Porta cava shunt

D

Dextrosol

Jag vill veta ALLT om detta - kan hunden leva med denna diagnos, eller dör alla vid ung ålder?? Min älskling fick denna diagnos i går efter varit inlagd ett dygn. Jag är förtvivlad och maktlös. Finns det ngn här på Buke som vet??

:cry: :cry: :cry:

Sv: Porta cava shunt

SKK anomalex skrev:
Portosystemisk shunt, ("porta-cava-shunt")

Under fostertiden, då fostrets lever ännu inte arbetar, kommunicerar tikens blod med valpens genom navelvenen som går direkt in i valpens portasystem (vena porta). Portasystemet leder blodet rakt genom levern till bakre hålvenen (vena cava). Det innebär att blodet under fosterlivet leds ("shuntas") förbi fostrets omogna levervävnad.

När valpen föds avbryts blodflödet genom navelvenen och normalt skall då fostrets shunt - förbindelsen mellan portasystemet och hålvenen - återbildas. Blodet i portasystemet skall därefter ledas in i levern. Portasystemet skall föra näring från tarmen till levern.

En onormal (direkt) förbindelse mellan portasystemet och vena cava kallas porta-cava-shunt eller portosystemisk shunt (PSS). En sådan kan finns inne i levern (intrahepatisk), vilket förekommer främst i storvuxna raser, eller utanför levern (extrahepatisk). Det senare är mer vanligt hos småvuxna raser. En hund kan även ha flera shuntar.

Symtomen vid porta-cava-shunt orsakas av att levern inte kan utföra sina uppgifter eftersom blodet inte leds in i den på normalt sätt. Blodet blir därav mättat med slaggprodukter, särskilt från nedbrytningen av protein (äggviteämnen). Symtomen debuterar oftast hos unga hundar, men kan enstaka gånger dröja ända till medelåldern. I lindriga fall blir hunden endast allmänt trött. I svårare fall kan den bli kraftigt påverkad, nästan medvetslös, kort efter en proteinrik måltid. Mag- och tarmstörningar förekommer, liksom ökad, pervers eller nedsatt aptit. Ofta verkar hunden piggast när den matvägrar (blodet är fritt från slaggprodukter). Många drabbade hundar dricker mycket och bildar stora urinvolymer.

Diagnosen ställs genom bestämning av mängden gallsyra i blodet före och efter utfodring, förekomst av biuratkristaller i urinen och genom undersökning med ultraljud och/eller en speciell röntgenundersökning där man sprutar in kontrastmedel i portasystemet via mjälten.

PSS förekommer sporadiskt i många raser. I Australien finns PSS hos australian cattledog (blue heeler), malteser och old english sheepdog. Från Storbritannien beskrivs sjukdomen hos ett par hundar av rasen dvärgschnauzer och från Storbritannien och Australien rapporteras enstaka fall hos welsh corgi. PSS har där också förekommit familjärt inom rasen amerikansk cocker spaniel.

I USA anses dessutom följande raser predisponerade: cocker spaniel, dobermann, golden retriever, labrador retriever, pudel, schäfer och yorkshireterrier. Följande anges ha PSS något oftare än övriga raser: cairnterrier, mops och skotsk terrier.

I Sverige har enstaka fall påvisats hos över tjugo olika raser. I Norden (inklusive Sverige) har anomalin särskilt uppmärksammats hos irländsk varghund. En autosomal recessiv eller polygen arvsgång har föreslagits.
Det går tydligen att operera, men som jag förstår det på vad jag läst om det hela, så är väl inte prognosen så värst strålande tyvärr.

Det bästa är ju att prata med den veterinär som ställt diagnosen och som är den som vet mest och bäst om hur din hund mår och vad den har för framtidsutsikter.

Tack snälla för ditt svar och tack alla för er omtanke. Just nu är Tuva som hon heter väldigt pigg o glad och jag hoppas bara att det skall hålla i sig - hoppet är det sista som sviker en.

Vad är det för ras? Vad får hon för behandling? Hur är hon undersökt? Har ni diskuterat operation?

Hej och tack för engagemang.

Hunden är en blandras mellan Papillon, Yorkshireterrier, Shi-tzu. Båda föräldrarna är 50% papillon, fast min vovve liknar mest en jack russel???

Undersökningar som är gjorda är blodprov, urinprov, röntgen och ev. skall vi göra ett ultraljud men detta måste tidsbeställas. Enligt vet. så pekar allt på denna diagnos, speciellt ur urinen kan man fastställa ngt med kristaller????

Hon har fått dropp, penicillin + ett specialfoder för hundar med leverproblem (är 100% strikta med kosten vilket är jobbigt, men men). Varit inlagd ett dygn på Djursjukhuset för undersökning.

Operation har diskuterats, men prognoserna är mycket dåliga och utföres därför endast på vissa kliniker. Vet. tyckte inte att det var värt det.

Just nu är hunden sååå pigg o glad att jag nästan undrar om det kan vara rätt?? Hon hoppar, skuttar och är bara överlycklig. Kan det verkligen svänga så fort??

Det är inte helt ovanligt för yorkar att få Porta cava shunt, så det är väl kanske därifrån din hunds kommer från?..

Det här är en missbildning som går under "dolda fel", har uppfödaren till din hund en sådan försäkring ?

Har försökt få tag på uppfödaren, men det verkar som hon flyttat, och jag hittar inte hennes telefonnummer på Eniro. Skulle vara intressant att veta om det varit ngt. problem med de andra valparna i kullen??

Tuva blev plötsligt yr i går kväll o bara satt o gungade, hon var lite orolig i natt, men sedan i morse lika glad o sprallig som vanligt???? Jag befarar hela tiden det värsta, även om man aldrig kan vara förberedd när det väl gäller. Jag gråter av förtvivlan, men VAD kan jag göra??

Småhundar har oftare intrahepatiska shuntar, dvs att kärlmissbildningen finns inuti levern och prognosen blir därför sämre eftersom det inte är lika lätt att åtgärda som en extrahepatisk (kärlmissbildning utanför levern).
Genom ultraljud kan man ibland se shunten, men det är inte säkert. Vad man annars gör är att man sprutar in kontrast i kärlet och sedan gör en kontraströntgen och opererar vid samma tillfälle.

Jag vill bara önska dig lycka till med din lilla vovve!!
Hoppas att allt går bra och att lilla Tuva (vackert namn) blir frisk.. Och om inte att hon får det fint in i det sista.

Många Kramar

Hej min älskling Angus (ras Phalené) ett år imorgon 12/6-08, blev dålig igår:(. han bara pep och föll ihop, var sen helt darrig och tagen. Åkte till Blå stjärna i Göteborg och han fick diagnosen Porta-cava shunt och fick stanna i natt.
Vet inte hur det går men det lät som han måste ev. opereras?
fattar inte riktigt hur god prognosen är för ett fortsatt bra liv.Har nu läst lite på denna sidan men svara gärna om ni vet mer?

Den hunden jag vet med denna diagnos avlivades...

Även de hundar jag hört talas om har tagits bort. Kanske inte det roligaste att höra menmen...

Citerat ur Öberg & Wikström Hundens sjukdomar:

"Mindre shuntkärl mellan portasystemet och bakre hålvenen kan opereras. Det onormala kärlet lokaliseras med hjälp av ultraljud och sedan knyts det helt enkelt delvis av. Har hunden levt länge med kärldefekten kan levern vara så skadad av det onormala blodflödet att operation inte är aktuellt. En lindrig kärlmissbildning där endast en liten del av blodet shuntas förbi kan hunden å andra sidan leva med om rätt kost ges och leverns blodvärden kontrolleras regelbundet."

Hoppas att det går att göra något åt din hund. Jag förstår att du är förtvivlad över diagnosen :(.

Det här är en missbildning som går under "dolda fel", har uppfödaren till din hund en sådan försäkring ?

Oavsett om uppfödaren har en dolda-fel-försäkring eller inte så har man som uppfödare ansvar i tre år för valparna och dolda fel. Har inte uppfödaren tecknat en sådan försäkring så kan det bli dyrt för denne... Men blandras"uppfödare" är nog inte så välinformerade om sina skyldigheter gentemot valpköparna, de brukar mest vara intresserad av pengarna. :grin:

Det här är vådan av att köpa blandras. Föräldrarna är mycket sällan kontrollerade och som valpköpare får man nog till viss del skylla sig själv, tyvärr.

Oavsett om uppfödaren har en dolda-fel-försäkring eller inte så har man som uppfödare ansvar i tre år för valparna och dolda fel. Har inte uppfödaren tecknat en sådan försäkring så kan det bli dyrt för denne... Men blandras"uppfödare" är nog inte så välinformerade om sina skyldigheter gentemot valpköparna, de brukar mest vara intresserad av pengarna. :grin:

Det här är vådan av att köpa blandras. Föräldrarna är mycket sällan kontrollerade och som valpköpare får man nog till viss del skylla sig själv, tyvärr.

Lite min tanke också. Självklart är det sånt som kan hända och de är hemskt, men man hade ju iaf haft lite mer fördel av en renrasreggad kennel med försäkringar och som tar sitt ansvar.

Bara en sån sak att ens uppfödare flyttat å man ej kan få tag på dem..jobbigt!

Har tyvärr inget positivt att dela med mig om den här missbildningen. En valp som vi hade för 7 år sedan fick väldigt diffusa symtom. Hon blev extremt rastlös och vankade av och an. La sig ner, reste sig upp, la sig ner reste sig upp etc. Verkade yr, förvirrad och allmänt disorienterad. Vi åkte fram och tillbaka till djursjukhuset men de kom aldrig underfund med vad som var fel. Samma dag som hon blev 8 månader föll hon ihop i fruktansvärda kramper. Vi kastade oss iväg till djursjukhuset med henne. Men vägen var lång och hennes lilla kropp orkade inte. Hon dog i min famn strax innan vi kom fram. Obduktionen visade porta cava shunt.

Jag sörjde min lilla valp länge och önskar att jag sluppit förlora henne på ett sådant vidrigt sätt. Hade vi fått reda på i tid vad som var fel hade vi kunnat låta henne få somna in hemma på ett lugnt och stilla sätt samt låtit henne slippa en massa lidande. Hon mådde väldigt dåligt stora delar av sista månaden i livet.

Men något år efter att vår Nova dog såg jag ett reportage från Helsingborgs djursjukhus där de opererade en basset griffon med den här missbildningen. Det gick bra och han blev frisk.
Om jag vore dig skulle jag inte chansa utan ta reda på en vet som är beredd att operera din hund.

Jätte ledsen för din skull och hoppas att det ska lösa sig på ett bra sätt för er.

Nova var en irl setter.

Vad sorgliga inlägg jag nu läst! Usch har ont i magen. Ang.detta så fick vi hem vår Angus på hans 1-årsdag 12/6-08, efter 2 dgr på blåstjärnan i GBG pigg o glad som bara den. Vet.hittade inga
fel på kärlen men han har förhöjda levervärden. Fick Denosyl och lactolos + leverkost. Men äter knappt nåt ska ha 2*1,08 dl. men har ätit totalt 0,6-0,8dl är väldigt mager tror 3,5 kg skulle väl väga typ 4,5-5kg. Mycket mer trött nu men annars hur pigg som helst mellan varven. vartit på återbesök idag och tagit prover, får svar imån. Om proverna inte är bra? då ska de göra en biopsi på levern. Vad detta sen innebär vet jag inte. Har någon nåt svar?? Har en stark oro för om han kan ha ett drägligt liv med detta eller?? :confused:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 237
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 496
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 843
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka