! :laugh: Jag har missat ett "plus" i texten för jag menade att just att det är så hög lysinhalt gör det ännu mer eftertraktat förutom att risken för störninga är mindre. Men, överutfodrar man sin häst så kan den förstås bli störd av vad som helst.

Men det förklarar ju inte ditt påstående att potatisprotein skulle vara mer skonsamt för tarmarna än vad soja är. :confused:
Om man nu tycker att ngt av dessa, av ngn anledning aldrig har begripit, på ngt sätt skulle vara olämpliga för tarmen.

Båda två är proteinkoncentrat vilket innebär att man inte kan ge mer än maxgivan annars hinner inte enzymerna med.Och då kan det bli farligt. Men det gäller alla koncentrerade foder. Vem skulle komma på tanken att ge sin häst en säck havre?

Hittar inte exakt vart jag har läst det :(men möjligen har det blivit en egen föreställning efter att ha läst ett antal argumenterande texter där just "skonsamt" framhävs till skillnad från när man läser om soja.

Här är två exempel från två olika foderföretag om potatisprotein:

Potatisprotein har ett högt biologiskt värde med en gynnsam aminosyrasammansättning. Potatisprotein är smakligt, skonsamt och lättsmält. Potatisprotein är ett mycket finfördelat mjöl som lätt dammar. I samband med pelletering av foder försvinner problemet.

Valet av potatisprotein som proteinkälla speglar en av de principer som styr produktutvecklingen /../Vi vill kunna erbjuda foder som samspelar med hästens naturliga processer för att bearbeta och utnyttja foderstatens näringsämnen

Samtidigt som Planck skriver om SOJA i sin bok:
För att undvika störningar i fodersmältningen bör det endast utfodras i små givor. Proteinkvaliteten liksom smakligheten är god.

I samma bok nämner hon inget om små givor och störningar i fodersmältningen när hon talar om potatisprotein. Men det kan ju vara en tillfällighet.

Så sammanfattningsvis kan det kanske vara min egen tolkning.....?

Hittar inte exakt vart jag har läst det :(men möjligen har det blivit en egen föreställning efter att ha läst ett antal argumenterande texter där just "skonsamt" framhävs till skillnad från när man läser om soja.

Här är två exempel från två olika foderföretag om potatisprotein:

Potatisprotein har ett högt biologiskt värde med en gynnsam aminosyrasammansättning. Potatisprotein är smakligt, skonsamt och lättsmält. Potatisprotein är ett mycket finfördelat mjöl som lätt dammar. I samband med pelletering av foder försvinner problemet.

Valet av potatisprotein som proteinkälla speglar en av de principer som styr produktutvecklingen /../Vi vill kunna erbjuda foder som samspelar med hästens naturliga processer för att bearbeta och utnyttja foderstatens näringsämnen

Samtidigt som Planck skriver om SOJA i sin bok:
För att undvika störningar i fodersmältningen bör det endast utfodras i små givor. Proteinkvaliteten liksom smakligheten är god.

I samma bok nämner hon inget om små givor och störningar i fodersmältningen när hon talar om potatisprotein. Men det kan ju vara en tillfällighet.

Så sammanfattningsvis kan det kanske vara min egen tolkning.....?

Jag tycker nog inte att texterna går att jämföra. De två första är ju skrivna för att man ska köpa deras produkt. I Plancks bok så står det i den senaste upplagan att potatisprotein är svårt att få tag på och att det mest ingår i fabriksblandade foder. Medan det står att sojamjöl är ett vanligt hästfoder. Jag kan tänka mig att det kanske är anledningen till att det står speciellt om soja eftersom man köper det som en råvara utan ngn anvisning hur man ska fodra med det.

Så jag tycker inte att man kan dra slutsatsen att det ena är bättre än det andra mhja de texterna. Men det skriver du ju själv också.

Dessutom så är det så att båda är proteinkoncentrat och alla sådan har maxgivor. Jag har nog förstått det som att det inte är så stor skillnad på dessa två.

Detta har diskuterats i mer än en tråd här på forumet. Jag har letat upp en gammal tråd med inte riktigt samma diskussion men där det ändå står om mitt påstående om proteinkoncentrat. Läs speciellt inlägget/inläggen av HelenaHandberg. Hon är mkt väl insatt i det mesta (allt) som handlar om utfodring av hästar.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=808479&highlight=potatisprotein

Är det inte bara en liten efterspinning på att Krafft kom med sitt proteinfoder, som då var det ENDA som ens var i närheten av att konkurrera med soja. Och de satte sas normen att det skulle vara skonsammare än soja.

Och sen har hela genmanipuleringseländet med soja lagt sten på börda. Plus då att det är ett 'gammalt tråkigt foder' för många. Nu är jag ev på hal is, men de gamla klassiskerna korn/havre, betfor och soja förlorar mark mot de 'nya flashigare fodren'. Det finns ju tretton på dussinet av färdigfoder - från alla tillverkare - som är spannmålsbaserade och med värden IDENTISKA med havre.

Sen finns det givetvis utmärkt bra foder bland de nya med, jag har använt mig av flera av dem.

det är nog mkt möjligt. K protein består ju inte bara av proteinkoncentrat utan även av en del lusern och annat som jag inte minns så på det sättet är det nog skonsammare än soja. Om man inte har en fånghäst förstås. Men alla har ju inte det. Men K protein harockså en maxdos för hur mkt man kan ge. Men det verkar inte som om det framgår riktigt tydligt.
Det var flera år sedan jag köpte det så jag minns inte det.

Är det inte bara en liten efterspinning på att Krafft kom med sitt proteinfoder, som då var det ENDA som ens var i närheten av att konkurrera med soja. Och de satte sas normen att det skulle vara skonsammare än soja.

Och sen har hela genmanipuleringseländet med soja lagt sten på börda. Plus då att det är ett 'gammalt tråkigt foder' för många. Nu är jag ev på hal is, men de gamla klassiskerna korn/havre, betfor och soja förlorar mark mot de 'nya flashigare fodren'. Det finns ju tretton på dussinet av färdigfoder - från alla tillverkare - som är spannmålsbaserade och med värden IDENTISKA med havre.

Sen finns det givetvis utmärkt bra foder bland de nya med, jag har använt mig av flera av dem.

Så är det nog. Just genmanipulerandet är nog till nackdel för både soja och majs. :(Sen håller jag inte riktigt med om att spannmålsbaserade färdigfoder är identiska med havre. Själv använder jag K Grund och det kan ju se ut som att det är samma värden som havre om man bara tittar på MJ/smb rp men tittar man på stärkelse och fibrer så är det rätt stor skillnad faktiskt vilket väl är hela poängen med att göra färdigfoder....? (Att det ska vara enklare och att man blanda ihop det man vill ha)

Stärkelsen i havre är ungefär 46 % enl. Planck och i Grund är den 24 % enl. deklaration. Min hästs mage klarar därför (troligen) Grund mkt bättre än havre även om jag inte skulle säga att den är havrekänslig (i huvudet). Ibland ger jag också lite Groov för ännu mer fibrer (får förstås fri tillgång på hö också).

Så jag håller inte med om att näringvärden bara är näringsvärden men det är förstås väldigt individuellt beroende på vilken häst man har! :)

Ja menade SRP/MJ bara. För tragiskt nog är det ju det de flesta tittar på bara. Jag är helt på din linje och håller med dig, men hur många andra gör det? Vet ju folk som i ena andetaget säger 'min häst kan inte äta havre alls, den blir knäpp, kan inte äta foder med minsta havre i', och i nästa andetag 'så därför får den grund'.

Men ofta ser ju folk att de saknar X MJ och Y gr SRP, och tittar vilket färdigfoder som täcker dte, och missar att havre skulle funka lika bra.

Sen finns en annan fördel med färdigfoder dock, som jg själv utnyttjar ibland - mineral och vitaminvärdena. Som är bättre än på rent spannmål.

SISSU...

Var tokglad när jag lyckades få en foderbutik här att ta in potatisprotein åt mig :banana:, från kvarnby, dock import.
Och så är det enda som står är; Råprotein 77 g/100 g!!!
Vet du hur man omvandlar det till SMRP?

Har sökt på forumet som en galning och hittar ingen info öht!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 903
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka