Positiv och negativ förstärkning

Sv: Positiv och negativ förstärkning

Intressant läsning(även om jag läst ungefär detsamma inom psykologi för människor).

Jag tror att de flesta människor vill träna sina hundar med positiv förstärkning men jag tror också att du ibland kan behöva den negativa förstärkningen inom vissa hundar.

Alla är vi ju individer och vissa hundar är mer känsliga än andra.

Jag ska ärligt erkänna att jag till mesta dels använder positiv förstärkning till den ena medan den andre som är tuffare,lyssnar mindre och struntar i vinsterna från positv förstärkning råkar ut för en mer negativ förstärkning.

Precis som artiklen beskrev är det här viktigt att vara kosekvent så hunden förstår vad du vill.att korrigera en hund som drar i kopplet utan att du först talat om vad du vill blir ju direkt fel.Jag har jobbat hårt med en av hundarna för att sluta dra i kopplet.jag jobbade med alla metoder jag läst och kunde komma på själv men inget hjälpte,hunden tyckte allt annat än att gå på mina vilkor var intressant.Godis(positiv förstärkning)funkade ända tills godisen var uppäten då var intresset borta.Att stanna och få vinsten genom att fortsätta gå vid kontaktsökande funkade noll.Hunden stirrade envist framåt utan att ta notis om varför vi stannat.(hon kunde ju titta på allt annat under tiden vi stog stilla).Att vara rolig var inte kul alls.att berömma när hon gjorde rätt funkade inte,då hade hon ju gjort sin sak och kunde fortsätta dra vidare.alltså jag var frustrerad och arg många ggr och ja,det hände att hon fick ryck i nacken,släpp direkt efter och DET funkade.Medan den andre hunden lärt sig väldigt snabbt på kommando(även om hon försöker komma undan ibland)och kan gå o vänta vid min sida på godiset hela kissrundan om jag skulle vilja.Lyssnar även på beröm och ett muntligt nej.

Min kommentar är därför att visst ska man efter bästa förmåga ha en positiv relation till en sammarbetsvillig och lyssnande hund,men negativ förstäkelse kan behövas inom vissa hundar/moment där hunden totalt struntar i det du har att erbjuda.

Ska tillägga att den dragande hunden är väldigt lyhörd och lydig inomhus men att instinkten för jakt tar över ute.

Hej!
Till en början så såg jag att, Aha!! Ännu en IMMI-text.. Vilket det förmodligen är.
Jag håller med skribenten i mkt men inte allt.
Trots skrivandet om att en kombinerad träning inte fungerade bra kan jag nog inte hålla med. Jag tänker mig två situationer:

1# Jag och min hund är på ag träning, han hoppar en trekombination perfekt och får belöning. Vid andra försöket slarvar hunden i form av att riva hindret (som för hans nivå inte alls var svårt att avklara) här skulle jag ALDRIG korrigera i form av negativ förstärkning! Däremot uteblev belöningen, ev avsluts träningen ett tag, eller så kör vi kanske på ett annat hinder eller tar om hela kombinationen och belöning kommer när han "lyckas".

2# Vi befinner oss på samma träning, helt ur det blå flyger han efter an annan hund med en muckig attityd, här skulle min hund få veta hut! Och negativ förstärkning skulle tillämpas.

Jag brukar ha en regel som sägar att vid träningar (konster gå fot mm, sånt som eg inte ingår i en hundflocks naturliga beteende) ingår inte korrigering i negativ anda. Men i ren uppfostran ingår korrigering med negativ förstärkning.

Om vi tex tar ungefär samma situation som punkt 2# men bara mellan mina två hundar och jag som flockledare uteblir.
Tre hundar (mina två varav en främmande individ) leker ihop, under leken blir min hanhund (lägre rang än min tik) arg på hund nr 3. Vad händer?
Jo, min tik kommer rusande och ser ganska arg ut men ist för att stödja upp min hanhund som befinner sig i bråk så är det HAN som hon ger sig på!
Och ordnar upp hela situationen tills det är frid och fröjd.

Händer samma situation men tiken är den som bråkar med hund nr 3, kommer hanhunden rusande och hjälper henne trycka ner inkräktare (dvs om tiken låter honom annars åker han på däng han med).

Jag tror att hundar mår som bäst om dom får massvis med positiv förstärkning men även har förbjudande ramar inte så att man sparkar skiten ur sin hund (!!!) men att den vet vad som är mitt jobb och inte hundens. Då tror jag den har lättare att slapna av, än om den ser hela livet som en konst.

Svarar till båda. Jag fick mig en lite tankeställare, jag använder mig av positiv förstärkning samt korrigering. Nu är min hund tio, så att en del fel är säkert inlärt av mig av misstag.
Men han är grym på selektiv hörsel, hör och ser enbart när det passar honom. Så länge man inte har en köttbulle i handen, nu är det tyvärr så att han är foder allergiker, så det finns inte så mycket han kan äta, eller få "tillräckligt" mycket för att det ska duga.

Jag hade ju egentligen enbart velat jobba med positiv förstärkning, jag tror dock att man måste ha någon form av korrigering, eller att man kanske har tränat på "rätt" sätt sedan valp?
Det jag kan nu, går ju inte att jämföra med vad jag kunde för tio år sedan.

Däremot så något jag tycker är vanligt bland riktigt lydiga hundar, och nu snackar vi över medel. De får en uttryck som säger just att de enbart försöker slippa en korrigering. Jag har sett enstaka hundar som fortfarande ser ut att vara lydiga och fortfarande gillar läget (eller hur man nu ska uttrycka det).

Något jag har tänkt på nu, när jag har bytat ridinstruktör, för att dra en liten parallel, bland hästar när man rider korrigerar man hela tiden. Istället som jag nu har lärt mig, sitta helt stilla fortfarande med samma hjälper och vänta ut, och beröm när det blir rätt. Istället för, felfelfelfel- okey, nu låter jag dig vara- klapp.

Har ingen aning om jag fick fram det på ett vettigt sätt. Det jag undrar är, borde det inte gå med enbart positiv förstärkning? Och liljekonvall- jag förstår precis hur du menar, har samma problem med min hund och hästar. En korrigering gör mycket större nytta, än om jag bara hade försöt berömma, och att be om kontakt måste man kräva, och påminna om när man väl har fått det. En belöning åker in genom ena örat ut genom det andra. Men finns det ingen chans om jag hade lärt mig att använda positiv förstärkning från början, hade vi hade löst det ändå?

Jag orkade inte läsa hela texten, men det verkade som om det var en "positiv förstärkning är helt rätt, negativ förstärkning är elakt mot hunden".

Jag kan inte ta åt mig av en sådan text.
Till exempel: Om min hund får för sig att stjäla mat från bordet - ska jag då bara ignorera den? Den "belönar sig själv" när den gör det. Därför ryter jag till den att den inte får sno mat - och den gör det förhoppningsvis inte igen.

Men om jag har min hund i koppel och den går fint, då berömmer jag. Tar den kontakt berömmer jag. Drar den i kopplet för att jaga tex fågel, springa mot någon person/hund/whatever, då säger jag till den att det inte är tillåtet. Gnager den på en elsladd - då ryter jag till ordentligt. Tuggar den på sin tuggpinne istället för på en möbel - då berömmer jag.

Jag tror kort sagt att det är bra att kombinera positiv- och negativ förstärkning, och att man i båda fallen tänker efter vad det är man förstärker.

Nog för att hundar är mycket enklare än vad vi tror, vi är ju många gånger väldigt snabba på att förmänskliga våra hundar.

Men det här känns lite väl svart eller vitt.
Då skulle alltså min hund komma när jag ropar, för att den vill undvika en korrigering. Inte för att den vill komma till mig, det finner jag lite korttänkt.

Kanske, beror ju mkt på vad för typ av konflikt det handlar om men mkt tror jag inte går eller ska lösas med bara positiv förstärkning.

jag tror inte att det fungerar med enbart positiv förstärkning. Fel är fel, och rätt är rätt, det ska ju inte finnas något mellanting. Man berömmer när hunden gör rätt, korrigerar när hunden gör fel.
Hunden måste ju vilja göra rätt, och det vill den ju inte om det inte händer något när den gör fel. (även om "göra fel" betyder att man inte får nån godis. ;))

Sen förstår jag inte folk som ger godisgodisgodis helahela tiden, då blir ju godiset ingen speciell belöning? Vad gör man då när man vill belöna hunden extra mycket?

kl
Har läst texten igen, jag får samtidigt en uppfattning att författaren inte kan skilja på korrigering och bestraffning.
Dessutom så tror jag mycket kan lösas med hjälp av att man ignorerar hela hunden vid dåligt beteende, i princip vänder sig om och "stöter ut" hunden (även om det kanske tar ett par gånger innan hunden uppfattar det ;)).
Jag tror samtidigt att det är svårare att lära om, än om man hittat en passande träningsmetod från början.

Detta blir nog lite trådkap, vad tycker ni om Victoria Stllwell?

Jag tot bara AVSKYR henne!
:p låter säkert jätteilla men jag har inte sett henne göra ngt vettigt, visst hennes "metoder" fungerar ju men det betyder ju inte att dom är BRA för det...

hm, jag har inte sett så mycket av henne.
Däremot tycker jag Jeppe är kanon :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 834
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 551
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
2 165
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 521
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka