Potatisprotein.

YorkWann

Trådstartare
Kan man få tag i rent potatisprotein, och står det i sånna fall smrp på det, elelr hur tar man reda på det? (tänker om innehållsförteckning finns, eftersom, vad jag fattat är det lättast att köpa direkt av grisbonde om man nu känner en sådan.) ?

Sv: Potatisprotein.

Kvarnbyfoder köpte jag av. Minns inte hela analysen nu men Mj ca 13 och smrp 680/kg foder. Tror det stod på säcken.

Det är tydligen smakligt, men svårjobbat, det ryker som fan innan det blir blött och klumpar sig hårt om man inte vispar snabbt och har mycket väta, så helst ska man ge det direkt.
Det måste även stå torrt utan att bli fuktigt i förvaringskärl och utrymme.

Ah, okej! Tack för svaret. Då är det nästan förvaringen som blir ett problem i sånna fall :-/

Tror det var 30kg säck betalade runt 600kr inkl frakt. Räcker hur länge som helst så har man bara en häst så skulle jag rekomendera att dela med nån.

Kvarnbyfoder köpte jag av. Minns inte hela analysen nu men Mj ca 13 och smrp 680/kg foder. Tror det stod på säcken.

Det är tydligen smakligt, men svårjobbat, det ryker som fan innan det blir blött och klumpar sig hårt om man inte vispar snabbt och har mycket väta, så helst ska man ge det direkt.
Det måste även stå torrt utan att bli fuktigt i förvaringskärl och utrymme.

Jag lägger det i blöt samtidigt som betforn, inte mer komplicerat än att blötlägga betfor.. dammar lite mer när det mäts upp bara.
Jag har det i säck i foderkammaren, inga klumpar än, torrt och fint. Hästarna håller sig kanonfina till billig peng.
/U

*trådkap*

Hur bra är det att ge till häst då?
Jag ger i dagsläget 2 kg Edel lucern och 0.7 kg Krafft protein för att komma upp i rätt värde och det känns Rätt trist måste jag säga. För att inte tala om dyrt.
Skulle ju vara toppen att kunna komma billigare undan.

Precis, som ameo säger så är det potatisprotein som är proteinkälla i kraffts produkter. :) Kraffts foderrådgivare sa till mig att det inte fanns att köpa löst .crazy. Dock verkar det vara lite svårt att få tag på, har jag upptäckt (här iaf) då det står som grisfoder.

*trådkap*

Hur bra är det att ge till häst då?
Jag ger i dagsläget 2 kg Edel lucern och 0.7 kg Krafft protein för att komma upp i rätt värde och det känns Rätt trist måste jag säga. För att inte tala om dyrt.
Skulle ju vara toppen att kunna komma billigare undan.

Krafft protein ligger väl på 330 smrp, och rent potatisprotein ligger på 680 smrp har jag för mig. :) Så det verkar väldigt drygt.

Lantmännen kan iaf lantbrukarna köpa direkt av.Kvarnbyfoder har rent potatisprotein med, hur det säljs (dvs vem som kan köpa) vet jag inte.

Alla kan nog köpa potatisprotein, svårigheten ligger nog i att hitta en återförsäljare som tar hem det åt en. Jag förslår att man helt enkelt ringer distriktssäljaren om man inte har någon återförsäljare i närheten. :idea:

Jo, jag tänkte mer om det var så att det var såpass stor mängder eller så, så att det inte gick att knalla in och tycka 'hej, en 25 kg säck potatisprotein, tack'. Utan att det var betydligt större volymer (ffa när det gäller Lantmännen). Men precis som du säger är det ju bara att börja med att kontakta närmsta ÅF alt företaget direkt och höra.

potatisproteinet säljs i säckar och finns under sortimentet för grisar, så det är nog inget problem...

Utmärkt då ju. Men en liten spinoff-fråga. Varför är potatisprotein så 'okänt' för de flesta? T ex ett sånt här år när många fått riktigt dåliga proteinvärden och folk sliter sitt hår att få ihop det, borde ju pp dyka upp i var och varannan foderstat?

Själv har jag ju rakt motsatt problem i år, har hysteriska proteinöverskott via grovfodret, men om jag var en av alla de som i år stod med en kvot på 3.5 och slet mitt hår, så skulle jag ju rent värdemässigt hellre ge X gram potatisprotein än betydligt större mängder av soja/lucern/krafft protein/etc.

Om man säger 600 kr för 30 kg som ex (fanns här i tråden) är det förvisso 20 kr/kg, men det blir ju då 680 gr protein för de 20 kronorna. Att jmf med 330 gram för 16 kr om man väljer Krafft protein (prisex taget på nätet, nu gällande prislista hos en ÅF), eller 380 gr SRP för 8 kr om man väljer soja (samma där med prisex) - då har man ju dock maxbegränsningen. Per gram SRP blir det

Så för många borde ju pp inte bara bli billigare, utan även enklare (mindre mängd etc).

När jag hörde mig för så fick jag ett kilopris på 28 kr/kg... det gjorde att jag backade faktiskt.

Och jag använder nu soja, mängden får man till med att ge flera ggr om dagen.

Nej, sojans maxgiva är ju per DAG. 100 gram/100 kg häst och dag. Så du kan inte ger mer soja för du ger fler gånger/dag.
Fel sojans maxgiva är per utfodringstillfälle precis som det finns en maxgiva för stärkelse per utfodringstillfälle. Och rimligtvis borde det ligga en maxgiva på potatisproteinet på ungefär samma nivå som soja. Du kan ge maxgivan iaf morgon middag kväll. Exakt hur lång tid det måste var mellan givorna har jag dock inte fått någon klarhet i.

Maxgivan är ju för att tarmarna skall hinna spjälka proteinet och även om det är olika sorters protein så spjälkas det ju på samma ställe. Jag skulle iaf inte våga ge mer av potatisproteinet än av sojan. dvs max 38 g protein per 100 kg häst och utfodringstillfälle.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 903
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka